Huvudmeny

Bussen på Björkö

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juni 2012, 22:51:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag kom med passagerarbåten från Öckerö till Framnäs brygga på Björkö dök bussen på Björkö upp. Jag hann inte kolla tidtabellen utan hoppade på den och hoppades att den skulle föra mig till Gröneviks färjeläge varifrån Trafikverkets färja till Lilla Varholmen går. Dit kom jag också så småningom men först gjorde bussen en nätt liten omväg via Missionskyrkan, "centrum" och tillbaka till Missionskyrkan igen innan den tog 10 minuters paus och på nytt gjorde samma slinga genom "centrum" och först därefter gick till Grönevik. Bussresan tog 28 minuter, en promenad hade kanske tagit 5. Men jag fick ju se Björkö ordentligt och föraren var tydligen van vid turister som gjorde som jag. Det var först när jag frågade om det fanns tid att gå ut och fotografera bussen som han sköt fram solglasögon en halv centimeter så han kan kunde se mig bättre.

Att köra bussen på Björkö måste vara ett kalasjobb. När föraren skall ha lunch ställer man helt sonika in två turer mitt på dagen och på tisdagar och torsdagar behöver bussen få service och då ställs ytterligare två turer runt lunchuppehållet in. Hur servicen går till vet jag inte. Kanske föraren har en smörjgrop hemma på tomten eller också tar han  färjorna till Hönö och byter buss på depån vid Pinan.