(Umeå) Dyrare att köpa biljett på bussen

Startat av bussgrabben, 07 juni 2012, 18:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Snart blir det dyrare att lösa biljett på bussen. Samtidigt fasas SMS-betalning på bussen ut.

http://www.vk.se/645883/dyrare-att-kopa-biljett-pa-bussen

Nu du Ersa! :)

Ersa

Sakta men säkert börjar saker gå i rätt riktning. Det låga antalet försäljningsombud har ju länge varit ett mörker, så jag är glad att man försöker utöka dem. :)

Däremot är jag inte odelat positiv till att man fortsätter ha tre olika ålderstaxor på enkelbiljetter ombord. När man kunde köpa enkelbiljetter ombord på alla SL-bussar (innan enhetstaxan, fram till c:a 2004) hade man ju enbart vuxentaxa som rätt dyra enkelbiljetter ombord, vilket enligt mig fungerade alldeles utmärkt.

Till slut noterar jag att det finns gott om negativa kommentarer från Umebor under artikeln, som är sura över att ombordköpen blir dyrare. Men Umebons fanatiska inställning till billiga enkelbiljetter ombord kommer jag nog alldrig helt att förstå. Hur klarar sig turistande Umebor i Stockholm eller i andra storstäder där man inte kan köpa en enda biljett ombord? Eller är det så att Umebon köper busskort i andra städer, men åker på enkelbiljetter i hemstaden?

Ersa

Jag efterlyser även möjligheten att som i Uppsala köpa rätt billiga enkelbiljetter i vanliga parkeringsautomater runtom på stan, med mynt eller bankkort. Ett hörn av denna biljett river föraren av, och därefter skriver denne ut en ny "noll-biljett" från maskinen till kunden. En mycket smidig lösning som nog även Umeborna skulle kunna ta till sig. :)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2012, 21:32:20 PM
Jag efterlyser även möjligheten att som i Uppsala köpa rätt billiga enkelbiljetter i vanliga parkeringsautomater runtom på stan, med mynt eller bankkort. Ett hörn av denna biljett river föraren av, och därefter skriver denne ut en ny "noll-biljett" från maskinen till kunden. En mycket smidig lösning som nog även Umeborna skulle kunna ta till sig. :)

Detta kommer tyvärr att försvinna i Uppsala. Iaf dom kombinerade parkering/bussautomaterna.

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 07 juni 2012, 21:34:05 PM
Detta kommer tyvärr att försvinna i Uppsala. Iaf dom kombinerade parkering/bussautomaterna.

Används dom för lite? Eller äre för dyrt med eventuell skadegörelse?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 07 juni 2012, 22:30:11 PM
Används dom för lite? Eller äre för dyrt med eventuell skadegörelse?

Ja den officiella förklaringen är att dom används för sällan.

yngrot

Låter ju rätt bra  enda sättet få lite fart på busstrafiken är ju att undvika all försäljning ombord
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina