Bussar i Värnamo i juli 1993

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 juni 2012, 21:35:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nästa uppehåll för att fotografera bussar blev Värnamo. Först BSR917 som från början var Linköpings Trafik AB 554 och hos Widerqvist fick nummer 75. Widerqvists köpte ofta bussar från Linköping. Bussen blev sedan Linjebuss 1471. Lackeringen har drag av JLT:s men det var en lackering som tre bussbolag tog fram efter att de i ett gemensamt bud fått trafik för JLT. De övriga två var John Svensson i Hillerstorp och Nils Johansson i Bolmsö. I dag är bara det sistnämnda kvar.


ADL366 köptes 1989 till det ovannämnda trafikuppdraget.


MZO506 är en av de Alpusar som SJ köpte och den har alltså inte kommit till Swebus via GDG.


Stadstrafiken i Värnamo kördes på den tiden av Widerqvists Busstrafik som också hette Värnamo Stadstrafik. Någon större succé lär det inte ha varit och Walter Widerqvist suckade på förfrågan om hur den gick: "Ja, de brukar kalla bussarna Onkel Toms stuga". (Han uttalade Tom med o som i sol.) KTP297 är Widerqvist 1.


Ett försök att sänka kostnaderna för stadstrafiken gjordes genom Busse, EBH283.


OTM757. Sven Carlsson i Gnosjö körde fortfarande i sina egna färger. Bussen kom sedan till Klockrike Taxi & Åkeri i Borensberg.


GBB131. Linjebuss körde på den tiden linjen Värnamo-Ljungby. I dag  körs den av Sven Carlsson tillsammans med Ivar Svensson i Ås.



Bussmupp

Kan tyvärr inte se några bilder. :(

Janne E

När trafiken handlades upp i Värnamo var de 4 bolag Sven Carlsson i Gnosjö var också med Färgen på bussarna var en förutsättning för uppdraget och var ett krav från JLT Sven C buss i egna färger var en reservbuss som användes med JLT:s goda minne. Nils Johanssons bolag gick i konkurs så jag har svärt att tro att de finns fölrtfarande. Hälsningar Janne E

1896



MZO506 är en av de Alpusar som SJ köpte och den har alltså inte kommit till Swebus via GDG.



Sista Alpus:en i första leveransen till SJ-buss, 2701-02 var påtänkta att ha godsutrymme längst bak, men av någon anledning blev det aldrig så.  :)


S Svensson

2701 och 2702 levererades till Eksjö. Fick vid leverans "vanliga" stolar (tillverkade i Säffle). Däremot fick de  fästen för Vogelstolar -fällbara. Vilket innebar att de inte hade 54 sittplatser. Detta var ett önskemål från SJ Jönköping. Det hade varit möjligt att byta stolar till fällbara.

Bussmupp

Nu syns bilderna. Väldigt snygga bussar.