Skogsvrak

Startat av Lars-Håkan_E, 03 juni 2012, 23:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Mats Karlsson

Var i landet står GDG nr 515? Jag har varit inne i en liknande skapelse i Värmland. Kan det vara denna?

Björn Forslund

Godsbussen ser ut som den som står i Molkom.

bilomnibussen

Var har Hägglundaren gått i trafik? Ser ut att vara årsmodell 1952, kanske äldre. Det väcker frågan om tre- resp fyrekrade rattar på Volvobussarna. Fanns de parallellt eller övergick man till treekrade vid någon viss tidpunkt.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 juni 2012, 08:30:24 AM
Godsbussen ser ut som den som står i Molkom.
Ja, det var den jag tänkte på. Jag var inne i den någon gång omkring 1978. Fantastiskt att den fortfarande står kvar i så fall.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 juni 2012, 09:41:27 AM
Ja, det var den jag tänkte på. Jag var inne i den någon gång omkring 1978. Fantastiskt att den fortfarande står kvar i så fall.

Ja det är Molkom, bilderna är från 2008

1896

Hittar inte GDG bussen i SBH, vad är det för årsmodell ? Fanns det fler i samma serie ?  ???

Ola Almquist

Den var tydligen byggd som lastbil på ett busschassi. Se http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52216.msg378591#msg378591.

M.v.h.
Ola

BengaB40

Hej! Ang. Volvo bussrattar: De USA-tillverkade "Sheller"-rattarna av bakelit som satt i Volvos tunga fordon 1946-58 fanns i 3- och 4-ekrade vesioner. Fram till 1954 var standard 4-ekrade i bussar med enstaka undantag, sedan 3-ekrade till 1958 innan de tysk(?)tillverkade svarta och vita gjorde sitt intåg både när det gällde Volvo och ScV.
Efter klagomål från kunderna att bakeliten svärtade av sig började man under första halvan av 50-talet med ett mer plastliknande material och det var nog en del bussar som försågs med dessa nya rattar i utbyte mot de ursprungliga.
Slutar aldrig att beundra formgivningen: Det stora navet med den nivåsänkta signalknappen och de svagt böjda ekrarna!
(Reservation: Allt byggt på egna ovetenskapliga iakttagelser under årens lopp!)  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: Ola Almquist skrivet 04 juni 2012, 15:37:44 PM
Den var tydligen byggd som lastbil på ett busschassi. Se http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=52216.msg378591#msg378591.

M.v.h.
Ola

Har den inte varit buss från början och byggts om till detta skick på äldre dar?

Sven W

Hej

Ingenting talar för att den har varit buss tidigare. Jag kommer ihåg den här från Göteborgstrakten. Jag vill minnas att jag såg den redan i slutet av 50-talet och då i det här utförandet med helt godsutrymme.

Hälsningar
Sven

1896

Vad har den då trafikerat för GDG linje ?  ???

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 juni 2012, 08:58:34 AM
Vad har den då trafikerat för GDG linje ?  ???
Den har trafikerar en godslinje för lastbilstrafiken inom GDG. GDG skaffade några sådanahär lastbilar byggda på busschassi. En gick på trafik på Götaälvdalen (TrollhättaGbg). V.515 har med stor sannolikhet trafikerar klarälvdalen med bl.a postat