Swebus 2807....[1bild]

Startat av Kvarne, 14 oktober 2007, 19:36:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

....Skulle vart trevligt att ha haft denna på bild i trafik..... :-\
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas Gustafsson

Är möjligt att jag har bild från Göteborgstiden någonstans. Jag letar.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Kvarne

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 14 oktober 2007, 19:46:16 PM
Är möjligt att jag har bild från Göteborgstiden någonstans. Jag letar.
//Jonas G

Åh, det vore trevligt att se!  :)
Mvh Kvarne

Jonas Gustafsson

Det verkar tyvärr inte som jag har just 2807. Däremot har jag diabilder på syskonen 2805 och 2806 sedan de flyttats till Borås. Jag får redigera...

//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jona

Hmmm, vänta nu här, ska denna fina buss dö och passera yttersta växeln? VAd gör den annars hos en demonteringsfirma. Vad har den gjort för dumt för att få dödstraff.

Eller ska den skickas till annat land och köras till döden? Stoppa dessa plågsamma bussmord nu!

/Jona
MVH Filosofen Jona

Kvarne

Citat från: Jona skrivet 14 oktober 2007, 19:58:26 PM
Hmmm, vänta nu här, ska denna fina buss dö och passera yttersta växeln? VAd gör den annars hos en demonteringsfirma. Vad har den gjort för dumt för att få dödstraff.

Eller ska den skickas till annat land och köras till döden? Stoppa dessa plågsamma bussmord nu!

/Jona

Du måste missat datumet som står i bildtexten...bilden är tagen 2004-06-16. Således är bussen sedan länge skrotad.  :)
Mvh Kvarne

Jona

Citat från: Kvarne skrivet 14 oktober 2007, 21:04:10 PM
Du måste missat datumet som står i bildtexten...bilden är tagen 2004-06-16. Således är bussen sedan länge skrotad.  :)

Så var det med att besöka den begravningen. Jo jag missade helt datummet. Tyckte och kunde nästan ta gift på du fotat den 06-16 i år. Tur jag inte tog gift.
Synd det är 30 år skattefri gräns även på buss och lastbilar som gått i yrkestrafik. Hade dom blivit vetaran och skattebefriade vid 20 års ålder om en privatperson ägde den så skulle säkert fler trevliga bussar få finnas kvar idag. Kunde man inte erbjuda detta mot att man kunde garantera att endast en privatperson eller förening för gamla fordon ägde den och endast körde den privat och begränsat antal mil per år. Så länge fordonet används i yrkestrafik skattar man som vanligt.

Stoppa alla bussmord nu!

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2007, 21:22:38 PM
Problemet med att bara köra den privat är att det då är väldigt svårt att få intäkter till löpande utgifter som underhåll, försäkringar och bränsle utan att bli svartåkare, man behöver därför ha en välordnad ekonomi eller kapitalstarka sponsorer.

//Lars

Med privat menar jag närmaste kompisgänget eller medlemmar av föreningen eller dylikt. Inte i linjetrafik eller ständig charter. Man kan räkna fram en chablon för hur mycket man får köra och vilken avgift mil man får ta ut. Alltså, man skulle kunna köra sin son och dennes sportförening med familj till olika matcher och ta ut en chablonavgift. Som man sedan redovisar. Detta skulle också göra att dessa hemska och onödiga olyckor med minibussar där sportare kört ihjäl sig i en trafikolycka på väg till eller från en match skulle kunna minskas.

Statiskt sätt borde 1 fordon löpa mindre risk och vara med i en trafikolycka en vad 3 minibussar är?
Jaja detta är inte sådär jätteutänkt. Jag såg bara ett sätt och slå 2 flygor i ett slag.

/J
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2007, 21:51:20 PM
Då är du inne på beställningstrafik, och på riktigt djupt vatten.
Det krävs trafiktillstånd och en massa annat för att kunna köra sådant, tror knappast de företag som sysslar med sådant som levebröd skulle uppskatta en sådan "svart" konkurrens, man skulle i princip ta brödet ifrån dem ganska snart eftersom priserna skulle bli så pass mycket lägre.

//Lars

Hel rätt Lars, men jag tänkte att det måste finnas många mindre sportföreningar om vi nu fortsätter och använda dom som exempel som tar en 3 - 4 minibussar när dom ska någonstanns. Och dom brukar ju inte beställa buss annars, utan låta föräldrar ta med sig själv och sin egna privata minibuss.

Beställningskörningen i detta fall blir ju några enstaka körningar år i en buss istället för att åka i flera minibussar.

Skattemyndigheten kan ju lägga sig i allt annat därför borde även en sådan här lösning gå att arbeta fram med regler och dylikt. Tanken kan ju vara. Kör du 1 till 2 turer i månaden och endast åt förening du har personlig kontakt till så är det privatkörning. Kör du åt alla och mer än avsädda mil och för många gånger, då är du trafikutövare...

Nä jag vet inte. Jag vill bara försöka rädda livet på våra gamla bussar och samtidigt se till att intresserade kan ha det som en hobby.

/Jona
MVH Filosofen Jona