Bland dubbeldäckade juveler i Öckerö kommun

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juni 2012, 22:40:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Trafiken på Öckerö sköts numera med diverse små flexbussar samt dubbeldäckare Scania Beulas Jewel. Vissa av turerna fortsätter ända till Göteborg och nya Nils Ericsonsterminalen (namnet NET2 skall bara användas internt). En resa därifrån till Burö färjeläge längst ut på Hälsö tar drygt en timme. Sedan kan man fortsätta med Trafikverkets avgiftsfria färjor till Källö-Knippla, Hyppeln eller Rörö.

Här är ett antal bilder på dubbeldäckarna på Hälsö och Öckerö. Först två bilder på bussen som jag åkte med från Göteborg.

Tidtabellen är väldigt oregelbunden och redan en kvart efter den buss jag åkte med kom nästa. I övrigt kan det vara mer än en timme mellan avgångarna. Bilden är tagen med tele från färjan.

Väl tillbaka vid Burö färjeläge visade det sig att samma buss jag åkt med tidigare kom tillbaka för att föra mig till ett matställe vid Öckerö hamn.

Intill hamnen finns denna rondell på Hönövägen.

Vid Öckerö färjeläge, som inte skall förväxlas med Hönö Pinans färjeläge där färjorna med bilarna från Göteborg lägger till, tog jag dessa bilder. Öckerö färjeläge används av passagerarbåten till Björkö och Grötö.  Där finns också en bilfärja, men den verkade bara gå på beställning.

Bussmicke

Normalbussarna som fanns tidigare, vart har de tagit vägen bortsett den på 294?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juni 2012, 10:29:59 AM
Normalbussarna som fanns tidigare, vart har de tagit vägen bortsett den på 294?

Jag såg ett par MAN A78 vid depån vid Pinan så helt borta är de inte. Möjligen används de förutom på Björkö även till skolskjutsar. Någon linje där de går kan jag inte hitta i tidtabellshäftet.

danneh

Har sett de i trafik på 290 idag (eller om de var i tisdags)

Staffan Sävenfjord

Citat från: danneh skrivet 22 juni 2012, 21:04:51 PM
Har sett de i trafik på 290 idag (eller om de var i tisdags)

MAN A78? Kan de användas på någon eller några av de avgångar som endast går inom Öckerö kommun och alltså inte går med på färjan över till Göteborg?

danneh

MAN A78, sågs på E45 i höjd med Danmarksterminalen.

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2012, 14:45:36 PM
Jag såg ett par MAN A78 vid depån vid Pinan så helt borta är de inte. Möjligen används de förutom på Björkö även till skolskjutsar. Någon linje där de går kan jag inte hitta i tidtabellshäftet.

Nettbuss (Öckeröbussarna?) kör linje 124 från Hjuvik till N E Terminalen, kan vara en MAN A78 på den enda turen.

http://www.vasttrafik.se/TimeTablesRebusPDF/VTG/Landsbygdsbuss/111211_121208/Landsbygdsbuss_124_111211_121208.pdf

Jonas Gustafsson

Såg MAN-bussen 70292 på linje 290 förra veckan.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

CS

Citat från: Mats B skrivet 24 juni 2012, 17:12:57 PM
Nettbuss (Öckeröbussarna?) kör linje 124 från Hjuvik till N E Terminalen, kan vara en MAN A78 på den enda turen.

http://www.vasttrafik.se/TimeTablesRebusPDF/VTG/Landsbygdsbuss/111211_121208/Landsbygdsbuss_124_111211_121208.pdf

Nej, den turen körs av en buss på Orange express.