Volvo och Carrusfrågor

Startat av Frippe Fribas, 16 oktober 2007, 13:36:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Jag vet att vi diskuterat detta tidigare, men sökmotorn här på forumet hittade inte de inlägg jag sökte, så jag tar det en gång till:


  • När slutade Carrus bygga bussar på andra chassin än Volvo?
  • När byggdes de sista Star 603:orna?

  • Vilket år introducerades Starmodellerna i Carrus sortiment och när kom 2:a resp. 3:e generationerna?

  • Lyckades hitta en del info på finska på Wikipedia, men när kom fabriken i Wroclaw till?

  • När blev Vegorna till 8700:or?
  • När kom de polskbyggda stadsbussarna och fanns det någon generation av dessa före 7700? (det talades ju en del om Gråhundbuss ledbuss t ex)

  • Vilka bussar byggs i Kina, jag har förstått det som att 9300 byggs där och i Mexico, men tydligen byggs det stadsbussar där också?
Tack på förhand!
//Fredrik

Peter L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 oktober 2007, 13:36:45 PM
Jag vet att vi diskuterat detta tidigare, men sökmotorn här på forumet hittade inte de inlägg jag sökte, så jag tar det en gång till:



  • När blev Vegorna till 8700:or?

Tack på förhand!
//Fredrik

Svarar på det jag kan: 2002 levererades sista Vegan och det är samma år om 8700 började rulla ut från bandet i riktiga leveranser. Tidigare har några demoex tillverkats.

Frippe Fribas

Citat från: Peter L skrivet 16 oktober 2007, 14:11:10 PM
Svarar på det jag kan: 2002 levererades sista Vegan och det är samma år om 8700 började rulla ut från bandet i riktiga leveranser. Tidigare har några demoex tillverkats.

Gick det att få andra motorer än Volvo i Vegorna ända fram till dess?
Tx-plattformen kom väl runt 2000-2001 och då borde det ju teoretiskt inte gått att få andra motorer efter det?
//Fredrik

Peter L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 oktober 2007, 14:30:45 PM
Gick det att få andra motorer än Volvo i Vegorna ända fram till dess?
Tx-plattformen kom väl runt 2000-2001 och då borde det ju teoretiskt inte gått att få andra motorer efter det?
//Fredrik

Tja, på SBH får jag fram några Vega byggda på Scania L94UB4x2 från 2001-2002, bl.a fyra stycken till LLT, så visst gick det!




Magne

Rundt 2001-2002, ble Volvo dominerende på Carrus fabrikken. Det var litt før dette 9700 karroseriet kom til verden. Klæburuten som holder til i Trondheim, har en Star 602 som er i fra 2000. Dette er trolig en av de siste modellene før 9700 chassiset overtok.



Den eneste 603'en jeg vet om her i Norge, er en som Lavprisekspressen kjører rundt med. Denne har fått sin "facelift", altså 9700 karoseriet. Fantes ikke 603 i den versonen på det forrige bildet? Kan ikke huske at jeg har sett det? I så fall, hvor stor er den i såfall da? Den foregående 602en er jo forekommeren til 9700 HD...


Scania Star 603 - Lavprisekspressen
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Niklas Bygdestam

Citat från: Magne skrivet 16 oktober 2007, 15:08:04 PM

Den eneste 603'en jeg vet om her i Norge, er en som Lavprisekspressen kjører rundt med. Denne har fått sin "facelift", altså 9700 karoseriet. Fantes ikke 603 i den versonen på det forrige bildet? Kan ikke huske at jeg har sett det? I så fall, hvor stor er den i såfall da? Den foregående 602en er jo forekommeren til 9700 HD...


Scania Star 603 - Lavprisekspressen


Det finns också Mercedes med "9700-kaross"
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Rundt midten(?) av 80-tallet kom de første Star-modellene, Star, EuroStar, Star 30, Star 50, og hva de nå het alle sammen. Egentlig var det vel bare to forskjellige modeller, men med forskjellig utstyr. Rundt 1990 (tror jeg) kom generasjonen med  Star 301, Star 501, noe liknende Star 601 og JumboStar 701 (dobbeldekker). I 1993 kom Star 602, og Star 302 og Star 502 kom vel i 1994/1995. I 2001 kom Star 503 og Star 603, men jeg tror aldri Star 303 (utenom Volvo) kom, for det bygdes fortsatt noen Star 302 på B12M helt i starten av 2002. I 2002 kom de aller siste ikke-Volvoene (Scania og MB), tror jeg.
Etter det har det bare vært 9700S ("Star 303"), 9700H (Star 503) og 9700HD (Star 603).
Mvh.
Øyvind Berg

Johan B

Till en bit in på 2002 gick det att få andra chassin än Volvo till Carrus (i Sverige, vet inte hur det såg ut i norge och Finland), dvs de sista Vegorna som Peter refererar till samt 503 och 603. Teoretiskt sett borde det ha gått att få även Star 303 (motsv. 9700S) fast mig veterligen har ingen sådann byggts. Föregångaren till 7700 är 7000, med B400-front (fast lägre) på B7 och B7LA (vågar inte svära på om de fanns som B10B diesel eller gas). Tror aldrig det såldes någon sådan i Sverige.

S Svensson

Fel. Den första Starmodellen kom 1980. Har skrivit om denna i Färdskrivaren. Samtidigt var det prov på gång med integralchassie.
Volvo kom in 1987 eller 1988 med hälftenägarskap i Carrus OY.
Alltså Ajokki och Delta som gått ihop med Mustonens Wiima.
Just nu minns jag ej när satsningen gjordes i Polen och det som tidigare var Breslau. Men Linjebuss fick 4 bussar som kan ha varit lagerbyggen 1998. Varför jag tror att fabriken i Polen kom cirka  och1997.  Det handlar om  LB Partille 2525-2527 och 2528. Det kom också 1998 bussar till GSAB 251-256 och det rör sig i första vändan om K204. Samtidigt skulle det tillverkas lastbilar och senare grävskopor. Fabriken i Polen vill jag också minnas tillhöra AB Volvo och AB Volov lastvagnar och inte ligga under det som brukar kallas för Carrus,numera en del av AB Volvo.

Ersa

KR Trafik 50 brukar omnämnas som en av de sista Carrus Star med Scaniaplatta.
SPG259, Scania K124EB6X2 Carrus Star 503, årsmodell 2002.

http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/2806_2006/50_kr_trafik_smedbyvagen_upplands_vasby_2806_2006.jpg