Bussar vid Arlanda 20/6 (Del 2)

Startat av Tommy E, 24 juni 2012, 14:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Del 1: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54045.0

Vid långtidsparkeringen var det faktiskt relativt lugnt för att vara på Arlanda.



Efter fika tog vi gratisbussen tillbaka till terminal 5.









De här två är registrerade i Litauen.





Benstocken är ett märkligt namn, vad kan det komma av? Edit: http://www.benstockens.se/history.php



Mot Östrrafik! :D







Linje 579 med Arriva 7219.







Här är det bussar i flera våningsplan. :P







Vi tog även en snabbtur till Upplands Väsby, där 7201 var i farten utan registreringsskylt.



Slutligen blev det pendeltåget till Solna, och vidare färd med 177...



...till Brommaplan för byte till 7074 på linje 336. Volvoledbussarna kämpar fortfarande på här ute, egentligen var det tänkt att de skulle ersättas redan förra hösten.

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy E skrivet 24 juni 2012, 14:24:24 PM

Benstocken är ett märkligt namn, vad kan det komma av?


Det är ett gammalt gårdsnamn. På Benstockens Långtidsparkerings utmärkta hemsida finns en historik.

http://www.benstockens.se/history.php


Tommy E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2012, 14:56:47 PM
Det är ett gammalt gårdsnamn. På Benstockens Långtidsparkerings utmärkta hemsida finns en historik.

http://www.benstockens.se/history.php

Tack! Jag la in den länken i första inlägget precis samtidigt som du skrev ditt svar. ;D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Citat från: Tommy E skrivet 24 juni 2012, 14:24:24 PM
...till Brommaplan för byte till 7074 på linje 336. Volvoledbussarna kämpar fortfarande på här ute, egentligen var det tänkt att de skulle ersättas redan förra hösten.



Snart enda stället med Riktiga bussar..

Tack för bildsvepen
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2012, 00:38:43 AM
Snart enda stället med Riktiga bussar..

Tack för bildsvepen

Varsågod, kul att de gillades! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

virtual1

Citathttp://tommy.enefalk.se/bussar/reportage/2012/20jun/bild107.jpg

Har Sköldhs lånat den här redan? 7600 ska väl tillhöra Enköping så vitt jag vet?

Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2012, 15:58:34 PM


Har Sköldhs lånat den här redan? 7600 ska väl tillhöra Enköping så vitt jag vet?
Sköldhs mfl kanske ska köra som underentreprenörer med Nobinabussar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2012, 19:25:05 PM
Sköldhs mfl kanske ska köra som underentreprenörer med Nobinabussar?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jo, men Sköldhs hade ju tydligen fått 7572+7573 att ta hand om, därav undran!

Jocke Selling

Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2012, 20:55:55 PM
Jo, men Sköldhs hade ju tydligen fått 7572+7573 att ta hand om, därav undran!
Nu körs ju emellertid inte samtliga 806 av Sköldhs. Det finns högtrafikturer som inte ryms i de omloppen.

//Jocke

virtual1

Citat från: Jocke Selling skrivet 25 juni 2012, 21:19:05 PM
Nu körs ju emellertid inte samtliga 806 av Sköldhs. Det finns högtrafikturer som inte ryms i de omloppen.

//Jocke

De enda 'högtrafik'-turer som går är ju på morgonen mot Arlanda och senare eftermiddag från Arlanda, resten av dan är det jämn entimmestrafik med 47 min. körtid åt båda håll, hur skulle det inte kunna rymmas i omloppen med de två bussarna på eftermiddagen vid 14 då denna bild är tagen (om nu EXIF stämmer, men det kanske det inte gör)??? Om det hade vart på morgonen så hade jag förstått att Nobina själva hade fått köra ngt omlopp, men inte på tidig eftermiddag!?

Ersa

Utan att veta vad som hänt:

Även nya bussar behöver ibland ha service samt åtgärdande av vissa barnsjukdomar. Det kan mycket väl hända att en av alla datorer i plastbussarna 7572 eller 7573 behövde kalibreras eller justeras, vilket med dagens teknikspäckade fordon numera ju bara kan ske på märkesverkstäderna. Framförallt om det är garantiärenden på nya fordon.
Redan för 10-15 år sedan var det rätt vanligt att 1-6 månader nya Volvobussar lade av. Vissa redan på hemfärd vid leverans från Lieto eller Säffle. Andra i linjetrafik med bl.a växellådshaverier då de bara var några få månader gamla.

Tommy E

Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2012, 22:24:07 PM
De enda 'högtrafik'-turer som går är ju på morgonen mot Arlanda och senare eftermiddag från Arlanda, resten av dan är det jämn entimmestrafik med 47 min. körtid åt båda håll, hur skulle det inte kunna rymmas i omloppen med de två bussarna på eftermiddagen vid 14 då denna bild är tagen (om nu EXIF stämmer, men det kanske det inte gör)??? Om det hade vart på morgonen så hade jag förstått att Nobina själva hade fått köra ngt omlopp, men inte på tidig eftermiddag!?

EXIF-informationen är korrekt, men min bild på Nobina 7600 togs klockan 16:26. Om det var den bilden du menade kanske du råkade titta på "senast ändrad"?
Men ni kanske pratar om bilden som finns i den första delen. Där ser man ju att 7600 körde på linje 806 under tidig eftermiddag, närmare bestämt klockan 14:21.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

En av 7572 eller 7573 (kanske rentav båda), har nu fått underentreprenörens fimatext i svart till vänster om UL-loggan (sett framifrån).
Dvs under bussens högra torkararm (ur bussens synvinkel, såklart)