Skånetrafiken drar ner på trafiken

Startat av Walter, 07 juni 2012, 22:16:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Underskottet visar sig nu i minskad trafik på buss och tåg. Vissa linjer dras ned helt. Tidigare har underskottet skyllts på att resandeökningen uteblivit samt minskade intänkter i och med kontaktstoppet då man åker 20% billigare med jojokort och ökat fuskande.

http://www.sydsvenskan.se/skane/skanetrafiken-drar-in-flera-linjer
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders Noren

Vilken är den "ursprungliga" linje 170 som nämns i kommentarerna?

Tonniiie

Hemskt att de drar in så många turer på Pendeln 100. Bussarna är oftast fullsatta på helger och ändå drar de in turer.

Omnilasse

Visst är det väl bra att man håller budget. Det intressanta med debatten i Skåne är att man får 120 miljoner att låta så mycket. Det är ju trots allt en budget på 4,2 miljarder - visst det är ett överskridande på 2,8 procent och förstås i överkant, men med tanke på hur många faktorer som man inte styr över i kollektivtrafik, så vet jag inte om sådana här akutåtgärder är så lyckade egentligen. Det brukar ju alltid också finnas lite reserv i landstinget för underskott. Hela upplägget med ekonomi i länstrafikbolagen med budgeterat nollresultat innebär ju en inte oväsenligt risk för att det blir underskott vissa år.

Därmed menar jag förstås inte att man inte skall ta ekonomin på allvar, men det är kanske en aning överdrivet handlande att göra neddragningar det så fort som möjligt. Såvida det inte är neddragningar som ändå är tänkt att genomföras (men det verkar ju inte vara så här huvudsakligen i allla fall). SL hade ju också ett underskott nästan i samma storleksordning - i förhållande till budget. Där valde man ju att höja kortet för att på sikt få balans. Tycker en sådan strategi är mer rimlig när det gäller kollektivtrafik. 

linlars

Citat från: Anders Noren skrivet 07 juni 2012, 22:31:42 PM
Vilken är den "ursprungliga" linje 170 som nämns i kommentarerna?

Busslinje 170

Sedan några år: I Lund i princip som 171 (Ideon-LTH-Tornavägen-Dalbyvägen-Malmö). I Malmö dragen i östra/sydöstra Malmö till Hyllie via Jägersrovägen. Många turer hela dagen.

Förut: I Lund gick den från sjukhuset via Linero (inte enbart på Dalbyvägen) ut på motorvägen. I Malmö gick det som de andra linjerna Värnhem-Kungsgatan-Södervärn. Enbart några turer vid rusningstrafik (jag tror det var dubbelriktad trafik både på för- och eftermiddagen).

Försämring skedde för de som bor i östra Lund, framför allt på Linero när linjen drogs om.

Anders Noren

Citat från: linlars skrivet 08 juni 2012, 09:58:49 AM
Busslinje 170

Sedan några år: I Lund i princip som 171 (Ideon-LTH-Tornavägen-Dalbyvägen-Malmö). I Malmö dragen i östra/sydöstra Malmö till Hyllie via Jägersrovägen. Många turer hela dagen.

Förut: I Lund gick den från sjukhuset via Linero (inte enbart på Dalbyvägen) ut på motorvägen. I Malmö gick det som de andra linjerna Värnhem-Kungsgatan-Södervärn. Enbart några turer vid rusningstrafik (jag tror det var dubbelriktad trafik både på för- och eftermiddagen).

Försämring skedde för de som bor i östra Lund, framför allt på Linero när linjen drogs om.

Känns ju inte som någon stor förlust att gå från att kunna åka bytesfritt mellan Södervärn och Linero 3 gånger per dag till 0 gånger per dag. Då tycker jag att det är värre att 170:an inte längre går till Ikea...

eomer

Citat från: Omnilasse skrivet 08 juni 2012, 02:25:02 AM
Visst är det väl bra att man håller budget. Det intressanta med debatten i Skåne är att man får 120 miljoner att låta så mycket. Det är ju trots allt en budget på 4,2 miljarder - visst det är ett överskridande på 2,8 procent och förstås i överkant, men med tanke på hur många faktorer som man inte styr över i kollektivtrafik, så vet jag inte om sådana här akutåtgärder är så lyckade egentligen. Det brukar ju alltid också finnas lite reserv i landstinget för underskott. Hela upplägget med ekonomi i länstrafikbolagen med budgeterat nollresultat innebär ju en inte oväsenligt risk för att det blir underskott vissa år.

Därmed menar jag förstås inte att man inte skall ta ekonomin på allvar, men det är kanske en aning överdrivet handlande att göra neddragningar det så fort som möjligt. Såvida det inte är neddragningar som ändå är tänkt att genomföras (men det verkar ju inte vara så här huvudsakligen i allla fall). SL hade ju också ett underskott nästan i samma storleksordning - i förhållande till budget. Där valde man ju att höja kortet för att på sikt få balans. Tycker en sådan strategi är mer rimlig när det gäller kollektivtrafik.
Det handlar inte bara om att följa budget, trafikhuvudmännen i allmänhet har levt långt över sina tillgångar under en lång tid.
De flesta entreprenörer visar röda siffror och nu börjar konkurserna att komma. Att intäkterna är 40 % av de verkliga kostnaderna måste framhållas och det enda sättet att rädda kollektivtrafiken är väsentligt höjda taxor eller höjd skattefinansiering.
//eomer

danneh

Fast sen är ju inte kollektivtrafik tänkt att vara vinstdrivande, utan en samhällsservice.

mushkot

Citat från: danneh skrivet 09 juni 2012, 01:40:32 AM
Fast sen är ju inte kollektivtrafik tänkt att vara vinstdrivande, utan en samhällsservice.
Lägg därtill att skånetrafiken är den huvudman där trafiken har lägst andel skattefinansierad trafik...

Lars-Håkan_E

Citat från: mushkot skrivet 09 juni 2012, 21:45:39 PM
Lägg därtill att skånetrafiken är den huvudman där trafiken har lägst andel skattefinansierad trafik...

Mja, skattefinansieringen utslaget per utförd resa är ganska lika i Skåne och Stockholms län.

eomer

Citat från: mushkot skrivet 09 juni 2012, 21:45:39 PM
Lägg därtill att skånetrafiken är den huvudman där trafiken har lägst andel skattefinansierad trafik...
Skånetrafiken har förvisso en låg skattefinansiering(45%) men det som håller ner denna är ett antal bra linjer i Sydvästra Skåne(Malmö,Lund) samt till viss del i Nordvästra hörnet. När det gäller övriga Skåne är det helt andra siffror. Det finns hela områden där skattefinansieringen ligger på 80%.
Samtidigt har samtliga större entreprenörer under ett stort antal år gjort stora förluster och på det sättet fått ner skattefinansieringsgraden för länsbolagen. Nu visar sig detta i att nya kontrakt blir dyrare och antalet aktörer som är intresserade att lämna anbud minskar. Om man vill behålla trafiken i samma omfattning kräver detta väsentligt större skattefinansiering och/eller höjda taxor och anpassning av trafikutbudet i trafiksvaga områden.
//eomer