Huvudmeny

Tuna Trafik 21

Startat av Taunusch, 04 juni 2012, 13:07:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Eftermiddagen den 20/5 fanns Tuna Trafik 21 (Mikaela) från Eskilstuna på Vallby friluftsmuseum i Västerås.

Bussmicke

Trevligt, synd man inte visste den var här..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Vad hände med Marbus egentligen? Tuna Trafik var ju generalagent för märket från 2006. I varje fall 12 bussar togs in och såldes åren 2006-2008. Sedan tog det slut.

Neoplan hade nämligen hämtat hem sin utlagda flygplatsbusstillverkning från Marbus och lagt ut den på tyska Viseon i stället. Strax visade det sig att Marbus hade plagierat Neoplans flygplatsbuss och offererat den till arabvärlden. Viseon stämde då Marbus och sade omedelbart upp generalagenturen av Marbus i Tyskland (som Viseon ganska nyligen hade tagit över från tyska Göppel).

Jag gissar att detta blev en allvarlig knäck för Marbus, så frågan är om Marbus överhuvudtaget finns kvar som busstillvekare idag? Deras hemsida fungerar inte längre, så där går det inte att få någon information. Jag lyckas inte heller hitta någon övrig information på nätet. Dock kan man fortfarande få service och reservdelar till Marbus via Tuna Trafik.