H21 Capitol 1967

Startat av Hasse L, 25 juni 2012, 13:43:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Kanske ska vi inte ytterligare belasta metropoltråden med fler uppgifter om capitoler....

En god vän visade sig ha en uppsättning utryckningslistor från januari 1967. Så komplett att följande uppställning bör stämma:

231 - 250  Hy
251 - 275  Na
276 - 304  Hb
305 - 310  Bm
311 - 376  Sö
377 - 401  Hb
402 - 411  Na

/Hasse

Gunnar D

Mycket intressant! Sedan gjordes väl några förflyttningar fram till Dagen H men en fullständig kartläggning av dem blir nog svårt.

/Gunnar

Mr G

Håller med föregående talare. Mycket intressant! Jag blev tvungen att jämföra med en sammanställning från sommaren 1963 som Gunnar tidigare presenterat här.

Jämförelsen gav två nya sammanställningar att beskåda.



Vagn nr       Antal   6307   6701
75231-75250   20   Hyh   Hyh
75251-75258     8   Bkh   Nah
75259-75275   17   Hbh   Nah
75276-75299   25   Hbh   Hbh
75300-75304     5   Bmh   Hbh
75305-75310     6   Bmh   Bmh
75311-75360   50   Söh   Söh
75361-75376   15   Hbh   Söh
75377-75401   25   Hbh   Hbh
75402-75411   10   Hbh   Nah



Hall       6307   6701   Förändring
Hbh         92   54   -38
Söh         50   66   +16
Hyh         20   20   0
Bkh/Nah   8   35   +27
Bmh        11   6   -5

Blev en hel del att fundera på i regnet ... :D
吉先生

Gunnar D

#3
Citat från: Hobgoblin skrivet 25 juni 2012, 13:43:07 PM
En god vän visade sig ha en uppsättning utryckningslistor från januari 1967. Så komplett att följande uppställning bör stämma:

231 - 250  Hy
251 - 275  Na
276 - 304  Hb
305 - 310  Bm
311 - 376  Sö
377 - 401  Hb
402 - 411  Na

/Hasse

Under 1967 var det Hornsberg som dränerades på vänstervagnar (H23, H25-H27) som skulle högerombyggas. Omflyttning torde därför främst skett till Hornsberg. Nedan observationer som tyder på avvikande halltillhörighet jfr med tabellen ovan (jan 1967):

Vagn    Linje    Datum
5242      96       25/8
5261      32       25/8
5272      30       31/8
5375      32       28/7
5405      96       24/8
5408      56         6/8
5408      57       25/8

Därtill kommer Hasses noteringar ang H21 på linje 96 i "Metropoltråden".

Forskningen går förhoppningsvis vidare!

/Gunnar

Gunnar D

Kan inte riktigt släppa detta ämne. Jag har läst nånstans att ca 15 st H23 högerombyggdes innan Dagen H. Om alla H25-H27 togs ur trafik innan Dagen H så innebär detta att Hornsberg under 1967 fram till Dagen H förlorade ca 90 st H23, H25-H27.  Vi har här tidigare identifierat 17 st H19 och 13 st H21 (om jag räknat rätt) som sågs på Hornsbergslinjer 1967 enär de jan-67 tillhört andra hallar. Säkert fanns det flera än de vi listat här men hur många? Neddragningarna i sommartrafiken samt eventuell stor vagnreserv tidigare påverkar förstås. Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 17:38:24 PM
Kan inte riktigt släppa detta ämne. Jag har läst nånstans att ca 15 st H23 högerombyggdes innan Dagen H. Om alla H25-H27 togs ur trafik innan Dagen H så innebär detta att Hornsberg under 1967 fram till Dagen H förlorade ca 90 st H23, H25-H27.  Vi har här tidigare identifierat 17 st H19 och 13 st H21 (om jag räknat rätt) som sågs på Hornsbergslinjer 1967 enär de jan-67 tillhört andra hallar. Säkert fanns det flera än de vi listat här men hur många? Neddragningarna i sommartrafiken samt eventuell stor vagnreserv tidigare påverkar förstås. Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?

