Smeknamn och namn på bussar

Startat av Stefan P, 25 juni 2012, 12:26:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vissa bussar har haft smeknamn eller öknamn.
Jag vet om Höghus, Moped, Tomhylsa finns det fler och varför kallas bussen för tomhylsa?

Jag vet Scania hade namn på protyperna på Scania 112 vilka namn?

mvh Stefan P

Anders Noren

Rubriken fick mig att tänka på den X-trafik/Swebus-ledbuss som brukade gå på 91:an (Gävle-Sandviken) omkring år 1994 där någon hade skrivit "Leve greven" med spritpenna på ryggen på det vänstra sätet framför "högsätet" över vänstra hjulet i bakre delen. Detta i sammanhanget något otypiska klo**er, tillsammans med att bussen gick på samma sträcka dag ut och dag in, fastnade i minnet hos tillräckligt många av oss Valbo- och Forsbackaresenärer för att man skulle kunna referera till bussen som "Leve greven".

Många år senare trillade polletten helt plötsligt ner: "Greven" var förstås den norske hårdrockaren/nynazisten/mördaren/kyrkbrännaren/knäppskallen Varg Vikernes, "Greve Grishnackh", som i maj 1994 dömdes till 21 års fängelse för mord och mordbrand.

Peter Rost

Citat från: Stefan P skrivet 25 juni 2012, 12:26:02 PM
Hej

Vissa bussar har haft smeknamn eller öknamn.
Jag vet om Höghus, Moped, Tomhylsa finns det fler och varför kallas bussen för tomhylsa?

mvh Stefan P

Det var den svaga Leylandmotorn på 127 hästar som gav H29:orna epitetet "tomhylsor".

/Peter

Peter Öden

Hej !

Bill var namnet på en skakprototyp ch.nr 544131
Buster & Brage var namn på två funktionbsprototyper ch.nr,544132-133.
Bror var namn på en demo.prototyp (SL H 10 4554) ch.nr 544134.
Sedan fanns en skakprototyp till med namn Bull, ch.nr 544135.

Mvh Peter Ö