UNT Debatt: "Uppsala behöver spårvagn"

Startat av Ersa, 06 juni 2012, 14:51:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Tro nu inte att vägvalet nu står mellan spårtaxi och spårvagn i Uppsala. Så enkelt är det inte. Vägvalet står mellan en trögtänkt politik som inte lyfter blicken mot framtiden och i bästa fall planerar ytterligare en busslinje för morgondagen mot en modern framtidssatsning på de trafikslag som kompletterar varandra det vill säga en utveckling av spårvagnsnät, en undersökning om spårtaxi kan bli ett intressant komplement för ett mindre område kopplat till Akademiska sjukhuset, samt en stark utveckling av busstrafik och cykelstråk. Alla klimatsmarta färdmedel behövs för att göra Uppsala till en grönare stad."

http://www.unt.se/debatt/uppsala-behover-sparvagn-1764193.aspx

Nico

Spårtaxi är nog mest att glömma. Idéen poppar som sagt upp med ojämna mellanrum (bara här på Snacket tror jag vi diskuterat fenomenet ett antal ggr.) och glöms sedan bort igen. Däremot skulle nog kanske spårvagn vara en tanke... men på det stora hela skulle nog stadstrafiken i Uppsala först fundera på om inte någon form av bussprio skulle underlätta ganska mycket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Uppsala har ju enorma framkomlighetshinder att ta sig igenom innan man introducerar spårvagnar. Bussprioritering existerar knappt, och staden kallas ofta lite elakt för "rödljusstaden" pga alla röda trafikljus och en total frånvaro av "grön våg". På vissa ställen föredrar man ju t.o.m att montera helt nya trafikljuslösningar i breda glest trafikerade korsningar istället för att bygga en enkel cirkulationsplats.

Å andra sidan skulle spårvagnar med riktig signalprioritet vara helt underbara att susa fram i, genom den i övrigt mer eller mindre stillastående staden.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2012, 15:51:42 PM
Uppsala har ju enorma framkomlighetshinder att ta sig igenom innan man introducerar spårvagnar. Bussprioritering existerar knappt, och staden kallas ofta lite elakt för "rödljusstaden" pga alla röda trafikljus och en total frånvaro av "grön våg". På vissa ställen föredrar man ju t.o.m att montera helt nya trafikljuslösningar i breda glest trafikerade korsningar istället för att bygga en enkel cirkulationsplats.

Å andra sidan skulle spårvagnar med riktig signalprioritet vara helt underbara att susa fram i, genom den i övrigt mer eller mindre stillastående staden.

Ja du har helt rätt i att framkomlighet för kollektivtrafiken i Uppsala är nere i underjorden. :)

Dock tror jag inte spårvagnar skulle fungera i Uppsala. Det är alldeles för liten stad för det. Vi har ju haft spårvagnar förr i tiden och det togs ju bort.

Skulle vi växa som stad så är det ju en annan sak men just nu så tror jag det måste satsas mera på prio för bussar än att lägga massor av pengar på spårvagn eller spårtaxi.

AL

Nja, fungerar det i Norrköping så skall det väl fungera i Uppsala...

jocke

Problemet är ju inte att spårvagnar togs bort för att de va för litet, de är för att folk inte tänkt långsiktigt på 50talet. Precis som folk inte gör det nu heller :-p
Spårväg skulle nog kunna fungera i uppsala, till en början  iaf, även om man inte slår ut ett spårvagnsnät ála Göteborg direkt men börjar med en linje här och där.

Men som många andra säger, bussprioritering skulle ju kunna hjälpa lite.

Det skulle ju fixas på luthagsleden, vad hände med de? La dom ner?
Sedan kanske man ska börja köra "Stomlinjerna" som Stomlinjer med, och inte var 15e minut dagtid som det är nu på sommaren. Pinsamt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

KG

Sedan skulle man kunna sänka priserna lite.
Hur får man fler att åka kollektivt? Jo, man måste satsa på sällanresenärerna.
Men när en tvåzonsresa kostar 90kr i förköp och man är två som åker tur och retur blir det 360kr bara för att man vill äta en bit mat och dricka vin en kväll... Aldrig i h*****e att man tar bussen.

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 07 juni 2012, 01:45:24 AM
Det skulle ju fixas på luthagsleden, vad hände med de? La dom ner?

Detta skall nu fungera iaf för regiontrafiken. Dom har visst haft lite problem med trivectorn som stadstrafiken använder och därmed väntat med att aktivera det för regiontrafiken också.

Nu har dom väl ledsnat på att vänta och aktiverat det för regiontrafiken bara.

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 07 juni 2012, 02:54:13 AM
Detta skall nu fungera iaf för regiontrafiken. Dom har visst haft lite problem med trivectorn som stadstrafiken använder och därmed väntat med att aktivera det för regiontrafiken också.

Nu har dom väl ledsnat på att vänta och aktiverat det för regiontrafiken bara.

Kan garantera dig att dom inte aktiverat något.