/Gunnar

Det stämmer med H23. De ombyggdes januari-oktober 1967 och var väl den enda vagntypen som fanns i både vänster- och högerutförande dagen H. De oombyggda stog uppställda utefter hallen mot Lindhagensgatan efter dagen H. Kanske man ville ha det så här för att det var en specialtyp som man hela tiden ville ha tillgång till?

En annan sak som man kanske ska fundera över är att Brännkyrka/Nyboda när spårvagnarna försvann hade helt plötsligt betydligt större möjligheter att härbärgera bussar. Det var bara en bråkdel av den gamla spårvagnshallen som initialt användes för tunnelbanevagnar. Inte så konstigt att de ökade väldigt på busskontot.

I Hornsberg fanns det nog ett hav av bussar inför dagen H d.v.s massor av högervagnar, bl.a alla H24 och H30 samt kanske hälften då av H23 vilket nog minskade den hallens förmåga att härbergera trafikvagnar. Dessutom högerbüssingar.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 19:33:13 PM
Det stämmer med H23. De ombyggdes januari-oktober 1967 och var väl den enda vagntypen som fanns i både vänster- och högerutförande dagen H. De oombyggda stog uppställda utefter hallen mot Lindhagensgatan efter dagen H. Kanske man ville ha det så här för att det var en specialtyp som man hela tiden ville ha tillgång till?

Ser nu att den sista notering jag har om vänster-H23 i trafik är 19/2-67 men hade förstås ingen särskild koll på dessa. Har förstått att de användes som sist i vänstertrafik på linje 56. Men tycker det ändå är konstigt att inte någon H23 verkar dyka upp i den almanacka Hasse lånat. Eller.....?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 17:38:24 PM
Men om jag minns rätt syntes några H15 ute i trafik sista dagarna innan Dagen H. Någon som har bild på det?
/Gunnar

Jag har aldrig sett någon bild på H15 i linjetrafik efter den 5 april 1964, så är det någon som har en är den varmt välkommen att förevisas här. Jag har inte heller sett någon på riktigt under den tiden, utan bara via ryktesvägen många år efteråt, ha hört att det ska ha förekommit.

Innan Internet och Bussnack fanns var det endast linje 117 som förekom som hörsägen med H15-trafik 1967. Sant eller inte har jag ingen aning om. Och nu när ämnet kommer upp på bordet kanske någon kan bekräfta var H15 ska ha förekommit den sista sommaren.

Sen vill jag minnas att jag läst i Bussnack att H15 ska ha förekommit det sista året på linjerna 33, 55 och 141.

33:an låter passande, 55:an också rätt ok, 117 kanske det fanns någon speciell anledning till att slänga in H15 på. Men 141 låter smått absurt i mina öron, bara en sån sak som skyltningen, i så fall var det väl pappskyltar runt om som gällde.

Fast eftersom 33:an, eller åtminstone delar av den, tursattes från Nyboda, kanske man lät placera någon H15 där. Det skulle i så fall kunna ge en connection till 141:an. Men visst låter det underligt.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 juni 2012, 20:21:00 PM
Jag har aldrig sett någon bild på H15 i linjetrafik efter den 5 april 1964, så är det någon som har en är den varmt välkommen att förevisas här. Jag har inte heller sett någon på riktigt under den tiden, utan bara via ryktesvägen många år efteråt, ha hört att det ska ha förekommit.

Innan Internet och Bussnack fanns var det endast linje 117 som förekom som hörsägen med H15-trafik 1967. Sant eller inte har jag ingen aning om. Och nu när ämnet kommer upp på bordet kanske någon kan bekräfta var H15 ska ha förekommit den sista sommaren.

