Setra 228 luftning i värmesystemet?

Startat av lennarthenricsson, 11 juni 2012, 09:15:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lennarthenricsson

Hej!
Vi har en Setra 228 (PGM 570) som vi byggt om till turnébuss. Jag ska lägga ut lite bilder på ombyggnaden tänkte jag vid tillfälle.
Men... värmen i bussen är dålig och vi har kommit fram till att det förmodligen är luft i värmesystemet eftersom pumparna stannar hela tiden.
Vet någon hur man gör för att lufta systemet. Uppe är det hyfsad värme, men nere är det ingen värme alls...
Så... någon som vet?
/Lennart

Raffe

Ja du Lennart det är lite meck att lufta, bjud in 3 kompisar och gör följande.

Full värme i buss plus frontbox.
En som gasar motorn (minst 1500 rpm).
En vid expansionskärlet som fyller på.
En som luftar övre element.
En nere, det finns även luftnipplar under förarstolen bakom små luckor.
Alt. ta och lufta en våning i taget.

Hoppas det funkar, återkom om det är något du undrar över.

Thomas

bjorn_k

Går det inte att varva med farthållaren? (om det ens finns nån..) då räcker det med 2pers :-P

lennarthenricsson

ok... bra! Tack!!
Men var luftar man elementen?
Ska testa detta i morgon med alla mina vänner... får se om jag har fyra...!!!

lennarthenricsson

... och VAR sitter elementet man luftar?

frigge

Citat från: lennarthenricsson skrivet 11 juni 2012, 18:13:07 PM
... och VAR sitter elementet man luftar?

En 228 har väl fläktvärme?
I så fall sitter det värmepaket under några golvluckor, ett par på varje sida av mittgången. Där ska gå att lufta. Passa även på att ta bort det som ser ut som ett filter vid fläktens utblås -  det är inget filter utan många års komprimerat damm! Sen sitter det värmepaket till takvärmen också, men exakt hur det ser ut där minns jag inte

lennarthenricsson

Tack Frigge! Ska kolla detta i morgon.

lennarthenricsson

Detta var inte så lätt.
Vi har bara försökt få ordning på nedervåningen än så länge. Att lufta vid värmepaketen i golvet nere var inga problem, men i taket var det värre. Där finns inte en droppe vatten i slangarna där. Vi körde på 1500 varv och öppnade ventilerna, men inte kom det nåt vatten inte!!
Men så undrar jag... det sitter ju en vattenpump i motorn och så sitter det två st precis ovanför vebaston. Hur är de synkade? De vid vebaston går bara korta stunder eftersom det är luft i systemet, men hör de ihop med vebaston eller är de orginal i bussen?
Well... vi får jobba vidare...

Blue

Citat från: lennarthenricsson skrivet 12 juni 2012, 23:50:36 PM
Detta var inte så lätt.
Vi har bara försökt få ordning på nedervåningen än så länge. Att lufta vid värmepaketen i golvet nere var inga problem, men i taket var det värre. Där finns inte en droppe vatten i slangarna där. Vi körde på 1500 varv och öppnade ventilerna, men inte kom det nåt vatten inte!!
Men så undrar jag... det sitter ju en vattenpump i motorn och så sitter det två st precis ovanför vebaston. Hur är de synkade? De vid vebaston går bara korta stunder eftersom det är luft i systemet, men hör de ihop med vebaston eller är de orginal i bussen?
Well... vi får jobba vidare...

Det sitter tre pumpar original, har du lite nyare pumpar så kan dom behöva nollställas om dom har gått torrt. Koppla ur strömsladden och kortslut pumpens sladd.

Pumparna ska alltid gå oavsett om webaston behövs eller ej, stannar en pump så överhettas webaston och slår ifrån. Pumparna matar uppe, nere och frontskåpet.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)