Så kan det gå när man kör dubbeldäckare i Uppsala!

Startat av Ratt-Råttan, 16 juni 2012, 13:10:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: yngrot skrivet 17 juni 2012, 16:59:20 PM
I detta fall borde det väl vara enkelt för Nobina att bestämma att alla tomkör den sträcka där DD kan köra.  Det är alltid lätt sitta vid sidan om och säga det var klantigt gjort men handen på hjärtat alla vi som kör har väl nån gång missat vilken buss vi kör och hoppsan så var bakhjulen uppe på trottoarkanten  ..  Alla kan vi göra misstag ... man är van köra på ett visst sätt och när det kommer nya fordon är det lätt hänt man gör som man vart van vid i "100 år" ...

Det kostade för mycket att låta alla bussar köra den lilla omväg som DD måste köra.

lil-sis

Citat från: KG skrivet 17 juni 2012, 18:50:03 PM
Det kostade för mycket att låta alla bussar köra den lilla omväg som DD måste köra.

Ja det måste ju vara billigare att köra in div viadukter och bommar istället  8)

Lars-Håkan_E

Citat från: KG skrivet 17 juni 2012, 18:50:03 PM
Det kostade för mycket att låta alla bussar köra den lilla omväg som DD måste köra.

Vad snackar vi om för sträcka?

Sant är ju att det på årsbasis blir väldigt många mil av bara 500 meter extra körsträcka för varje buss som tomkör, så ett par motkörningar har man nog råd med, det är först när någon kommer i god fart och hinner passera varningsportalen och kör in i viadukten som det blir billigare att köra en annan väg för alla.


Niclas Rosenius

Citat från: Håkan_E skrivet 17 juni 2012, 21:27:18 PM
Vad snackar vi om för sträcka?

Sant är ju att det på årsbasis blir väldigt många mil av bara 500 meter extra körsträcka för varje buss som tomkör, så ett par motkörningar har man nog råd med, det är först när någon kommer i god fart och hinner passera varningsportalen och kör in i viadukten som det blir billigare att köra en annan väg för alla.

   Det handlar om ca 2-3 minuter längre körsträcka åt ena hållet.

   Sedan slår bussen i varningportalen innan man kommer så långt som till viadukten och har man inte märkt att man slår in i portalen så... ja då skall man inte köra buss.

   //Niclas

Lars-Håkan_E

2-3 minuter då talar vi alltså om typ 3-400 meter?

400 meter x 50 bussar x 2ggr/dag x 300 dagar blir hela 1200 mil och 90000 minuter.

Det drar iväg m a o

Vad gäller om man ska köra buss eller ej så finns det tyvärr exempel/ många sådana på förare som missat liknande portaler och fastnat i viadukter, i bästa fall bara med avriven "Sutrak puckel" (A/C)

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 juni 2012, 21:50:27 PM
Sedan slår bussen i varningportalen innan man kommer så långt som till viadukten och har man inte märkt att man slår in i portalen så... ja då skall man inte köra buss.

Men varför har man inte varningsljus i kombination med "lösa saker" som hänger ner från portalen? Som bankar in i höga fordon utan att förstöra dem. Som t.ex vid gamla E4 i Norrköping. Det måste väl ändå bli billigare i längden, än att byta hela portaler (samt renovera fordon) vid varenda tillbud?


JDS

Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2012, 22:46:02 PM
Men varför har man inte varningsljus i kombination med "lösa saker" som hänger ner från portalen? Som bankar in i höga fordon utan att förstöra dem. Som t.ex vid gamla E4 i Norrköping. Det måste väl ändå bli billigare i längden, än att byta hela portaler (samt renovera fordon) vid varenda tillbud?

Portalen är till för att stoppa fordonet, inte för att skydda det. Det är viadukten som ska skyddas! (Skadad viadukt = rikstäckande trafikstörningar.)

En "mjukare" portal är förstås bra som komplement, men den ersätter inte den hårda.

Max W

Liknande olyckor hände även på 1960-talet då SL hade dubbeldäckare på bl.a. linje 62. En förare sade sig efteråt haft bråttom hem efter förmiddagspasset och glömde att han hade en dubbeldäckad buss. Genvägen han tog ledde till att han fastnade under en bro.

Längre fram i tiden inträffade en dödsolycka ungefär vid nuvarande Årstaberg med en abonnerad tur. Nya bron var klaer, men varningsbalken låg kvar och det var den bussen körde in i. En av passagerarna som satt längst fram på övervåningen omkom.
Max

Rojje

#24
Det som hände är lätt hänt, vanans makt är stor.