Det var detta jag tänkte på (ur MfSS aug 1967):

(efter pingsten-67) ....H15 fick... göra insatser på linjerna 33E, 52E, 55E, 96E och 111. (ett par tre vagnar i spridda omgångar)

/Gunnar

Mr H

#9
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 20:41:42 PM
Det var detta jag tänkte på (ur MfSS aug 1967):

(efter pingsten-67) ....H15 fick... göra insatser på linjerna 33E, 52E, 55E, 96E och 111. (ett par tre vagnar i spridda omgångar)

/Gunnar

Om du ändå har ordning på dina MfSS från 1967 så kanske du kan kolla nr 1 1967 (omslag Örbyvagn). Jag har för mig att det finns en komplett ombyggnadslista för högertrafik för SS/SL:s bussar i den (eller möjligtvis i någon annan MfSS från 1967).

Det där med H15 på linje 141 ska jag överväga sanningshalten i sedan någon bevisat för mig att jorden är platt! De andra tursättningarna som Gunnar listat har jag hört förr och minns att man pratade om det på SSS möten år 1967. Samtliga de extravagnarna tursattes väl från Hornsberg?
Kanske i vissa fall t.o.m är samma E-vagnar som bytt linje?

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 20:16:56 PM
Ser nu att den sista notering jag har om vänster-H23 i trafik är 19/2-67 men hade förstås ingen särskild koll på dessa. Har förstått att de användes som sist i vänstertrafik på linje 56. Men tycker det ändå är konstigt att inte någon H23 verkar dyka upp i den almanacka Hasse lånat. Eller.....?

/Gunnar

Jag har för mig att det gick en H23 på linje 41 den 2 sept 1967. Hasse kanske bara har listat H19 och H21 eftersom det var de vi pratade om samt Büssingen om han tyckte att den verkade udda.


Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 20:58:08 PM
Om du ändå har ordning på dina MfSS från 1967 så kanske du kan kolla nr 1 1967 (omslag Örbyvagn). Jag har för mig att det finns en komplett ombyggnadslista för högertrafik för SS/SL:s bussar i den (eller möjligtvis i någon annan MfSS från 1967).

Ur MfSS Feb-67:
SL prel ombyggnadsplan:
H23 Hornsberg  jan-aug
H24 Hornsberg samtliga klara
H25, H27 Büssing, Svendborg  juni-okt
H26 Hornsberg  juni-okt
H29 Tillverkaren sep-okt
H30 Hornsberg samtliga klara
H31 Hornsberg aug-jan

/Gunnar

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2012, 20:58:08 PM
Det där med H15 på linje 141 ska jag överväga sanningshalten i sedan någon bevisat för mig att jorden är platt! De andra tursättningarna som Gunnar listat har jag hört förr och minns att man pratade om det på SSS möten år 1967. Samtliga de extravagnarna tursattes väl från Hornsberg?
Kanske i vissa fall t.o.m är samma E-vagnar som bytt linje?

Mr H

I den här tråden är jorden platt!  :D

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=25304.15
吉先生

Mr H


Mr H

#14
Citat från: Gunnar D skrivet 27 juni 2012, 21:43:19 PM
Ur MfSS Feb-67:
SL prel ombyggnadsplan:
H23 Hornsberg  jan-aug
H24 Hornsberg samtliga klara
H25, H27 Büssing, Svendborg  juni-okt
H26 Hornsberg  juni-okt
H29 Tillverkaren sep-okt
H30 Hornsberg samtliga klara
H31 Hornsberg aug-jan

/Gunnar

Tack det var den jag menade
men det måste ha blivit försljutningar i arbetet bl.a med H23 och kanske även H31!
Kanske någon började tänka till " Men hur i helsike många bussar skall vi ha egentligen?"
:-)
Nu ska vi inte spåra ur Capitoltråden men det slår mig hur få trafikklara dubbeldäckare SL måste ha haft dagen H!
Inga H31, var H33 färdiglevererade verkligen och H 35 roddes över från England som vagnmästaren i Hornsberg uttryckte det! Är det sant förresten att en H35 tursattes av misstag på linje 41 den 3 sept 67?
Mr HÅ