Halmstads Stadstrafik

Startat av Björn Forslund, 02 juni 2012, 18:20:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Jag jobbar nu med Bussalmanackan 2013. (Vi är optimistiska och hoppas att Mayakalenderns slut inte innebär jordens undergång i december).
Har någon i den eminenta kretsen av Bussnackare info om stadstrafiken i Halmstads historia?

Mats Karlsson

Jag vet inte så mycket, men Halmstads kommun tog över trafiken redan 1945-01-02.

Dessförinnan hette företaget AB Halmstads Omnibustrafik, vilket startades 1924 av Erik Otto Yngve Schéle. År 1937 fanns 11 bussar i trafik, dels för stadstrafiken och dels för linjen till Tylösand. Dessa uppgifter kommer från omnibusboken från 1938.

I en gammal skrift från slutet av 1930-talet(?) står det så här;
En utmärkt möjlighet att bese Halmstad erbjudes genom att anlita A.-B. Halmstads Omnibustrafiks linjer. Dessa utgå från Stora Torg till 1) Kasernen - Kärleken; 2) Varmbadhuset - Kyrkogården; 3) Västra badstranden - Stenhuggeriet; 4) Öster - Östra stranden - Fyllebro; 5) Folkparken; 6) Snöstorp; 7) Tylösand.

Björn Forslund

Tack för denna info, Mats!
Halmstad är ju annars känt för ett antal lustiga destinationer, de unika bussarna med två dörrar på mitten samt senare för bussarna som var speciella genom sin utskjutbara "brygga" som användes när de stannade vid de speciela hållplatserna med hög "plattform".

AL

Hade inte den smått ironiska linjen senare sträckningen Kärleken-Sjukhuset-Kyrkogården?

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 juni 2012, 18:20:35 PM
Hej

Jag jobbar nu med Bussalmanackan 2013. (Vi är optimistiska och hoppas att Mayakalenderns slut inte innebär jordens undergång i december).
Har någon i den eminenta kretsen av Bussnackare info om stadstrafiken i Halmstads historia?

Vilket datum slutar Mayakalendern då? Du får väl se till att sälja almanackorna innan dess. Jag antar att Hjulmarknaden är lukrativ för SvOF:s del, så jag hoppas den ligger innan Mayakalenderns sista dag.  8)
吉先生

matti

Mayakalendern skulle ha gått ut den 21/12 2012, MEN enligt info nedan i länk, så kan vi köpa bussalmanackan även nästa år  8)

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/690748-ingen-undergang-2012-mayakalendern-gar-langre-an-sa

Björn Forslund

Citat från: Matti skrivet 03 juni 2012, 12:57:21 PM
Mayakalendern skulle ha gått ut den 21/12 2012, MEN enligt info nedan i länk, så kan vi köpa bussalmanackan även nästa år  8)

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/690748-ingen-undergang-2012-mayakalendern-gar-langre-an-sa

Tack för det. Nu känns det mera meningsfullt att fortsätta med bildtexterna.... ;)