Spara bilder från Photobucket?

Startat av Jacob, 28 maj 2012, 12:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej! har ett antal gamla bilder på photobucket som finns på ett minneskort som jag tyvärr har tappat bort.. finns det något sätt att spara ner dem från Photobucket?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Öppna dem i största storleken photobucket kan erbjuda och högerklicka i bilden och välj "Spara bild som". Sedan får du välja vart i datorn du vill ha bilden och vad filen skall heta.

Jacob

Tack! Blir det någon kvalitétsförsämring, som när man sparar från bussnack?

//Jacob

Björn Forslund

Citat från: Jacob skrivet 28 maj 2012, 15:25:18 PM
Tack! Blir det någon kvalitétsförsämring, som när man sparar från bussnack?

//Jacob

Hur ska det kunna bli någon kvalitetsförsämring om du sparar ner en bild från Bussnack?
Pixlarna är desamma och de blir inte sämre om du sparar en kopia.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 maj 2012, 15:50:09 PM
Hur ska det kunna bli någon kvalitetsförsämring om du sparar ner en bild från Bussnack?
Pixlarna är desamma och de blir inte sämre om du sparar en kopia.

Jag antar att Jacob tänker på den kvalitetsförsämring som uppstår när man minskar ned bilderna för att passa i Bussnack. Samma nedminskning med åtföljande kvalitetsförsämring görs i Photobucket. Så det blir vanligen en sämre bild om man hämtar den från Bussnack eller Photobucket  (hur mycket sämre beror på storleken i respektive) jämfört med den som finns på minneskortet.

Sedan förstår jag inte vitsen med att spara bilderna på ett  minneskort. Dels är det dyrt och dels riskerar ett minneskort att haverera. Bilderna bör alltså föras över till en dator och man dessutom tar en backup på ett USB-minne eller en extern hårddisk så är risken för att de skall förstöras eller komma bort extremt liten.

Jacob

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2012, 20:01:16 PM
Jag antar att Jacob tänker på den kvalitetsförsämring som uppstår när man minskar ned bilderna för att passa i Bussnack. Samma nedminskning med åtföljande kvalitetsförsämring görs i Photobucket. Så det blir vanligen en sämre bild om man hämtar den från Bussnack eller Photobucket  (hur mycket sämre beror på storleken i respektive) jämfört med den som finns på minneskortet.

Sedan förstår jag inte vitsen med att spara bilderna på ett  minneskort. Dels är det dyrt och dels riskerar ett minneskort att haverera. Bilderna bör alltså föras över till en dator och man dessutom tar en backup på ett USB-minne eller en extern hårddisk så är risken för att de skall förstöras eller komma bort extremt liten.

Jag förstår vitsen, hur ska man annars få bilden från kameran till datorn? Jo man behöver ett minneskort. Jag förde över bilderna till familjens dator år 2008, men nu kan jag inte hitta dem, och minneskortet försvann för några år sedan. Ska dock kolla familjens hårddisk ifall de ligger där.

//Jacob

bjorn_k

Kamera till dator ja. Men att lågtidslagra=dålig idé...

Tror det blev lite begreppsförvirring här...

På ajFån

Jacob

Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 21:18:15 PM
Kamera till dator ja. Men att lågtidslagra=dålig idé...

Tror det blev lite begreppsförvirring här...

På ajFån

Jag förstod mycket väl vad Staffan menade, och jag vet att det är en dålig idé att spara allt på minneskort. Men eftersom jag var relativt ung 2008 och både dålig på datorer och bussfoto så visste jag inte så mycket om bildhantering. Nu är jag väl medveten om vad det innebär så nu sparar jag både på hårddisk och dator.

//Jacob

Blue

jpeg är ett destruktivt filformat så varje gång man sparar om en jpeg bild så blir kvalitén lite sämre, det bör bara användas för att visa upp bilder. Kan man så är det bra att spara orginalet på ett ställe och en kopia eller redigerad variant någon annanstans. Bäst är det ju att fotografera i något råformat och sen göra/framkalla en jpeg kopia för uppladdning på nätet.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Forslund

Citat från: Blue skrivet 29 maj 2012, 01:17:51 AM
jpeg är ett destruktivt filformat så varje gång man sparar om en jpeg bild så blir kvalitén lite sämre, det bör bara användas för att visa upp bilder. Kan man så är det bra att spara orginalet på ett ställe och en kopia eller redigerad variant någon annanstans. Bäst är det ju att fotografera i något råformat och sen göra/framkalla en jpeg kopia för uppladdning på nätet.

Om du sparar en kopia av en bild är det väl inte detsamma som att du sparar om den? Komprimeringen sker ju när du gör en jpeg kopia av t ex en tiff bild. Den komprimerar inte om sig om man kopierar den.