Några bilder på tur Stockholm-Finland-Nordnorge

Startat av Marc, 18 juni 2012, 19:01:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Så har sommarens körningar i Skandinavien tagit sin början, nytt för mig i år är att flera tar vägen via Finland på väg norrut.


Men som alltid börjar resan i Stockholm.


En GRÖN sightseeingbuss i Helsingfors.


Ikarus är då inte vardagsmat.


Inte heller denna finska skapelse, Kabus!


Standhugg i Oulu, eller Uleåborg på svenska, där dominerar Kabus trafiken i stan.


I Rovaniemi fick jag sällskap av dessa till lunch.


Hamnade i konvoj med denna Gold Line, här i Olderfjord, korsningen E6/E69 mot Nordkapp.


Vägarna i Norge är inte raka...åt något håll!


Uppe på Gildetun dök en annan svensk upp.


Kvällsbussen från Tromsø rullar av färjan från Lyngseidet.


I Tromsø finns nu inte mycket gammalt kvar, bara någon enstaka turistare.


Flybussen har fått nytt sedan sist.


Söndagstrafik i byn, Hybridbussarna dominerade stort.


Bergenga

Flotte bilder fra interessante landsdeler, som vanlig. :D

Pohjolan Matka har mange busser i trafikk i Nord-Norge. Det virker som de kjører asiatiske turister der oppe.

Eldste turistbussen som Bussring har i trafikk er en 1986 Setra S215HD! Den ser virkelig bra ut, både utvendig og inni, men det er uvisst hvor mange år den holder teknisk. Den brukes for det meste til sightseeing og transfer i Tromsø. Sjåføren på bussen er av tysk opprinnelse. ;)

(Forresten så var jeg i Tromsø en uke før deg, så flybussen er allerede testet, som passasjer. :) )
Mvh.
Øyvind Berg

Marc

Citat från: Bergenga skrivet 18 juni 2012, 19:20:12 PM
Sjåføren på bussen er av tysk opprinnelse. ;)
Aha, kan det vara Rudi som är tillbaka i Sommarnorge? ;)

Carl Eric

Citat från: Marc skrivet 18 juni 2012, 19:01:49 PM

Uppe på Gildetun dök en annan svensk upp.

Tack för det som vanligt fina bilderna och speciellt på denna fd. Barks Buss! (lackeringen är kvar, bara annan logga...)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 18 juni 2012, 19:41:03 PM
Aha, kan det vara Rudi som är tillbaka i Sommarnorge? ;)

Jeg fikk ikke med meg hva han het, men det kan jo være han. Han tipset meg om en annen tysker ved navn Rainer Osterfeld som hadde mange gamle busser og bilder, men jeg har ikke klart å finne noe på nettet. Kjenner du til det navnet?

Bilder av den bussen kommer forresten senere i sommer. Jeg har bare noen tusen bilder å sortere fra min 11-dagers tur nordover først. ;)
Mvh.
Øyvind Berg

yngrot

Väldigt trevliga bilder som vanligt Marc..    har åkt Kabus  en gång när vi skulle hämta hem några Scala ..  lite annorlunda var det   de ser ju ut som en gammal Neoplan.. fjädring annorlunda mot det vi är vana vid och en rätt trög manuell låda .. men föraren slapp hantera biljetter en konduktör åkte med ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stefan P

Hej

Är det Danielsson Nora som finns i Uppsala i bland?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 25 juni 2012, 16:41:51 PM
Är det Danielsson Nora som finns i Uppsala i bland?

Nora "bor" ofta i Knutby och Stockholm, ja.

L-G Lassander

Citat från: yngrot skrivet 25 juni 2012, 15:38:41 PM
Väldigt trevliga bilder som vanligt Marc..    har åkt Kabus  en gång när vi skulle hämta hem några Scala ..  lite annorlunda var det   de ser ju ut som en gammal Neoplan.. fjädring annorlunda mot det vi är vana vid och en rätt trög manuell låda .. men föraren slapp hantera biljetter en konduktör åkte med ..

Kabus använde sig av Lord Torsolastic gummifjädring på denna modell, en helt olämplig fjädring för en långfärdsbuss. Bla på grund av att gummifjädringen inte medförde någon möjlighet till nivåreglering. Det händer att när bussen står vid en plattform av dockningstyp och förhöjning framför framhjulen, att den helt enkelt står på grund när den skall starta eftersom viktökningen passagerarna medfört gjort att karossen sjunkit ner några cm.

Magne