Bussar i Växjö i juli 1993, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juni 2012, 22:01:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nästa uppehåll blev Växjö där Linjebuss körde tätortstrafiken. De hade tagit över den från Swebus tidigare under året. MBX786 var Swebus 2745.

PHZ090 blänker fint i eftermiddagssolen vilket kan bero på att den bara var drygt en månad gammal när bilden togs.

PWU829 var ännu några dagar yngre. Den blev sedan Linjebuss 1406.

MCJ996 är fd Swebus 2746.

PTC508 kom ny till Linjebuss i slutet av april 1993.

MCO556 har ett förflutet som Swebus 2747.

HYF925 kom 2001 till Nilsbuss.

S Svensson

Jag besökt också Växjö sommaren 1993. Jag har i och för sig vrit där senare också.
Tack Staffan för de fina bilderna. 
Jag var i Växjö en gång 1991 och då var det ganska mörkt men jag såg i vajre fall något av nya Swebus bussar. Det fanns troligen en 31xx som gick Markaryd-Växjö. Kan det varit 3159? (emellan det som kan kallas GL express,det var någon från Skövde som hade SF Turistfärg och var avsedda för kvällsbusstur Göteborg-Skövde över Herrljunga-nya vägen-Floby. Varade bara något år.

Kanske någon kan fotografera de bussar som går i Växjö i dag. Jag vet inte om det går några Ramkilla/nuv PTG/ bussar  numera. Kanske det blir bussar från Lund som kommer att gå i Växjö nu när Bergkvara tar över.

Åke Berggren

Citat från: S Svensson skrivet 21 juni 2012, 22:52:16 PM
Jag besökt också Växjö sommaren 1993. Jag har i och för sig vrit där senare också.
Tack Staffan för de fina bilderna. 
Jag var i Växjö en gång 1991 och då var det ganska mörkt men jag såg i vajre fall något av nya Swebus bussar. Det fanns troligen en 31xx som gick Markaryd-Växjö. Kan det varit 3159? (emellan det som kan kallas GL express,det var någon från Skövde som hade SF Turistfärg och var avsedda för kvällsbusstur Göteborg-Skövde över Herrljunga-nya vägen-Floby. Varade bara något år.

Kanske någon kan fotografera de bussar som går i Växjö i dag. Jag vet inte om det går några Ramkilla/nuv PTG/ bussar  numera. Kanske det blir bussar från Lund som kommer att gå i Växjö nu när Bergkvara tar över.
Har för mej att Markarydsbussen var 3163.
Jodå Ramkvilla/PTG kör ännu.

S Svensson

Citat från: Åke Berggren skrivet 25 juni 2012, 19:58:29 PM
Har för mej att Markarydsbussen var 3163.
Jodå Ramkvilla/PTG kör ännu.
Tror inte det var 3163 BBB142. Denna hörde hemma i Uppsala och var högbyggd. Gick ofta Uppsala-Göteborg vid helgerna.
Den införda snabblinjen Markaryd-Växjö tror jag trafikerades med 3159 AKD350. I princip GL express standard. Senare placerad i Kristianstad. För det var väl så att Markaryd tillhörde Växjö blg.

Pendlaren

Den buss ni är ute efter är 3146. Det var för övrigt den enda kronobergslackade buss som fanns i Hb. De tidigare bussar som gick på MarkarydsExpressen som linjen kallades var 2328, 2327, 2978, 2979 och slutligen 3146.

Markaryd var egen depå med fillial i Örkelljunga tills man flyttades till Kristianstad, därav bytet av 2328 till 2327. När man miste trafiken i Kronoberg så blev det endast 3 bussar kvar i Markaryd, linjerna 515, 521 och 532. När sedan 515 (SKE10) tappades till Resetjänst så försvann även depån i Markaryd till Hässleholm.

Åke Berggren

Ok, tack för att du redde ut det. Den kom väl som ny har jag för mej?

Pendlaren

Den var spillrans ny. Efter uppdraget i Markaryd så hamnade den i Helsingborg troligen för jag såg den några år senare i MLT lila kostym.

S Svensson