Bränsleprisproblem för 30 år sen...

Startat av Ersa, 19 juni 2012, 09:34:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Den här tråden har knoppats av från tråden »Sista H65A i Björknäs?«

Citat från: Robert Brink skrivet 05 juni 2012, 10:14:56 AM
Trevliga bilder som alltid! Gillar reklamen på bild 2, " 10:- och 100:- automat på BP"!!! 10:- idag är nog inget man skulle skryta med... ;D

Kombinationen 100-kronors sedelautomat och bensinpriset årtalet 1982 kunde dock leda till vissa bekymmer. När min far skulle tanka sin dåvarande Fiat 127 omkring denna tid på en sedelautomat var den lilla italienska bensintanken proppfull redan vid c:a 90-95 kr. Det blev att lämna återstående liter "i pumpen", och leta upp bemannade mackar tills bensinpriset gått upp mera. 8)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2012, 09:34:33 AM
Kombinationen 100-kronors sedelautomat och bensinpriset årtalet 1982 kunde dock leda till vissa bekymmer. När min far skulle tanka sin dåvarande Fiat 127 omkring denna tid på en sedelautomat var den lilla italienska bensintanken proppfull redan vid c:a 90-95 kr. Det blev att lämna återstående liter "i pumpen", och leta upp bemannade mackar tills bensinpriset gått upp mera. 8)

Hört talas om reservdunk?  :o

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juni 2012, 10:04:48 AM
Hört talas om reservdunk?  :o

Tja, bilen var nyköpt -82, reservdunk medföljde ej i köpet och bensinpriserna dalade oväntat ett tag ett kort tag efter bilköpet.

Carl Eric

Blir lite OT nu men Pappa berättade att när han var ny bilägare (borde varit -83) så körde han ner till macken och matade in en 50-lapp. Men när han hade fyllt tanken så fanns det fortfarande pengar kvar att tanka för, så då körde han snabbt hem till brosan som körde tillbaka med sin bil och tankade upp de sista kronorna!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Forslund

Citat från: Carl Eric skrivet 22 juni 2012, 19:29:08 PM
Blir lite OT nu men Pappa berättade att när han var ny bilägare (borde varit -83) så körde han ner till macken och matade in en 50-lapp. Men när han hade fyllt tanken så fanns det fortfarande pengar kvar att tanka för, så då körde han snabbt hem till brosan som körde tillbaka med sin bil och tankade upp de sista kronorna!

Som sagt, det där med reservdunk...... :o