Huvudmeny

Hammarbyhallen

Startat av Peter Öden, 18 juni 2012, 20:42:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Hammarbyhallen i Stockholm lär enligt uppgift vara under rivning, någon som observerat detta ?

Mvh Peter Ö

Ted Selander

Ja tyvärr, väldigt tråkigt. Banavdelningen ska bygga nytt efter flytten från Slakthuset.

virtual1

Citat från: Peter Öden skrivet 18 juni 2012, 20:42:11 PM
Hej !

Hammarbyhallen i Stockholm lär enligt uppgift vara under rivning, någon som observerat detta ?

Mvh Peter Ö

Observerat? Har man vart i området har det vart svårt att undvika, för 3 dar sen fanns inte mycket kvar av den östra delen IAF...

Nico

Visst är det så, passerade där i torsdags kväll och det såg mycket dystert ut...  större delen av hallen är borta och det är väl en tidsfråga innan resten ryker.  :(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael Ringmarck

Oj, det var tråkiga nyheter  :( Det finns ingen som har dokumenterat det och kan bjuda på lite bilder för oss som sällan rör sig i krokarna?

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 18 juni 2012, 21:52:36 PM
Oj, det var tråkiga nyheter  :( Det finns ingen som har dokumenterat det och kan bjuda på lite bilder för oss som sällan rör sig i krokarna?

Ja, ett tips är väl att titta lite på Micke Asklanders bilddagbok - där brukar det förekomma en del bilder från Hammarbyhallen och dess öde - dock inte samlat. Men står man ut i letandet med att byta ut bussbilderna mot lite fartyg och tunnelbanor + ett och annat arbetsfordon och en och annan katt, så är det i mitt tycke en mycket trivsam läsning.

http://www.askjoh.se/

Peter Rost

#6
Det är för d---la sorgligt! Åker förbi Hammarbyhallen med tuben dagligen, och ser hur bit-för-bit av garaget "slukas" av grävmaskinerna. Ett stort lager ska tydligen byggas jämte själva vagnhallen. Således ingen plats för eventuell uppställning av bussar. Sen kan man ju undra om det inte hade varit billigare för SL att bygga om/till/ut - istället för att riva hela byggnaden. Någon som vet när bygget är klart?

Det är förövrigt hög nivå på Micke Asklanders bildserier på askjoh.se. :)

Ritning på hur det kommer att se ut, scrolla längst ner:

http://sl.se/PageFiles/2024/arende_11.pdf

/Peter

Nico

Sannolikt lär man inte någonsin bygga hallar på detta vis i framtiden. Det tråkiga är väl samtidigt att vi inte tar tillvara vissa av de byggnader som finns utan i många fall röjs de bara bort utan hänsyn till kulturvärden. Personligen ser jag ofta att Sverige framstår som ett dåligt exempel på att bevara det gamla.

Utomlands ser man i vissa lägen nog mera till nyttan och funktionen, men här känns det ofta som man gärna river för rivandets egen skull då nytt alltid verkar vara synonymt med framsteg, att något är bättre osv. Var väl även den tanken som genomsyrade hela idén bakom demoleringen av gamla Klara mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Janne Rickman

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2012, 07:43:22 AM
Sannolikt lär man inte någonsin bygga hallar på detta vis i framtiden. Det tråkiga är väl samtidigt att vi inte tar tillvara vissa av de byggnader som finns utan i många fall röjs de bara bort utan hänsyn till kulturvärden. Personligen ser jag ofta att Sverige framstår som ett dåligt exempel på att bevara det gamla.

Utomlands ser man i vissa lägen nog mera till nyttan och funktionen, men här känns det ofta som man gärna river för rivandets egen skull då nytt alltid verkar vara synonymt med framsteg, att något är bättre osv. Var väl även den tanken som genomsyrade hela idén bakom demoleringen av gamla Klara mm.

Det var ett bra program på tv i går.
http://www.svtplay.se/video/138581/staden-i-mitt-hjarta

/Janne

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2012, 07:43:22 AM
Sannolikt lär man inte någonsin bygga hallar på detta vis i framtiden. Det tråkiga är väl samtidigt att vi inte tar tillvara vissa av de byggnader som finns utan i många fall röjs de bara bort utan hänsyn till kulturvärden. Personligen ser jag ofta att Sverige framstår som ett dåligt exempel på att bevara det gamla.

Utomlands ser man i vissa lägen nog mera till nyttan och funktionen, men här känns det ofta som man gärna river för rivandets egen skull då nytt alltid verkar vara synonymt med framsteg, att något är bättre osv. Var väl även den tanken som genomsyrade hela idén bakom demoleringen av gamla Klara mm.

Tyvärr går kapitalet och markpriserna före allt vad gamla vagnhallar heter. Snart är det väl Brommahallens tur också att lämna plats för bostäder. Tänk vad trevligt det varit att ha Spårvägsmuseet där i rätt miljö, med möjlighet att köra vagnar på hallgården och dessutom ansluta direkt till tunnelbanan vid Alvik.

Cero

Citat från: Nico skrivet 19 juni 2012, 07:43:22 AM
Sannolikt lär man inte någonsin bygga hallar på detta vis i framtiden. Det tråkiga är väl samtidigt att vi inte tar tillvara vissa av de byggnader som finns utan i många fall röjs de bara bort utan hänsyn till kulturvärden. Personligen ser jag ofta att Sverige framstår som ett dåligt exempel på att bevara det gamla.

Utomlands ser man i vissa lägen nog mera till nyttan och funktionen, men här känns det ofta som man gärna river för rivandets egen skull då nytt alltid verkar vara synonymt med framsteg, att något är bättre osv. Var väl även den tanken som genomsyrade hela idén bakom demoleringen av gamla Klara mm.

Vi är väl väldigt "kåta" på att sälja kommunalt ägd mark till någon hugad byggfirma som i sin tur kan skinna några stackars bostadssökande på lite lånade pengar. Därför ligger anläggningar som SL:s pyrt till. De anses kunna ligga var som helt utom i närheten av kollektiva färdmedel (precis som bilsäljare). De som arbetar där alternativt lämnar bilen på service förväntas ha bil.

Jag tycker som du att man utomlands ofta har en bättre syn på gammalt och dessutom gärna blandar gammalt och nytt samt olika typer av byggnation och verksamhet. Att låta ett bussgarage, en bensinmack, en brandstation eller en verkstad ligga i samma område som bostäder, kontor eller affärer fungerar i städer i nästan hela Europa, men inte i Stockholm. Här segregerar vi allt.

Björn Forslund

Tyvärr så går man hårt på även miljöaspekter som buller, avgaser och bensinångor, vilket gör det omöjligt att ha mackar, verkstäder och bussdepåer inne i stan. Den levande stadsbilden försvinner samtidigt.

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juni 2012, 20:26:08 PM
Tyvärr så går man hårt på även miljöaspekter som buller, avgaser och bensinångor, vilket gör det omöjligt att ha mackar, verkstäder och bussdepåer inne i stan. Den levande stadsbilden försvinner samtidigt.

Det är naturligtvis sant, men det verkar inte alltid gälla utomlands. Och när vi svenskar åker på semester är det just den blandade miljön vi ofta uppskattar och tycker är "pittoresk"..... ???