En Värmdöbuss från igår

Startat av Marc, 14 oktober 2007, 19:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

En dag sol, nästa regn!
Så här fint kunde det se ut igår. 5148 är en liten pärla, går fint, lite slö men det går att stå ut med. Undrar om kriterierna för en bra buss skiljer sig mellan Blekinge och Björknäs. Misstänker det!
Björknäs tar emot allt fler fd Blekingebor, samt 4442+4443 från Kalhäll har dykt upp i veckan. Någon som kan bekräfta vad som gått åt andra hållet? Gissar på 6596+97?

Karsten

När igår var du ute? Jag vallade 4664 till Älgö två gånger (självklart med 418 och 71 mellan de två varven på 408). Tiden efter rast ägnades åt 6114, en av de få blå som går riktigt bra! Tyvärr fick jag byta den mot en röd eftersom bakljus och blinkers inte fungerade som tänkt.

Marc

Walter

Citat från: Karsten skrivet 14 oktober 2007, 20:14:52 PM
När igår var du ute? Jag vallade 4664 till Älgö två gånger (självklart med 418 och 71 mellan de två varven på 408). Tiden efter rast ägnades åt 6114, en av de få blå som går riktigt bra! Tyvärr fick jag byta den mot en röd eftersom bakljus och blinkers inte fungerade som tänkt.

Blinkade bakljusen och blinkersen lyste konstant?  ::)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Karsten

Citat från: Walter skrivet 15 oktober 2007, 06:58:03 AM
Blinkade bakljusen och blinkersen lyste konstant?  ::)

Det hade varit lättare. Nej allt var svart på höger bak, inte konstigt att ingen släppte in mig när jag ville byta fil. :o

Bo Rosengren

Det där med att skylta "Stockholm" i stället för "Slussen" är tydligen på modet hos några kamrater. Det är säkert jättekul och vittnar om ett intresse för det museala - kanske något för Spårvägsmuséet? Eller är det umgängesform mellan likasinnade? Det var enklarare förr, då de gulsvarta bussarna gick till Borgmästaregatan, de grönbeiga till Skanstull (Ringvägen), de ljusblå till Fridhemsplan o.s.v. Då var "Stockholm" en fullt adekvat information, vilket det inte är idag, då skyltningen som regel korresponderar med den destination som finns i tidtabellen och de uppgifter som finns i SL:s reseplanerare.

Att skylta "Stockholm" är alltså säkert en kul grej för vissa bussfreakar men förvirrar för de resenärer, som inte vet att en del förare använder skyltningen som något slag av tidsfördriv, ett sätt att umgås kolleger emellan i stället för att fokusera på kunderna och deras behov. Eller vad det nu kan handla om.

Vaa?

Jonas Strömblad

Citat från: Bo Rosengren skrivet 15 oktober 2007, 10:29:30 AM
Att skylta "Stockholm" är alltså säkert en kul grej för vissa bussfreakar men förvirrar för de resenärer, som inte vet att en del förare använder skyltningen som något slag av tidsfördriv, ett sätt att umgås kolleger emellan i stället för att fokusera på kunderna och deras behov. Eller vad det nu kan handla om.

Vaa?

Att skylta var bussen är på väg någonstans är inte alls förvirrande! Befinner man sig långt ut på Värmdö så är bussen helt klart på väg mot Stockholm och bör skyltas Stockholm. Har den sedan en lokal trafikuppgift närmare Stockholm är det vettigt att skylta var i Stockholm bussen tar vägen. För en som inte är så bevandrad i geografin i Stockholm (svensk eller utländsk turist) är Slussen totalt intetsägande. Kommer man med båten från Sandhamn till Stavsnäs och skall in till Stockholm är det inte lätt att veta vilken buss man skall ta om det står Sollenkroka och Slussen på de två som står inne.

På norra sidan stan skyltas för övrigt bussarna Stockholm och inte Tekniska Högskolan. Klart vettigt om man står i Vaxholm eller Norrtälje och skall till "stan". Däremot tycker jag att just linje 670 borde skyltas om till Tekniska Högskolan vid avgång Danderyds sjh då bussen även har en lokal trafikuppgift sista biten. Att komma åkande med skyltningen Stockholm vid hållplatsen Albano är lika dumt som att skylta Slussen i Stavsnäs.
/J

Cero

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 oktober 2007, 12:37:10 PM
Att skylta var bussen är på väg någonstans är inte alls förvirrande! Befinner man sig långt ut på Värmdö så är bussen helt klart på väg mot Stockholm och bör skyltas Stockholm. Har den sedan en lokal trafikuppgift närmare Stockholm är det vettigt att skylta var i Stockholm bussen tar vägen. För en som inte är så bevandrad i geografin i Stockholm (svensk eller utländsk turist) är Slussen totalt intetsägande. Kommer man med båten från Sandhamn till Stavsnäs och skall in till Stockholm är det inte lätt att veta vilken buss man skall ta om det står Sollenkroka och Slussen på de två som står inne.

