Bussar i Stockholm i juni 1993, del 9 (av 16)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 juni 2012, 22:41:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PHK512 var tidigare Wasatrafik 436. Skeppsholmsbron klarade inte fullstora bussars axeltryck på den tiden varför mindre bussar som van Hool Buster användes på linje 65. Från början körde Wasatrafik linjen med en Volvo på FL614 lastbilschassi med Helmarks-kaross och frontmotor (NSB715).  Lite senare tog SL över linjen i egen regi också med van Hool Buster.




En dubbeldäckare hade råkats glömma kvar i linjetrafiken. Nej, det var förstås Spårvägsmuseum som var ute på specialkörningar nationaldagen till ära. Eller svenska flaggans dag hette den väl på den tiden. DDT415.


JKN839.


OPU109 ägdes när bilden togs av Söderorts Busstrafik enligt märkningen. Det är nog enda gången jag hört talas om det bussbolaget. Enligt SBH har bussen dessförinnan ägts av Gimo Bilstation och sedan av Delfinbuss.


Slutar med en CR112, DWD125.

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2012, 22:41:56 PM

En dubbeldäckare hade råkats glömma kvar i linjetrafiken. Nej, det var förstås Spårvägsmuseum som var ute på specialkörningar nationaldagen till ära. Eller svenska flaggans dag hette den väl på den tiden. DDT415.



Och bakom den en H7 på linje 59, en inte så uppskattad vagntyp i innerstaden. De gick mest på linje 57 och 59 på 90-talet.

1896

Visste inte att Wasatrafik haft en Buster i Stockholm, men däremot minns jag att vi hade en i Borlänge ett tag, för test på Mjuka linjen, kan det vara denna vi hade ?  ???