Ingen bussdepå på Lidingö i framtiden?

Startat av Ersa, 06 juni 2012, 20:17:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Det tycks som om SL satsar på Frihamnen för Lidingö, när nu Tomteboda tycks få en ansenlig kapacitet.

buskörare

Mina fd kollegor är förstås inte glada. Men Frihamnen lär det väl inte heller bli, ryker inte den depån vid all bostadsbebyggelse där?

Fredrik Klint

Citat från: buskörare skrivet 08 juni 2012, 21:46:03 PM
Mina fd kollegor är förstås inte glada. Men Frihamnen lär det väl inte heller bli, ryker inte den depån vid all bostadsbebyggelse där?

Är det inte märkligt om en så pass ny depå som Frihamnen ska bort inom en inte alltför avlägsen framtid? Bostäder är ju viktigt såklart för att staden ska kunna växa men...

"Nya Söderhallen" i södra Hammarbyhamnen kanske inte heller är säker? Har ju byggts mycket hus i närheten och vem säger att den marken inte blir attraktiv bostadsmark också.

buskörare

Citat från: Fredrik Klint skrivet 08 juni 2012, 22:13:29 PM
Är det inte märkligt om en så pass ny depå som Frihamnen ska bort inom en inte alltför avlägsen framtid? Bostäder är ju viktigt såklart för att staden ska kunna växa men...

"Nya Söderhallen" i södra Hammarbyhamnen kanske inte heller är säker? Har ju byggts mycket hus i närheten och vem säger att den marken inte blir attraktiv bostadsmark också.

Frihamnen var väl tillfällig redan från början har jag för mig.

Nico

Den depå som idag finns i Frihamnen är väl avsedd, om det som sägs stämmer, att fungera i enbart tio år. Sedan ska området bebyggas, men då har jag för mig att det sades att en ny depå ska etableras på annat håll inom Frihamnen/Värtan-området. Ifall den eventuella nya depån även får hysa Lidingölinjerna så lär det nog fungera, på sikt så kan nog i princip Lidingös trafikområde bli inkorporerat i City.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2012, 22:49:44 PM
Den depå som idag finns i Frihamnen är väl avsedd, om det som sägs stämmer, att fungera i enbart tio år. Sedan ska området bebyggas, men då har jag för mig att det sades att en ny depå ska etableras på annat håll inom Frihamnen/Värtan-området. Ifall den eventuella nya depån även får hysa Lidingölinjerna så lär det nog fungera, på sikt så kan nog i princip Lidingös trafikområde bli inkorporerat i City.
Precis, men tanken var nu senast med Tomteboda att man då inte skulle bygga den nya depån i Frihamnen. Så om man gör så, eller låter Lidingö ingå i Fredriksdal och Tomteboda får väl vara osagt - till dess vi får se ärendet - om inte någon kan hänvisa till insiderinformation. Men även Tomteboda blir ju relativt kort körsträcka när Norra Länken invigs. Kanske nöjer man sig med att bara ha en enklare uppställningsplats vid Frihamnen. Med lite planering, så kan man ju då ändå serva bussarna i de andra innerstadsdepåerna. 

Men det är ju rätt få fordon som krävs för trafiken, så man kanske inte ser så mycket på om det blir lite dyrare avtal pågrund av längre tomkörningar.  SL bygger ju nuförtiden rätt avancerade depåer (om man jämför med hur många ute i landet ser ut), så det blir ju rätt dyrt för rätt få bussar om man bygger i Stockby.  Och frågan är om något hinner hända med AGA innan det nya avtalet för innerstaden är klart.

Nico

Jo, det är ju en tanke. Mycket verkar dock hänga i luften för inte heller alternativet med Tomteboda är väl klubbat då Solna inte gett klartecken. Sedan får man väl se hur tänket går... för även vissa om nya depåer som Lunda och Gubbängen må vara avancerade ur vissa hänseenden så har man nog missat en del på det praktiska planet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2012, 22:49:44 PM
Ifall den eventuella nya depån även får hysa Lidingölinjerna så lär det nog fungera, på sikt så kan nog i princip Lidingös trafikområde bli inkorporerat i City.

Låter logiskt. Att ha en egen liten depå med bara 42 st bussar som ett eget trafikområde och med en hel egen nummerserie (200-linjerna) är lite väl generöst i längden. Speciellt med tanke på att dagens Lidingödepå bara ligger nån halvmil från depån i Frihamnen. Dessutom vill ju SL ha stora trafikområden, så det vore logiskt att gissa att Lidingö kommer att ingå i den framtida upphandlingen för busstrafiken i innerstan (samt driften av Spårväg City/Lidingöbanan?)

Här sträcker jag ut halsen och väcker åter idén att införa tvåsiffriga linjenummer på Lidingö för att frigöra 200-serien.
Alternativ 1: Inför 200-nummer i Norrort, så att fler 600-nummer blir tillgängliga för Norrtälje.
Alternativ 2: Införa 200-nummer till alla Servicetrafiklinjer/Närtrafiklinjer. För att därefter flytta hela 900-prefixet till Norrtälje.

Nico

Lidingö skulle nog må bra av att se över sitt linjesystem överlag. T.ex. 202 är en sån där linje som jag personligen har svårt att begripa vitsen av. Tror jag nämnt det förut, men gör man en översyn mm. så skulle man nog nästan kunna peta över det mesta de har i innerstans 80-serie som i alla fall är ledig.

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 09 juni 2012, 16:14:20 PM
Lidingö skulle nog må bra av att se över sitt linjesystem överlag. T.ex. 202 är en sån där linje som jag personligen har svårt att begripa vitsen av. Tror jag nämnt det förut, men gör man en översyn mm. så skulle man nog nästan kunna peta över det mesta de har i innerstans 80-serie som i alla fall är ledig.

202:an är ju för att hjälpa folk upp till Torsviksplatån. Det bor en hel del äldre där uppe som tycker det är skönt att få skjuts hem istället för att knata upp hela backen.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 09 juni 2012, 20:47:30 PM
202:an är ju för att hjälpa folk upp till Torsviksplatån. Det bor en hel del äldre där uppe som tycker det är skönt att få skjuts hem istället för att knata upp hela backen.

Självklart ska folk kunna åka till Torsviksplatån, har inte sagt något om att hållplatserna borde dras in. Däremot begriper jag inte vad man ska med en egen busslinje till enbart för att betjäna typ tre hållplatser på en gatuslinga som vilken som helst av de många övriga linjerna som passerar, t.ex. 201, 204, 205, 211 osv. likaväl skulle kunna åka in och ta hand om. Det är alltså själva 202:an som jag ifrågasätter, inte dess trafikantunderlag på Torsviksslingan.

Alfred E. Neuman