På norra sidan stan skyltas för övrigt bussarna Stockholm och inte Tekniska Högskolan. Klart vettigt om man står i Vaxholm eller Norrtälje och skall till "stan". Däremot tycker jag att just linje 670 borde skyltas om till Tekniska Högskolan vid avgång Danderyds sjh då bussen även har en lokal trafikuppgift sista biten. Att komma åkande med skyltningen Stockholm vid hållplatsen Albano är lika dumt som att skylta Slussen i Stavsnäs.
/J

Nej det är inte förvirrande att skylta "Stockholm". Det är brist på service. Det kan också vara förvirrande i vissa situationer att skylta "Slussen" eller "Tekniska högskolan", men det är sannolikt mindre förvirrande. Bäst är naturligtvis att skylta "Stockholm (Slussen)".

Sedan kan man undra vad det är som gör Norrtälje, Vaxholm och Stavsnäs så speciellt att man måste skylta "Stockholm"? Bussar från Södertörn skyltar "Gullmarsplan", från Södertälje skyltas "Liljeholmen" och från Mälaröarna skyltas "Brommaplan". Är det för att de inte är "fina" nog att gå ända in till city (vilket inte de andra gör heller)? För en person som känner till Stockholm är det lättare med en platsbenämning för det ger en fingervisning om hur fortsatt resa kan te sig. För en person som är turist kommer frågan ändå upp; "var hamnar jag och hur tar jag mig vidare". De flesta turister anser förmodligen att de är i Stockholm även om de åker en bit utanför, Norrtälje möjligen undantaget för det ligger ju faktiskt ganska långt bort.

Stockholm är ganska stort och det är en service till kunderna att klara av att detaljera lite bättre vart bussen går. Detta kan för den invigde också leda till att man kan lista ut vilken väg den tar vilket kan leda till bättre planering av en enskild resa. Nu är ju inte information, service och tillgänglighet SL:s starka sida och jag kan misstänka att entreprenörerna anammat detta synsätt. Det brukar bli enklast och billigast att anpassa sig till kunden.

/Cero

Maven

Citat från: Bo Rosengren skrivet 15 oktober 2007, 10:29:30 AM
Det där med att skylta "Stockholm" i stället för "Slussen" är tydligen på modet hos några kamrater. Det är säkert jättekul och vittnar om ett intresse för det museala - kanske något för Spårvägsmuséet? Eller är det umgängesform mellan likasinnade? Det var enklarare förr, då de gulsvarta bussarna gick till Borgmästaregatan, de grönbeiga till Skanstull (Ringvägen), de ljusblå till Fridhemsplan o.s.v. Då var "Stockholm" en fullt adekvat information, vilket det inte är idag, då skyltningen som regel korresponderar med den destination som finns i tidtabellen och de uppgifter som finns i SL:s reseplanerare.

Vaa?

Varför dessa fåniga anklagelser mot bussförarna? Så länge BussPC fungerar är det den som sköter om skyltningen.

Jonas Strömblad

Citat från: Mattias Henriksson skrivet 15 oktober 2007, 13:48:45 PM
Varför dessa fåniga anklagelser mot bussförarna? Så länge BussPC fungerar är det den som sköter om skyltningen.

Fast i Värmdöfallet så har föraren hjälpt BussPC'n med att få till en mer korrekt skyltning  :)
/J

Cero

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 oktober 2007, 13:54:40 PM
Fast i Värmdöfallet så har föraren hjälpt BussPC'n med att få till en mer korrekt skyltning  :)
/J

Enhetlig, ja.
Korrekt? Varken Slussen eller Stockholm är felaktigt. Sedan ligger det hos betraktaren om man uppfattar informationen som bra eller dålig.

Däremot sannolikt i enlighet med beställarens, SL:s önskemål!

/Cero

Eddie Andersson

Linje 561 och 546 mot Jakobsberg står det JAKOBSBERG på första raden och ASPNÄS SKOLA under.
Jag tycker det är en bra variant.

mvh
Eddie

Patrik

Citat från: Eddie Andersson skrivet 15 oktober 2007, 17:48:07 PM
Linje 561 och 546 mot Jakobsberg står det JAKOBSBERG på första raden och ASPNÄS SKOLA under.
Jag tycker det är en bra variant.

mvh
Eddie

Tyvärr ser dom flesta människorna vid hållplatserna i Jakobsberg bara ordet Jakobsberg och tror att dom går till stationen fast dom inte gör det.

Krille

Skulle det inte gå att skylta:

STOCKHOLM
(Slussen)

Eller blir det för "grötigt"?

/K

Signvard

Det är naturligtvis SL's önskemål som gäller!!!

Därför försvann bl.a. 705:ans skyltning Huddinge (Solgård), Färingsö (Norrudden) m.fl.

Några rester finns dock kvar som. Ingarö (Björkvik) m. fl och Jakobsberg (Aspnäs skola).
Just i fallet med Aspnäs skola borde bussen egentligen skylta om innan Jakobsberg och bara visa Aspnäs skola. Den skyltningen skall finnas i filen även om den kanske inte är kopplad till någon destination.

/S