SS F4...

Startat av Fredrik Klint, 29 maj 2012, 17:50:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Är det någon som kan förklara vilken färg dessa vagnar hade runt fönstren? Finns myter(?) om mörklila men troligen var det rödbrunt eller liknande?
Ont om färgbilder på dessa...

Bussmupp

Vad var dessa för vagnar?

Fredrik Klint

Mycket specialla vagnar  ;) Alfa Romeo boggie-ledbussar som dessutom var trådbussar, fanns tio stycken men de rullade enbart i fem år, lär ha varit problembarn.

Har nu lyckats få lite svar av de som var med på den tiden, och det var tydligen vinrött/mörkrött runt fönstren. Frågan är aktuell då en modell håller på att byggas!

Bussmupp

Jaha, det var dem. Ok, då fattar jag. Är så sällan jag hör namnet F4.

Nisse Bökelund

Hej. Jag har sett en bild (kanske på detta forum). på en Alfa Romeovagn som blev lekstuga på något kollo,möjligen Barnens ö. finns det några uppgifter om vad som sedan hände med denna vagn,eller vart den helt enkelt sönderlekt,Nisse

Fredrik Klint

Det stämmer, ska ha varit Väddö och funnits kvar åtminstone 1967 (de avyttrades från Spårvägen redan -55). Tittar man på SBH lär det ha varit vagn A74055 som hamnade där, då står "Norra Latins Sommarhem, Björkö" som ägare. Vad jag hört ska den ha blivit ombyggd till sovsal eller liknande fast tämligen intakt på utsidan. När den kan ha försvunnit därifrån vet jag inte.

Mr H

I början av 70-talet stog den i två delar på Barnens ö! Och ja den var vinröd mellan fönstren. Några av korgstolarna fanns också kvar i bussen. Fönstren var förmålade med blå färg förmodligen då för sovsalsuppdraget.

Mr H

Svempa

Tråkigt att den inte sparades efter så lång tid . den var ju rätt unik

Jan-Peter

Har ett litet minne att bussarna kallades för Radhus,varför vet jag inte.
Fd 8612 Hornsberg

Mr H

Citat från: Jan-Peter skrivet 31 maj 2012, 19:22:09 PM
Har ett litet minne att bussarna kallades för Radhus,varför vet jag inte.
Fd 8612 Hornsberg
.

Har jag också hört! Kanske för att H15/H16 hette Höghus och F4 istället satt ihop som ett radhus på längden i två delar?
Jag gissar bara! Har skrivit här förut att när jag jobbade vid Liljeholmen så var stinsens favishistoria när han fick bredsladd med semitrailern H13 på Tranebergsbron men sedan så kom F4 med en mängd historier!

Två F4:or skall ha ställts av tämligen omgående i Hornsberg och placerats under pressening inomhus för att dölja detta. Skulle vara intressant att få lite bakgrund till varför de köptes! Har också hört ett påstående att de var tillverkade långt tidigare men blivit stående under kriget! Sant eller falskt?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2012, 20:23:08 PM
.

Har jag också hört! Kanske för att H15/H16 hette Höghus och F4 istället satt ihop som ett radhus på längden i två delar?
Jag gissar bara! Har skrivit här förut att när jag jobbade vid Liljeholmen så var stinsens favishistoria när han fick bredsladd med semitrailern H13 på Tranebergsbron men sedan så kom F4 med en mängd historier!

Två F4:or skall ha ställts av tämligen omgående i Hornsberg och placerats under pressening inomhus för att dölja detta. Skulle vara intressant att få lite bakgrund till varför de köptes! Har också hört ett påstående att de var tillverkade långt tidigare men blivit stående under kriget! Sant eller falskt?

Mr H

"Radhusen" kallades de nog för att de var så lååånga jämfört med andra bussar.
Det där med att de skulle varit tillverkade före kriget är nog allt en skröna. 

Mr H

Citat från: Mr H skrivet 31 maj 2012, 20:23:08 PM
.

Jag får rätta mig själv här!
Semitrailern hette H14 och inget annat!

Mr G

吉先生

Mr H