Världens vackraste flygplan? [Bilder]

Startat av Mikey, 05 juni 2012, 14:35:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Om inte så tycker jag inte att det är långt ifrån... :)

Och så en vanlig Lufthansa-kärra, med en lite modernare lackering

(Arlanda 5/6-12)

KG

Har du lust att berätta någonting om planet för oss som är helt nollstälda på flygplan?

Menzies

Det enda unika med kärran är att den är retro målad. Planet är en Airbus 321(?) från Lufthansa som synes.

Men jag håller med mikey, riktigt vackert plan :)

Mikey

Som Menzies skrev, planet är en vanlig Airbus A321-100 från 1998 som har lackerats i Lufthansas 50-talslack, för att efterlikna dåtidens flygplan.

Många flygbolag har gjort samma sak, bland annat SAS (Som förövrigt också var på Arlanda med ett flygplan i 60-talslack idag), men ofta ser det bara fel ut på moderna flygplan. Lufthansas tycker jag dock är riktigt lyckad :)

Menzies

Jag gillar när KLM kommer med sin retrolack, den är riktigt nice faktiskt

Nico

Ibland undrar man lite varför man frångår lyckade koncept vad gäller målning, företagslogotyper mm. även om dessa kanske kostar en del att underhålla osv. Retromålningar på flygplan har faktiskt fått en att haja till ibland och i vissa lägen så undrar man lite hur man faktiskt tänkte. Lufthansas tycker jag väl sisådär om, men den är inte otrevlig. Det är inte heller deras nyare färgschema medan jag t.ex. inte begriper hur SAS tänkte med sina orangeröda motorgondoler, blå stjärtfena med loggan nästan nere vid fenroten osv. Får ett ett plottrigt intryck av något som inte är helt klart eller vad jag ska kalla det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Gustafsson

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2012, 10:10:57 AM
Ibland undrar man lite varför man frångår lyckade koncept vad gäller målning, företagslogotyper mm. även om dessa kanske kostar en del att underhålla osv. Retromålningar på flygplan har faktiskt fått en att haja till ibland och i vissa lägen så undrar man lite hur man faktiskt tänkte. Lufthansas tycker jag väl sisådär om, men den är inte otrevlig. Det är inte heller deras nyare färgschema medan jag t.ex. inte begriper hur SAS tänkte med sina orangeröda motorgondoler, blå stjärtfena med loggan nästan nere vid fenroten osv. Får ett ett plottrigt intryck av något som inte är helt klart eller vad jag ska kalla det.

Smaken är ju som baken... Själv tycker jag SAS nuvarande färgschema är betydligt snyggare än 80-talsversionen med de nordiska ländernas flaggfärger som "tandborststrån" i fören...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 juni 2012, 22:15:10 PM
Smaken är ju som baken... Själv tycker jag SAS nuvarande färgschema är betydligt snyggare än 80-talsversionen med de nordiska ländernas flaggfärger som "tandborststrån" i fören...
//Jonas G

Kan hålla med dig om att SAS 80-tals dekor inte var direkt vacker utan var just väldigt mycket 80-tal... Den fick mig att känna så här...  :o

Däremot var den dekor, i olika varianter, som fanns tidigare ganska stilsäker. Vad gäller världens vackraste flygplan så är dock frågan felställd som jag ser det då det inte är dekoren utan typen det gäller. Smaken är som sagt som en viss kroppsdel... men för min del håller jag nog Boeing 707 högst.... oavsett dekor.  8)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman