Norrtälje: "Vi öppnar för att bygga ut Roslagsbanan"

Startat av Ersa, 13 juni 2012, 14:40:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Moderaterna i Norrtälje kommun uppges vara ett parti som aldrig varit särskilt tågvänliga. Bl.a var det enligt uppgift Moderaterna som på 1990-talet stoppade utbyggnaden av tåg till Rimbo. Men nu verkar det ha svängt, enligt en ledare i Norrtelje Tidning:

http://norrteljetidning.se/hem/2.7968/1.1695084-vi-oppnar-for-att-bygga-ut-roslagsbanan-till-norrtalje

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2012, 14:40:46 PM
Moderaterna i Norrtälje kommun uppges vara ett parti som aldrig varit särskilt tågvänliga. Bl.a var det enligt uppgift Moderaterna som på 1990-talet stoppade utbyggnaden av tåg till Rimbo. Men nu verkar det ha svängt, enligt en ledare i Norrtelje Tidning:

http://norrteljetidning.se/hem/2.7968/1.1695084-vi-oppnar-for-att-bygga-ut-roslagsbanan-till-norrtalje

Sedan är det ju en fråga om det är speciellt klokt. En tågförbindelse på sikt till Norrtälje, javisst. Men att bygga ut Roslagsbanan dit lär ju inte fungera något bra och inte heller kunna motiveras med den höga kostnad som är förknippat därmed. Och i vilket fall inte via Rimbo. I sådana fall skulle man väl göra en ny gren på Österskärslinjen som skulle kunna vika av vid Arninge och gå direkt till Norrtälje. Men det blir nog knepigt med kapaciteten på övriga banan med en till gren - vilket ju också är grundproblemet med en sträckning över Rimbo

Men debatten i Stockholm har blivit rätt intressant, där varje kommun med självaktning vill ha en spårförbindelse... Oavsett om den behövs eller inte.

Ersa

Det är lätt att hamna i "Norrtäljefällan", dvs att med skygglappar bara se pendlandet mellan Norrtälje tätort och Stockholms stad, men inget annat. Dock ligger fokus i den rätt otydligt skrivna artikeln mycket på de som reser kortare sträckor mellan andra orter. T.ex Täby-Rimbo och Vallentuna-Rimbo. Så ser jag det i alla fall. Planen torde vara att återuppbygga Roslagsbanan Kårsta-Rimbo, och därefter planera vidare förlängning till Norrtälje. en senare delen tror dock inte ens jag mycket på.
Men många svenska kommuner skulle må bra av lite decentraliserat tänkande, där man inte enbart ser till centralortens bästa i alla lägen. Bara för att järnvägsspår byggs till en ort inom kommungränsen, behöver man ju automatiskt inte dra alla tänkbara spår just till centralorten. Kommunen är större till ytan än så, och behöver bostäder och företag samt bra trafiklösningar även i kommunens andra större orter.

KG

Hur ser restiderna ut om man räknar på en utbyggd Roslagsbana mot 676:an Norrtälje-Sthlm idag? 676 tar väl en timme på sig, plus någon minut... Det jag tänker på är att Roslagsbanan väl bara kör i 80km/h?

Ersa

Nu planerar ju Norrtälje kommun att bygga fler bostäder också. Inte helt oväntat planeras den absoluta majoriteten av dessa inne i Norrtälje tätort. Vad befolkningen tycker om detta syns tydligt i kommentarerna under artikeln:
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1695107-kommunen-tvingas-bygga-nytt

Det blir lite moment 22 att t.ex vägra bygga ut Roslagsbanan till Rimbo med hänvisning till att samhället är "för litet". Samtidigt som man aktivt väljer att inte bygga ut fler bostäder samt underlätta för företag att etablera sig i Rimbotrakten med hänvisning till att bostadspriserna är så låga där. Hur ska övriga orter i kommunen kunna växa när man varken kan tänka sig att bygga ut järnvägen eller bygga nya bostäder?

Ersa

Citat från: KG skrivet 13 juni 2012, 15:12:22 PM
Hur ser restiderna ut om man räknar på en utbyggd Roslagsbana mot 676:an Norrtälje-Sthlm idag? 676 tar väl en timme på sig, plus någon minut... Det jag tänker på är att Roslagsbanan väl bara kör i 80km/h?

