Boggibussar i tätortstrafik

Startat av IntresseTrafik, 15 oktober 2007, 12:18:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

I en annan tråd pratas det om att boggibussar i längden 13 till 14 meter har tagit över stora delar av tätortstrafiken i Köpenhamn. Boggibussar i dessa längder för stadstrafik finns i dag i Göteborg hos GS. Snart kommer de även att testas i Stockholms innerstad. Boggibussar i ca 13,7 meters längd har hyffsat med sittplatser någonstans mellan 43-48 stycken och nästan lika god framkomlighet som en vanlig 12 metersbuss. Ekonomi och driftsäkerheten på en boggibuss är dessutom betydligt bättre en en ledbuss. Ofta blir man tvungen att köra med ledbussar hela kvällar och nätter bara för att kapaciteteten behövs precis efter rusningen ca kl 19-20. Dock tror jag det blir svårt att ersätta ledbussar i rusningstrafik med 13,7 metersbussar i alla fall i närförrort och förrortstrafik. I takt med att lågentrébussar har införts i förrortstrafiken kring våra större städer. Har även antalet resenärer som tvingas stå en längre sträcka blivit fler. Vilket knappast är speciellt bekvämt eller trafiksäkert. Även här kanske dessa boggibussar kan komma att bli aktuella för att ersätta 12 metersbussar.

Skulle var intressant att diskutera vad Ni tror? Kommer bussar i den här längden att bli vanligare även i Sverige i framtiden?

homer

absolut men inte för att ersätta ledbussar utan 12 meters normalbussar

att driftsäkerheten skulle vara bättre på en boggi än en ledbuss köper jag däremot inte

Wolfie

Citat från: homer skrivet 15 oktober 2007, 12:29:18 PM
att driftsäkerheten skulle vara bättre på en boggi än en ledbuss köper jag däremot inte

Varför inte? Det är ju betydligt mer teknik som ska in för att leden ska fungera bra, särskillt i pushers. Antar även att underhållet av leden inte är en helt obetydlig post vad det gäller kostnaden.