ofta dålig kontakt med nätet

Startat av en_dalmas, 21 juni 2012, 19:20:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

när jag surfar med min samsung galaxy s2 så har jag ganska ofta tycker jag ingen kontakt med nätet så att det inte går att surfa.
har jag fel operatör eller nån inställning som är fel?

Ersa

Har frågan något med SvOF:s forum att göra?

en_dalmas

Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2012, 20:23:40 PM
Har frågan något med SvOF:s forum att göra?

nope, men har sett andra ämnen som är långt bort från ämnet bussar så tänkte att då kan man väl prata om sånt här med.

för övrigt så har jag tele2, vilket kanske förklarar saken

Ersa

Aha. Jag trodde att du hade specifika problem att nå just domänen omnibuss.se
Men då förstår jag hur du menade. Men tyvärr har jag inget bra svar till dig.

Susanne

Citat från: en_dalmas skrivet 21 juni 2012, 19:20:20 PM
när jag surfar med min samsung galaxy s2 så har jag ganska ofta tycker jag ingen kontakt med nätet så att det inte går att surfa.
har jag fel operatör eller nån inställning som är fel?

Om jag har förstått det rätt så går Tele2 på Telias nät. Och Telia må vara bra på telefoni men av egen erfarenhet så är det urusla på datatrafik. Deras täckningskartor stämmer överhuvudtaget inte. Och så kanske är det är på alla olika bolag visserligen. I storstan brukar alla bolag fungera men ska du ut i landet så är det sämre. Hade haft Telenor i flera år i Tänndalen, fungerade klockrent. Ett år ville jag prova Tele2, deras kartor sa att det fungerade att surfa, men det gjorde det inte, kom inte ut på nätet överhuvudtaget. Så nu är det Telenor som gäller för min del.
Det bästa är att prova sig fram vilket som passar bäst där du mest är, även om det kan kosta den del att göra så.  Googla runt på nätet, men lita inte på leverantörenas täckningskartor, det är mitt råd.

swedebear

Citat från: Susanne skrivet 22 juni 2012, 11:59:52 AM
Om jag har förstått det rätt så går Tele2 på Telias nät. Och Telia må vara bra på telefoni men av egen erfarenhet så är det urusla på datatrafik. Deras täckningskartor stämmer överhuvudtaget inte. Och så kanske är det är på alla olika bolag visserligen. I storstan brukar alla bolag fungera men ska du ut i landet så är det sämre. Hade haft Telenor i flera år i Tänndalen, fungerade klockrent. Ett år ville jag prova Tele2, deras kartor sa att det fungerade att surfa, men det gjorde det inte, kom inte ut på nätet överhuvudtaget. Så nu är det Telenor som gäller för min del.
Det bästa är att prova sig fram vilket som passar bäst där du mest är, även om det kan kosta den del att göra så.  Googla runt på nätet, men lita inte på leverantörenas täckningskartor, det är mitt råd.

Mja, det stämmer inte riktigt, Telia och Tele2 bygger sitt 3G-nät tillsammans där Tele2 bygger nätet i Norra Sverige och Telia i södra Sverige

Leif D

Telia och Tele2 går i samma nätet med sin 3g-trafik.
Dock har Tele2 under en tid haft stora problem med sina egna system,
dvs det som finns bakom det gemensamma distributionsnätet.
Detta har fått med förtjänar,  att en telefon från Telia fungerat klanderfritt
medan en telefon från Tele2 varit utslagen,  trotts att de befunnit sig på samma plats.
Observera,  detta gäller nu endast datatrafik,  samtal och sms har fungerat ändå.

De har hänt liknande förut,  att Tele2 varit utslaget långa perioder,  eller bara fungerat sporadiskt.
Ja har vid flera tillfällen kontaktat supporten med klagomål,  för att få dokumenterat i deras logg.

Funderar nu mycket starkt på att byta leverantör när min bindningstid går ut
;-)

New_options

Jag har en S GS2 med telenor och det händer emellanåt dels att den helt tappar kontakten med nätet och dels att den kan stänga webläsarna hux flux.

Camilla

Jag har en Sony Ericsson Xperia X8 med tele 2 abonnemang och den tappar ofta kontakten med nätet

Leif D

Nu tycks Tele2 ha fått ordning på sitt system igen. Har funkat bra en vecka ungefär, så vi får väl hoppas håller sej.

Vi får väl se om de blir mer trassel innan min bindningstid går ut, kanske blir de byte.
;-)