Upphandling Sundsvall med omnejd

Startat av Bussmicke, 25 juni 2012, 20:58:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hej
Har sökt utan framgång ; är någon av Keolis trafik ute på anbud?
Om så är,  när är trafikstarten?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2012, 20:58:32 PM
Hej
Har sökt utan framgång ; är någon av Keolis trafik ute på anbud?
Om så är,  när är trafikstarten?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Det har varit en ettårsupphandling av Matfors, Njurunda, Timrå (Härnösand), där Keolis fick förlängt förtroende. Din Tur avser att göra en upphandling av all trafik i Y län, efter beslut om allmän trafikplikt hösten 2012. Trafikstart planeras till 15 juni 2014, då också stadstrafikens i Sundsvall avtal går ut.

Ersa

Vad innebär begreppet "allmän trafikplikt" i detta fall?
Det har jag nog inte ramlat över i detta forum tidigare.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2012, 23:09:02 PM
Vad innebär begreppet "allmän trafikplikt" i detta fall?
Det har jag nog inte ramlat över i detta forum tidigare.

Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som en behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse av att bedriva utan att få ersättning eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.

Mycket mer står att läsa: http://www.skl.se/vi_arbetar_med/tillvaxt_och_samhallsbyggnad/kollektivtrafik_4/fraga-om-trafikplikt

Ersa

Aha, jag förstår! Samhällsförsörjningen av glesbygdslinjer som aldrig kan gå ihop varken kommersiellt eller som VBP.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 25 juni 2012, 23:41:58 PM
Aha, jag förstår! Samhällsförsörjningen av glesbygdslinjer som aldrig kan gå ihop varken kommersiellt eller som VBP.

Jo, man skulle kunna tro att det var så strikt. Men egentligen kan all trafik som trafikhuvudmännen bedriver infogas där, såsom SL har gjort i sin plan. Alltså även VBP-trafik och exempelvis busslinjen mellan Liljeholmen och Trosa (eftersom den får stöd genom en s.k. tjänstekoncession).

Så i prncip innebär inte denna trafikplikt något annat än att kollektivtrafikmyndigheten måste redogöra för vilket behov som man anser sig ha av kollektivtrafik och däri beakta eventuellt privata initiativ/linjer som finns eller planeras att startas. Inget hindrar dock kollektivtrafikmyndigheten att ha upphandlad trafik även på sträckor där det finns kommersiella linjer - om det går att motivera utifrån behov av arbetspendling, fysisk tillgänglighet etc.

Därför är ju den nya kollektivtrafiklagen egentligen rätt tandlös. Man skulle ju kunna tycka att VBP vore tveksamt att använda (eller nettoavtal), men eftersom bussbranchen (som ju bedriver rätt mycket trafik åt huvudmännen) ändå gillar den formen och att den bidrar till fördubblingsmålet, så är det ingen som protesterar mot detta. Skulle det prövas skarpt i EU-domstol skulle man väl dock kunna tänka sig en och annan frågande kommentar kring en sådan ersättningsform - men det kräver ju nästan att någon bedriver en direkt konkurrerande linje utan stöd för att det skall bli aktuellt att testa.


 

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 25 juni 2012, 22:54:16 PM
Det har varit en ettårsupphandling av Matfors, Njurunda, Timrå (Härnösand), där Keolis fick förlängt förtroende. Din Tur avser att göra en upphandling av all trafik i Y län, efter beslut om allmän trafikplikt hösten 2012. Trafikstart planeras till 15 juni 2014, då också stadstrafikens i Sundsvall avtal går ut.

Stort tack, då kan Sundsvall vänta ett år på mig
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2012, 13:51:18 PM
Stort tack, då kan Sundsvall vänta ett år på mig

Det blir utbyte av 14 bussar i sommar/höst.
14 bussar ur serien 2321-36 blir lediga i Strängnäs och flyttar till Sundsvall med omnejd.
De ersätter 3264, 3265, 3266, 3267, 3270, 3271, 3272, 3273, 3274, 4359, 4573, 4575, 6584 och 6589.
Volvoboggisarna (32xx) återgår till leasinggivaren och Scaniorna blir övertaliga.

Jan

Hur ser fördelningen ut på olika bolag i Västernorrland?
I branschen 37 år

1896

Västernorrland har den i särklass bästa entreprenörs beskrivningen på sin hemsida:

www.dintur.nu - omoss - trafikföretag

Ted Selander

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juni 2012, 17:16:48 PM
Västernorrland har den i särklass bästa entreprenörs beskrivningen på sin hemsida:

www.dintur.nu - omoss - trafikföretag

Ja, det är exemplariskt, fler borde ta efter. Den senaste förändringen för Mittnabotåget har dock inte hunnits med...