Nytt nät i Linköping

Startat av blubb, 16 oktober 2007, 09:52:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blubb

http://www.corren.se/archive/2007/10/16/jf32amp6q8wqcyg.xml

Under 2005 minskade antalet bussresor något i Linköping. Förra året skedde ingen förändring utan det låg kvar på omkring sju och en halv miljon resor.

Kan inte låta bli och fråga om det inte var 2005 som man sparade in så mycket på trafiken så att det var ungefär 2 avgångar per timme utanför rusningstrafiken på huvudlinjerna. Eller skedde detta året innan?

Och en tårta till en bussförare

http://www.corren.se/archive/2007/10/16/jf328bzmvhc06vm.xml

Ulrik Berggren

Någon som kan delge förslaget till nytt linjenät?

/UB

Jona

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 16 oktober 2007, 10:01:41 AM
Någon som kan delge förslaget till nytt linjenät?

/UB

Jag hoppas det. Gillar och läsa dom rapporterna. Alltid intressant. Tyvärr måste jag säga, då det i vissa fall blir sämre trafik på vissa orter. Kolla Borlänge och orten Medväga som exempel.

/Jona
MVH Filosofen Jona

OSkar000

Det fanns ett förslag på ötrafs hemsida tidigare men det verkar tyvärr ha städats bort.

2005 var det som en stor del av trafiken försvann. Innan dess var det 10 min trafik på både 201 och 202 i princip hela dagarna.

Anders K

En reflektion: Linköping och Helsingborg är ju ungefär lika stora och jag tror att linjenäten är rätt lika uppbyggda. I Helsingborg har man satsat ordentligt på stadstrafiken de senaste åren, det är t.o.m. 15-minuterstrafik på söndagar på flera linjer. Jag upplever att man kommer in i en positiv spiral vid sådana satsningar, resandeutvecklingen har ju varit enorm - det ska tydligen bara vara en enda stad som haft bättre utveckling (vilken????). På samma sätt (fast tvärtom!!!) tycks det som att om man drar in turer så minskar resandet vilket leder till att man drar in ännu mer. Som i Linköping?

OSkar000

Det nya nätet kommer att bli tre stomlinjer med 10 min trafik vardagar och sju lokallinjer med 20 min trafik vardagar. Det jag sett tidigare om förslaget såg i alla fall för min del riktigt bra ut.

Även om turtätheten blev sämre 2005 så upplever jag det som att bussarna har hållit tidtabellen betydligt bättre sen dess. När det var 10 min trafik var det inte ovanligt att bussarna gick 7-8 minuter fel jämfört med tidtabellen.

Anders K

Men Linköping fick ju nytt linjenät med stomlinjer för ett antal år sedan!!! Slutet på 90-talet? Det känns som man gör samma sak igen!

Nicklas Vasa

Vem är det som gjort utredningen ? är det trivector ?

Ska nya trafiken "sjösättas" i samband med nytt trafik avtal nästa sommar ?

Ulrik Berggren

Citat från: Jona skrivet 16 oktober 2007, 16:49:09 PM
Jag hoppas det. Gillar och läsa dom rapporterna. Alltid intressant. Tyvärr måste jag säga, då det i vissa fall blir sämre trafik på vissa orter. Kolla Borlänge och orten Medväga som exempel.

/Jona

Nu ska du inte gå på allt som skrivs här (inklusive av övertecknad;)). Allt blir inte sämre i Borlänge, det mesta blir troligen bättre, fast från en mycket låg nivå ;)

Nicklas Vasa