Högertrafikbussar i vänstertrafik och vice versa

Startat av Ted Selander, 03 juni 2012, 12:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Hade ett ärende på Järnvägshistoriskt Forum, och stötte på denna variant av busstrafik kring dagen H 1967. Att rena högerbussar gick i trafik före dagen H vet vi ju, men då trafikerades vad jag vet endast särskilda hållplatser.
Känner någon till exempel på den trafikeringsform som nämns i länken?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=108396

Från länken:
"Det fanns t ex högerbussar ute och körde i vänstertrafik, försedda med stoppsignaler som stoppade övrig vägtrafik i båda riktningar så att passagerare någorlunda säkert kunde stiga av och på. Efter omläggningen gick det istället vänsterbussar i högertrafik med liknande signaler."

PS, kanske skulle jag postat under annan rubrik, det är ju mer än 30 år sedan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 03 juni 2012, 12:05:39 PM
Hade ett ärende på Järnvägshistoriskt Forum, och stötte på denna variant av busstrafik kring dagen H 1967. Att rena högerbussar gick i trafik före dagen H vet vi ju, men då trafikerades vad jag vet endast särskilda hållplatser.
Känner någon till exempel på den trafikeringsform som nämns i länken?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=108396

Från länken:
"Det fanns t ex högerbussar ute och körde i vänstertrafik, försedda med stoppsignaler som stoppade övrig vägtrafik i båda riktningar så att passagerare någorlunda säkert kunde stiga av och på. Efter omläggningen gick det istället vänsterbussar i högertrafik med liknande signaler."

PS, kanske skulle jag postat under annan rubrik, det är ju mer än 30 år sedan?

Jo, det fanns s k dispenslinjer där bussar med dörrar på  fel sida fick användas. Kraven var dels att det var en ren glesbygdslinje och dels att den skulle vara försedd med en anordning som stoppade trafiken. Det var ett blinkande ljus av ungefär den typ som sedan kom på vissa skolskjutsar, som andra trafikanter skulle åtlyda genom att stoppa sina fordon under tiden för hållplatsuppehållet. Precis som i dag många bilister inte har en aaaning om att de skall släppa ut bussen från hållplats i tätbebyggt område var det många bilister som inte hade en aaaning om denna bestämmelse.

Det rörde sig om ett fåtal bussar runtom i landet och det var vanligast efter det vi övergått till högertrafik. Det vill säga att vänsterbussar användes utan dörr på höger sida.

Detta skall inte förväxlas med linjer som hade hållplatser anpassade för bussar med dörren på fel sida.

Det som nämns i ett annat inlägg i tråden om att bussar och lastbilar började köra på höger sida innan övrig trafik provades dock bara i Grönköping. Samt av min morbror, dock inte där sikten var skymd eller vid mötande trafik.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#2
Apropå Ekevings inlägg så kommer jag ihåg att det var ett omfattande arbete att sedan det blivit stopp i trafiken ändra alla skyltar. När jag kom till Borås på måndagen så var där fungerade skyltar och trafikljus. Det fanns också en förberedelse som gjorde det enkelt att ändra märken till trafikdelare (tidigare vänster till höger).Vad gällde halvbommar skall påpekas att sådana inte var speciellt vanliga före 1967.sep. Vill minnas de tillkom cirka 1959 eller 1960( tror det var i ändr tryck nr 1 till 1959 års Säo).

Men det jag egentligen tänkte skriva om är att svt har ett öppet arkiv.
http://svt.se/2.108083/oppet_arkiv Där sökte jag och hittade en av de första skolbussarna (O 496). I Dalsland fanns den och den var utrustade med ljus som innebar att trafiken bakom skulle stanna. http://svtplay.se/v/1393268/oppet_arkiv/skolbussen
Mats kanske kan komplettera.