Bussar i Växjö i juli 1993, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 juni 2012, 15:52:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

OUX412 kom sedan till Nya Götene Busstrafik och slutligen Söne Trafik AB 103.

Ännu en bild på PWU129.

DAR696 hos Sven Engkvist som blev Grimslövsbuss. Detta såldes sedan till Sven Carlsson Trafik AB i Gnosjö och ganska nyligen såldes det senare till Karlssonbuss i Vaggeryd inklusive dotterföretagen.

FGE563 tillhörde Palms Busstrafik i Alstermo, som för några år sedan såldes till Nilsbuss. Bussen hamnade sedan hos Orusttrafiken med nummer 52 varefter den kom till Larssons Busstrafik i Främmestad med nummer 44.

PSU588 var ett par månader gammal när bilden togs.

PXP538 var splitterny. I SBH uppges den som registrerad första gången 1993-07-21.

OEU410.

Slutar som jag började, nämligen med en buss i Ramkvillas färger: NJM807.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kronobergarn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2012, 15:52:57 PM

PSU588 var ett par månader gammal när bilden togs.

646 PSU588 sommaren 2002 eller 2003. Helt undebara att köra

Ankan

Sköna bilder från min gamla hemstad. Särskilt nostalgisk blev jag när man ser att sista bilden är från vändhållplatsen på Teleborg.
Enligt min mors utsago lär jag ha sprungit naken dit i väldigt unga år och skulle åka med till stan.

Jag minns däremot att i 1:a klass så var det "obligatoriskt" att gå hem. Det var bara 4:e klassarna som fick cykla till skolan. Men jag var så förslagen en eftermiddag att jag smet in genom bakersta bakdörren på bussen och åkte med till vändhållplatsen och sparade väl ca 500 meters gångväg.

Kronobergarn

Citat från: Ankan skrivet 22 juni 2012, 21:17:58 PM
Sköna bilder från min gamla hemstad. Särskilt nostalgisk blev jag när man ser att sista bilden är från vändhållplatsen på Teleborg.
Enligt min mors utsago lär jag ha sprungit naken dit i väldigt unga år och skulle åka med till stan.

Jag minns däremot att i 1:a klass så var det "obligatoriskt" att gå hem. Det var bara 4:e klassarna som fick cykla till skolan. Men jag var så förslagen en eftermiddag att jag smet in genom bakersta bakdörren på bussen och åkte med till vändhållplatsen och sparade väl ca 500 meters gångväg.

Torpavägen heter den om jag inte mins helt galet.

I vilken stad bor du nu...

Ankan

Torpavägen är alldeles riktigt. Åkte den vägen så sent som förra sommaren och det mesta var sig likt. Men sen drygt 10 år så bor jag i Strängnäs.

Kronobergarn

Citat från: Ankan skrivet 23 juni 2012, 09:54:39 AM
Torpavägen är alldeles riktigt. Åkte den vägen så sent som förra sommaren och det mesta var sig likt. Men sen drygt 10 år så bor jag i Strängnäs.

OK.

Åke Berggren

Alltid trevligt med bilder ifrån där man bor.
Tack för att du visar bilderna, Staffan

S Svensson

Tingsryd Buss &Taxi AB samt någon Linjebuss (tex OEU410) är vad jag kan se högbyggda eller halvhöga. Detta jämfört med "vanliga" linjevagnar på denna tid. Vad var orsaken till att sådana anskaffades. Beställning för värnpliktiga kanske ?

Ankan

Jag sticker nog ut hakan nu men I11 lades ner 1992 och avvecklades i sin helhet 1997 enligt Wikipedia 😉

S Svensson

Jag tänkte kanske inte att värnpliktiga i Växjö skulle till Tingsryd. Det finns ju regementen fortfarande kvar och ca 1993 fanns ju flera värnpliktiga om åkte militär veckoslutstrafik. Det fanns t ex Skövde,Halmstad-Eksjö på litet avstånd men också andra som låg närmare t ex Ronneby.
Uppbyggnaden på militär veckoslut innebar resa från regementet fredageftermiddag och till regemtet söndag kväll. Körning för bussföretag var alternativt tomkörning till regement med värnpliktiga och sedan körning av dito till hemorten. Där slutade ofta busskörningen för föraren. Det kunde också vara busskörning av bussföretag nära regemenetet (det som "ankan" nämner och sedan ofta uppställning av bussar över helgen långt borta. Då måste i de flesta fall förarna övernatta tills söndag eftermiddag.
Ofta har företagen tillämpat detta olika. SJ BUSS i Skövde körde ofta värnpliktiga till Falkenberg och Göteborg och sedan ställdes bussen på lämpligt ställe. T ex Kruthusgatan (se annat inslag om GS BUSS) kkunde ha flera bussar från "främmande" placeringsorter. Ofta åkte förarna då tåg till sin stationeringsort samma kväll utan överliggning.
Det kan ju trots allt hända att bussarna i Växjö var köpta för alla eventualiter. Företagen kanske betalade lite extra för att få dubbelt golv eller också hade de avtal om extratjänst.

Ankan

Ber om ursäkt, jag tänkte inte i dom banorna eller visste att man gjorde så. Men inget ont som har något gott med sig. Alltid lär man sig något nytt 😊

yngrot

Vädligt trevligt Ramkvilla med Wiima  härligt se sånt ..  finns ju även en fin Scania med  .. Synd att Ramkvilla numera inte finns med den trevliga lacken man hade då ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Det finns en 11 m Setra i Ramkvilla färg i Kinna-Skene.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2012, 20:58:29 PM
Det finns en 11 m Setra i Ramkvilla färg i Kinna-Skene.

Det är denna. Bilden tagen vid Shell-parkering vid Stadstjänaregatan i Göteborg i samband med att bussen körde för Gothia Cup. Bussen är numera placerad hos Marks Limousine och Ramkilla-namnet är som synes borttaget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)