Gick du i "Norrtäljefällan"? ;)

Omnilasse

Problemet är väl bara att i den bästa av världar skulle man helst ha råd att bygga alla spårförbindelser. Men tyvärr finns det ju inte obegränsat med pengar och då är det ju svårt att motivera kostnaden. Börjar man räkna kostnaden per passagerare är det lätt att man blir förskräckt.

Rimbo är väl samma problem i princip. Alltså dit skulle det kunna fungera när man nu moderniserar Roslagsbanan och om man höjer sth till 120. Problemet är fortfarande dock stationerna emellan. Alltså framförallt mellan Roslags Näsby och Ormsta. Det är ju där det bor mycket människor och man behöver tät trafik. Skall Rimbotågen komma upp i tillräcklig hastighet så måste man ju ha skip-stoptåg. Och för att både ha det och kunna erbjuda en god service till de boende i Täby och Vallentuna, så blir det problem.

Sedan - Ersa tycker nog det vore trevligt ändå. Men någonstans måste man ju ha ett underlag också. Det gick ju inte att hålla liv i gamla 659;an mellan kårsta och Rimbo exempelvis.

Men givetvis skall man tänka på tvärförbindelser också. Fast det kan ju vara svårt att motivera som första steg. Det första måste ju ändå att vara att skapa en bra förbindelser där resebehovet är som störst. Och det oavsett om man har obegränsat med pengar eller ej.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 13 juni 2012, 15:48:15 PM
Sedan - Ersa tycker nog det vore trevligt ändå. Men någonstans måste man ju ha ett underlag också. Det gick ju inte att hålla liv i gamla 659;an mellan kårsta och Rimbo exempelvis.

Men man måste ju börja någonstans för att skapa en positiv utveckling. Man kan ju inte fortsätta som idag, dvs varken bygga nya hus eller bygga ut kollektivtrafik, för att därefter skylla de bägge problemen på varandra. Då får man ju inget underlag heller.
Hela samhället är för centraliserat. Folk ser bara Stockholms innerstad som tänkbart ställe för arbeten, och det enda ställe dit arbetspendlingen kan tänkas gå. Och inom Norrtälje kommun ser man enbart Norrtälje tätort som enda tänkbara ställe att bygga bostäder. Samma sak med Vallentuna kommun som inte ses utveckla Angarn-Brottby-Stångbergabygden särskilt mycket, utan även där ser tätorten (Vallentuna) som det enda ställe där kommunens nya invånare förväntas bo. Inte så underligt att både E18 och Roslagsbanan korkas ihop av trängsel vid Täby och Danderyd om man fortsätter på det här viset.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2012, 16:01:14 PM
Men man måste ju börja någonstans för att skapa en positiv utveckling. Man kan ju inte fortsätta som idag, dvs varken bygga nya hus eller bygga ut kollektivtrafik, för att därefter skylla de bägge problemen på varandra. Då får man ju inget underlag heller.
Hela samhället är för centraliserat. Folk ser bara Stockholms innerstad som tänkbart ställe för arbeten, och det enda ställe dit arbetspendlingen kan tänkas gå. Och inom Norrtälje kommun ser man enbart Norrtälje tätort som enda tänkbara ställe att bygga bostäder. Samma sak med Vallentuna kommun som inte ses utveckla Angarn-Brottby-Stångbergabygden särskilt mycket, utan även där ser tätorten (Vallentuna) som det enda ställe där kommunens nya invånare förväntas bo. Inte så underligt att både E18 och Roslagsbanan korkas ihop av trängsel vid Täby och Danderyd om man fortsätter på det här viset.

Men ett skäl till det är ju just att det är för dyrt att bygga kollektivtrafik till mindre orter och nya bostadsorter. Därför vill man ju helst att det byggs i närheten av bebyggda områden och där det redan finns närhet till spår.  Stockholm är ju nästan unikt som storstadsregion med dåliga spårförbindelser - eller rättare sagt vi har mycket spår - men vi har väldigt stora befolkningsområden utan någon som helst spårtrafik som ligger på ett regionalt stort avstånd från city. Helsingfors har kvar en del sådan trafik (men nu bygger man ju bland annat ut Västmetron till Esbo), Oslo har också några sådana linjer. I Göteborg finns ju regionala busslinjer i dess rätta bemärkelse - men det är ju snarare till andra städer än till direkta förorter.

Jag håller dock med om att spårtrafik givetvis är en förutsättning och kan skapa nya förutsättningar. Och hade jag obegränsat med pengar (och rätten att besluta), skulle jag givetvis tycka det var trevligt med en Roslagsbana både till Rimbo och Norrälje. Däremot håller jag nog inte med att allt är fokuserat till Stockholms innerstad. Finns ju rätt mycket arbetsplatser i Solna, Sundbyberg och för den delen Kista.

