Innan motorvägen kom till byn

Startat av Mr G, 18 juni 2012, 15:13:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Tät trafik på riksväg 73, innan motorvägen var klar förbi platsen. Jag vill ha det till att Länna är nedanför backen, och Vega bakom fotografens rygg.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 18 juni 2012, 15:13:36 PM

Tät trafik på riksväg 73, innan motorvägen var klar förbi platsen. Jag vill ha det till att Länna är nedanför backen, och Vega bakom fotografens rygg.

Ja, ingen tvekan om att det är rätt plats. Du står kanske på bron över Nynäsbanan. Bilden måste vara tagen våren 1973 - troligen i maj - eftersom dekalen "bussen först tack" i bakrutan på den fd SJ-bussen finns där. Regeln om att man skulle väja för bussen vid utkörning från hållplats infördes nämligen 1 maj 1973. När pendeltågstrafiken startade i slutet av maj 1973 försvann de ensiffriga  linjenumren på Södertörnsbussarna och ersattes av tresiffriga.

Har den fd SJ-bussen Arlanda-stolar eller är det en synvilla?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

BSS-CF:en verkar vara fd 145 som knogar uppför backen på sin väg mot Brandbergen.
Funderade också på SJ-CF:ens stolar. Fanns det H65A med sådan inredning?

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2012, 15:24:48 PM
Bilden måste vara tagen våren 1973 - troligen i maj - eftersom dekalen "bussen först tack" i bakrutan på den fd SJ-bussen finns där. Regeln om att man skulle väja för bussen vid utkörning från hållplats infördes nämligen 1 maj 1973. När pendeltågstrafiken startade i slutet av maj 1973 försvann de ensiffriga  linjenumren på Södertörnsbussarna och ersattes av tresiffriga.

Har den fd SJ-bussen Arlanda-stolar eller är det en synvilla?

Fin bild, väl tagen maj-juni 1973 (pendeltågstrafiken till Jordbro började mitten av juni-73). Det är en halvturistare skyltad 724! (lite felskyltning) som TFH hade några av.

/Gunnar

Bussmupp

Två snygga bussar sida vid sida. Är det bara jag eller är den vänstra bussen smalare än den högra? Jag vet att vissa CF var smalare.

Björn Forslund

Citat från: Bussmupp skrivet 18 juni 2012, 15:47:53 PM
Två snygga bussar sida vid sida. Är det bara jag eller är den vänstra bussen smalare än den högra? Jag vet att vissa CF var smalare.

Du ser rätt, det är en smal BSS CF (2,35) mot SJ-vagnen som har 2,50 bredd.

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 18 juni 2012, 15:33:59 PM
Fin bild, väl tagen maj-juni 1973 (pendeltågstrafiken till Jordbro började mitten av juni-73). Det är en halvturistare skyltad 724! (lite felskyltning) som TFH hade några av.

/Gunnar

Var det vagnar i den stora serien CF76:or eller var det högerombyggda CF66:or som hade denna inredning?

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 juni 2012, 16:08:54 PM
Var det vagnar i den stora serien CF76:or eller var det högerombyggda CF66:or som hade denna inredning?

De senare, detta är en vagn ur SL:s 64** serie

Hasse L

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 juni 2012, 15:31:47 PM
BSS-CF:en verkar vara fd 145 som knogar uppför backen på sin väg mot Brandbergen.
Funderade också på SJ-CF:ens stolar. Fanns det H65A med sådan inredning?
6486, 6489 och 6492 hade höga ryggstöd i (åtminstone vid denna tid).

/H.

Ulf Berlin

...och för oss tidtabellsintresserade kan nämnas att "BSS" linje 6 gick vid denna tid Skanstull-Trångsund-Handen-Brandbergen.
724 gick(då som "tills nyligen")Huddinge stn-Visättra/Björnkulla,men är säkert på en tomkörning till tex Västerhaninge för att köra en
738 till Tungelsta(Lillgården)./Ulf

Fredrik Klint

724 har nosen norrut så den borde inte vara på väg till Vh...