H29 vid slutstation Torslanda

Startat av Bengt H, 22 juni 2012, 11:50:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

I den långa tråden om H19, nämns även H29. Det ger mig anledning att plocka fram den enda bild som jag har på denna udda intressanta busstyp, byggd av SKV i Katrineholm med motor från Leyland.

I november 1974 fann jag denna, som bör vara 5582 och som efter sin tid hos SL rullade en tid för Mobergs trafikskola i Stockholm. Den stod avställd i närheten av Torslanda flygfält i Göteborg (man kan ana inflygningsljusen i bakgrunden) och troligen är det väl bara skroten som väntar.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 22 juni 2012, 11:50:47 AM
I november 1974 fann jag denna, som bör vara 5582 och som efter sin tid hos SL rullade en tid för Mobergs trafikskola i Stockholm. Den stod avställd i närheten av Torslanda flygfält i Göteborg (man kan ana inflygningsljusen i bakgrunden) och troligen är det väl bara skroten som väntar.

Kul att åter se den första buss jag körde och körde upp på för busskortet! Tyckte den var trevlig att köra som jag minns.

/Gunnar

Peter Öden

Hej !

Har bussen använts tidigare för beställningstrafik då inredningen är utbytt mot "Arlandastolar" ??

Mvh Peter Ö

Fredrik Klint

Tänkte detsamma som Peter, men kan det ha varit nån höjdare på längre sträckor? Den var väl växlad för stadstrafik och förhållandevis motorsvag?

robergh

Ger i sin tur mig anledning att lägga ut en repris på "Tomhylsan" vid liv och just övertagen av Mobergs. Här finns inga Arlandastolar så det bör ha hänt (inte oväntat) efter det att den lämnade Mobergs (har för mig att den ersattes av några gamla SL-Büssingar). Undrar vem som köpte den och vad den använts till? Omlackad verkar den också ha blivit! SBH ger ingen vägledning i den frågan tyvärr!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2012, 10:17:03 AM
Ger i sin tur mig anledning att lägga ut en repris på "Tomhylsan" vid liv och just övertagen av Mobergs.

Ja, där har vi den igen från busskoletiden! Men jag har inget minne av att vi hämtade/lämnade den på Valhallavägen utan den stod väl alltid utanför Mobergs på någon gata på Östermalm när vi skulle köra.

/Gunnar

Peter Öden

Hej igen !

Kom efteråt att tänka på beträffande Leylandmotorerna i H 29, vilket effekt hade de ?

Mvh Peter Ö

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2012, 10:25:30 AM
Ja, där har vi den igen från busskoletiden! Men jag har inget minne av att vi hämtade/lämnade den på Valhallavägen utan den stod väl alltid utanför Mobergs på någon gata på Östermalm när vi skulle köra.

/Gunnar

Kanske var något matställe eller så som lockade? Mig lockar i alla fall järnvägsrestaurangen på Östra station i det området!

Mr H

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juni 2012, 10:25:30 AM

/Gunnar

Hej!

Gatan torde vara Brahegatan, mellan Karlavägen och Östermalmsgatan.
För den som har filmen "Mannen som slutade röka" från 1972 på DVD kan en f d SL H25/26 från Mobergs
beskådas drygt 26 minuter in i filmen stående uppställd dubbelparkerad på ovan nämnda sträcka.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 23 juni 2012, 11:06:49 AM
Hej!

Gatan torde vara Brahegatan, mellan Karlavägen och Östermalmsgatan.

Tack för det, kände att det var nånstans däromkring.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Peter Öden skrivet 23 juni 2012, 10:55:30 AM
Hej igen !

Kom efteråt att tänka på beträffande Leylandmotorerna i H 29, vilket effekt hade de ?

Mvh Peter Ö

Enligt vagnförteckningsblad hade de en effekt på 135 hk.

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 23 juni 2012, 09:08:54 AM
Hej !

Har bussen använts tidigare för beställningstrafik då inredningen är utbytt mot "Arlandastolar" ??

Mvh Peter Ö
Bussen är H29 nr 5582. Följande ägare har jag på denna efter det att den lämnade Stockholms Spårvägar:
1968-09-16 Mobergs Bilskola, Stockholm, reg.nr A732
1971-11-02 Nynäs Taxi AB, Nynäshamn, nytt reg.nr CSU092
1973-??-     Utters Busstrafik, Frändefors, nr 11
1973-09-28 Mellby Taxi, Mellby
1973-12-14 Privatperson, Torslanda
1978-04-03 Privatperson, Älvängen (ombyggd till husbuss)
1988-12-17 Avregistrerad

robergh

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juni 2012, 17:17:10 PM
Bussen är H29 nr 5582. Följande ägare har jag på denna efter det att den lämnade Stockholms Spårvägar:
1968-09-16 Mobergs Bilskola, Stockholm, reg.nr A732
1971-11-02 Nynäs Taxi AB, Nynäshamn, nytt reg.nr CSU092
1973-??-     Utters Busstrafik, Frändefors, nr 11
1973-09-28 Mellby Taxi, Mellby
1973-12-14 Privatperson, Torslanda
1978-04-03 Privatperson, Älvängen (ombyggd till husbuss)
1988-12-17 Avregistrerad

Jösses den har ju blivit mycket äldre än i alla fall jag kunde tro!
Speciellt det där med Nynäs Taxi låter ju spännande! Undrar om husbussägaren har kört
den t.o.m ute i Europa som husbuss? Där ser man! Men den kan väl inte finnas kvar ändå på någon skrot eller så...?

Mr H

Björn Forslund

En SKV City som rullat i hemtrakterna, det var ju kul. ytterligare en fanns ju här en tid, den som VL sålde till Hölöskroten.
Men en SKV City med trött Leylandmotor på Autobahn låter ganska osannolikt.
Misstänker att bussen hamnat hos flera godtrogna köpare som inte vetat vad de gav sig in i.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juni 2012, 19:00:07 PM
---
Men en SKV City med trött Leylandmotor på Autobahn låter ganska osannolikt.
Misstänker att bussen hamnat hos flera godtrogna köpare som inte vetat vad de gav sig in i.

Nåja, det här var ju ganska korta(~10,5m?) och förmodligen relativt lätta bussar så den tog sig säkert fram som husbuss även med 135 hästar. Utväxlingen var kanske inte optimal för långfärd, men å andra sidan rådde väl inte dagens tempo längs vägarna på 70-talet...