Huvudmeny

Carrus fifty/Mercedes

Startat av virtual1, 23 juni 2012, 14:56:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Såg i går en ovanlig syn åka förbi tjejens lägenhet, en svenskreggad carrus fifty byggd på en Mercedes - hann inte uppfatta regnr:et - men de kan inte vara vanliga!

Lars-Håkan_E

Ja nån sådan har jag alrig hört talas om faktiskt, däremot finns det ett tjugotal med Star 301/501 karosser

Jan

Citat från: virtual1 skrivet 23 juni 2012, 14:56:16 PM
Såg i går en ovanlig syn åka förbi tjejens lägenhet, en svenskreggad carrus fifty byggd på en Mercedes - hann inte uppfatta regnr:et - men de kan inte vara vanliga!
Vet inte men tror att fler än 10 är det inte.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juni 2012, 15:30:29 PM
Ja nån sådan har jag alrig hört talas om faktiskt, däremot finns det ett tjugotal med Star 301/501 karosser
Tror inte att 20 räcker med 301. det är 50 stycken i Sverige bara.
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Någon Fifty byggd på M-B har nog inte funnits i Sverige. Däremot som sagt närmare ett femtiotal av Star 30/50/301/501 på M-B chassi, t o m någon enstaka 502:a.

virtual1

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 juni 2012, 21:03:23 PM
Någon Fifty byggd på M-B har nog inte funnits i Sverige. Däremot som sagt närmare ett femtiotal av Star 30/50/301/501 på M-B chassi, t o m någon enstaka 502:a.

Hmmm, kan jag ha sett fel, kanske var en Star 501, såg den bara från sidan och bakifrån, nå ovanlig likväl!

S Svensson

Carrus Fifty byggdes i såväl Åbo som Tammerfors. När det gäller Daimler.(Mercedes) så fanns det ett "glapp" mellan MB 303 och 404 vad gäller pris och standard. Vet inte om det gäller samma som att bygge skedde i både Tammerfors och Åbo. Dvs utanför Åbo fdDelta P fabriken. Tammerfors är den tidigare Ajokkifabriken.
En av de allra första MB303 fanns hos Lidberg,Horred och det tror jag var 1974. En av de sista 303 tror jag Swebus köpte för att köra flygbuss Västerås-Arlanda. Cirka 1991. Daimler ville naturligtvis sälja bussar i Sverige. Delta Plan samarbetade ju och det blev Nordic av det hela. Sedan Carrus bildades byggdes ett antal bussar med kaross från Carrus och övriga komponenter via Daimler-Benz. Om de bytt namn till Daimler-Chrysler då kommer jag inte ihåg. Det finns också carrus 502 som var byggd med Mercedes komponenter och med stjärna framtil. En sådan sågs en gång i Oslo,norskregistrerad, och det stod Regal på sidan. I Sverige kallades enbart Ajokkivarianten för Regal.
Carrus Fifty byggdes från 1992 och några av de första hamnade i Göteborg,LB2001-2011.På Volvo B10M. Sedan byggdes med Scania komponenter dessutom. Troligen bör någon i Finland känna till hur många bussar som byggdes medDaimler/Mercedes komponenter. Daimler övertog Kässbohrer med sina självbärande bussar,selbstragent,förkortat setra. Som blev varumärke åt Kässbohrer. Tyska busstillverkare drabbades svårt av ekonomisk kris och Kässbohrer klarade inte av att ta fram nya modeller av Setra. Fö kom en av utvecklingscheferna från Volvo,Göteborg. Här blev det anbudsgivning och Daimler-Benz (eller-Chrysler) tog över. Minns att Björn Larsson tyckte synd om de som tog över. Detta sade han till en tidning han blev intervjuad av. En annan som inte gillade övertagandet var Italiens EU kommisionär som stoppade Volvo övertagande av Scania. En av motiveringarna var att konkurrensen uteblev på hemmamarknaden. Med hänvisning till MB och Kässbohrer. Lite för långt från Carrus Fifty. SSn