När jag jobbade på Linjebuss hade vi en kollega som en dag fick köra en dubbeldäckare, 4 meter hög mot 3.8 meter i höjd på sin ordinarie buss som var på service. Vid en tomkörning där det var lite snävt med tid, tänkte han ut en bra väg som alltid fungerade, men inte denna dag med "låne"-bussen. Nu hade han tur i oturen och insåg sitt misstag, svor, tvärnitad med följden att bussen neg framtill, åker in ca en halvmeter under bron och sedan när den stannar och reser sig sitter bussen fast.

Nu gick det att lösa genom att först sänka fjädringen, det räckte inte utan även luften i framdäcken fick släppas ut. Nu gick det att sakta backa tillbaka. Skadorna blev repor i taket, skadad antenn och en kollega med hög puls och hjärtat i halsgropen. Som sagt, tur i oturen! Och det var en erfaren förare som inte "brukade" klanta till det, tvärtom.

Matte

Citat från: Rojje skrivet 18 juni 2012, 09:10:36 AM
Det som hände är lätt hänt, vanans makt är stor.

När jag jobbade på Linjebuss hade vi en kollega som en dag fick köra en dubbeldäckare, 4 meter hög mot 3.8 meter i höjd på sin ordinarie buss som var på service. Vid en tomkörning där det var lite snävt med tid, tänkte han ut en bra väg som alltid fungerade, men inte denna dag med "låne"-bussen. Nu hade han tur i oturen och insåg sitt misstag, svor, tvärnitad med följden att bussen neg framtill, åker in ca en halvmeter under bron och sedan när den stannar och reser sig sitter bussen fast.

Nu gick det att lösa genom att först sänka fjädringen, det räckte inte utan även luften i framdäcken fick släppas ut. Nu gick det att sakta backa tillbaka. Skadorna blev repor i taket, skadad antenn och en kollega med hög puls och hjärtat i halsgropen. Som sagt, tur i oturen! Och det var en erfaren förare som inte "brukade" klanta till det, tvärtom.

En gamal kollega till mig på mitt gamla arbete körde sin personligt tilldelade lastbil som va specilabyggd för hans typ av körning varje dag i över 10 år samma sträcka. Sträckan var Åhlendistribution(Jordbro Centrallager för Åhlens varuhus) och till NK i Stockholm, Åhlens City i Stockholm. Denna lastbil va special tillverkad med lägre hytt och skåpet på flaket va också lägre sedan va det längre axelavstånd än liknade Scania på den tiden. Har för mig att det va lägre profil på däcken också. Allt för att den skulle komma in i garagen till NK och Åhlens Citys lastkajer för att kunna lossa. Att axelavståndet va längre har jag fått förklarat för mig att det va en backe ned till kajen som inte är rak utan som en bula. Och att om det vart "normalt" axelavstånd hade den slagit i taket pga att då hade den inte blivit lika låg då den långa bulan i backen. Nu så blev lastbilen längre och kunde gränsla över bulan. Specialbyggd för 2 olika varuhus och lastkajer. Och tidsperioden är början på 80-talet till mitten på 90-talet
Föraren va även med i diverse tävlingar om att framföra lastbilar med presition och vann flertalet gånger. Typ SM i lastbils framförande.
En dag hade hans lastbil bllivit utbytt pga service och akuta reparationer. Han fick då en likadan som alla andra chaufförer på Åhelens hade och startade sin resa mot NK. Han åkte alltid via Klaratunneln då hans egna klarade det. Denna dag skulle han köra via Klarabergsviadukten, Klarabergsgatan, Hamngatan och Regeringsgatan till NK istället för Klaratunneln som den lånade lastbilen inte klarade. Han tog som vanligt av vana Klaratunneln som resulterade i att han kom in i tunneln men när tunneln svänger så tar skåpet i taket på tunneln och lastbilen välter typ mitt inne i tunneln. När den skulle bärgas så fick man skära av taket på flaket och hytten för att kunna välta den upprätt efter som den va aningens för hög och sen dra ut den på hjulen. Den låg så långt in att det inte gick att dra ut den först på sidan och sedan välta den upprätt.

Så även om man är en erfaren och bra förare som ofta inte gör misstag och klantar sig så kan man göra misstag och göra det som man är van vid.