På sikt kan det kanske också vara aktuellt med spårförbindelse mellan exempelvis Norrtälje och Rimbo. Men man måste bara bygga så fruktansvärt mycket bostäder för att det skall gå ihop ekonomiskt. Och det är väl där problemet ligger.  Trafiken mellan Norrtälje och Stockholm är ju idag så tät att man naturligtvis ändå kan fundera där på om det behövs en spårförbindelse på sikt. Och det måste ju ändå gå före. En sådan skulle väl dock kunna vara till nytta för Rimbo också - om man exempelvis matar från Söderhall.


KG

En annan aspekt är ju, varför är allt som rör järnväg/spårväg så dyrt?

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 13 juni 2012, 17:01:09 PMPå sikt kan det kanske också vara aktuellt med spårförbindelse mellan exempelvis Norrtälje och Rimbo. Men man måste bara bygga så fruktansvärt mycket bostäder för att det skall gå ihop ekonomiskt. Och det är väl där problemet ligger.  Trafiken mellan Norrtälje och Stockholm är ju idag så tät att man naturligtvis ändå kan fundera där på om det behövs en spårförbindelse på sikt. Och det måste ju ändå gå före. En sådan skulle väl dock kunna vara till nytta för Rimbo också - om man exempelvis matar från Söderhall.

Modern spårtrafik mellan Rimbo och Norrtälje tror dock jag inte mycket på. Det hade varit trevligt om SRJmf fått tillgång till banan Rimbo-Finsta-Malsta-Norrtälje och därmed hade kunnat köra veterantåg där. Men dessvärre blev det inte så, utan banan revs upp helt 1969-1970. I efterhand en klart förlust för Norrtälje kommun men vinst för Uppsala kommun som därmed kunde utveckla Lennabanan.
Det mest optimala (om lokalpolitikerna kunnat planera långsiktigt) hade varit att behålla Norrtäljespåret som museijärnväg samt låtit bli att riva upp järnvägen Rimbo-Rö-Kårsta. Nu blir det måhända lite dyrt att återställa, men ibland kostar det att återställa tidigare politiska beslut.

Inte heller tror jag särskilt mycket på "Roslagspilen" med pendeltåg Norrtälje-Bergshamra-Åkersberga-Solna-Stockholm. Om landstinget inte anser sig ha pengar att bygga några kilometer järnväg Kårsta-Rimbo, hur ska man då ha råd att bygga en ohyggligt mycket dyrare kustjärnväg till Norrtälje?

JB

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2012, 17:55:13 PM
Modern spårtrafik mellan Rimbo och Norrtälje tror dock jag inte mycket på.

Skulle kunna fungera som en del i spårtrafik Norrtälje-Uppsala, något det nog kan finnas underlag för.

Ersa

Citat från: JB skrivet 20 juni 2012, 21:52:14 PM
Skulle kunna fungera som en del i spårtrafik Norrtälje-Uppsala, något det nog kan finnas underlag för.

Numera blir det svårt att dra banan genom Skederids socken, och förbi Finsta samhälle. Banvallen är bebyggd på flera ställen, och gott om fornminnen gör att alternativa dragningar blir svårt. Jag har även svårt att tänka mig att boende i Kundby mellan Rimbo och Finsta vill ha tillbaka järnvägen några få meter från sina husväggar.

En möjlighet vore att dra banan på andra sidan om den gamla farleden, dvs söder om sjöarna Kundbysjön och Björkarn. I detta område finns nämligen redan ett vägreservat för en ny dragning av RV77. Men man stöter ändå på bekymmer i form av gravfält mellan Finsta stationshus och Skederids kyrka. Därefter kommer man till Syninge där en mängd nya villor håller på att byggas intill banvallen, nära den gamla stationsbyggnaden. Även där måste järnvägen ledas om längre norrut inne i skogen. Men därefter kan man nog dra banan i stort sett längs den ordinarie sträckningen via en ny hpl i Sundsta, vidare till Malsta hpl och Norrtälje. I Norrtälje är det dock stopp i norra delen av stan. Man kommer fram i höjd med bussdepån (korsningen Estunavägen/Vätövägen), men det blir svårt att komma förbi Knutby torg ner till centrum. T.ex står hela kommunhuset mitt på banvallen och blockerar.