Metropol på ny busslinje för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 27 maj 2012, 18:47:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Spårvägslinje 10 (Högalid-Ropsten) nedlades 26 maj 1967 och ersattes av busslinje 10 med samma sträckning dagen därpå. Denna kom att trafikeras med H19 och här ses en sådan vid Stureplan den 9 aug 1967. Metropolen har fått en backspegel av nyare utförande som synes.

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 27 maj 2012, 18:47:24 PM

Spårvägslinje 10 (Högalid-Ropsten) nedlades 26 maj 1967 och ersattes av busslinje 10 med samma sträckning dagen därpå. Denna kom att trafikeras med H19 och här ses en sådan vid Stureplan den 9 aug 1967. Metropolen har fått en backspegel av nyare utförande som synes.

Mvh Gunnar

Var detta enda möjligheten att åka Metropol på en innerstadslinje?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr G

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2012, 19:02:58 PM
Var detta enda möjligheten att åka Metropol på en innerstadslinje?

36:an fick väl också metropoler den sista tiden vill jag minnas. Tror inte att det fanns någon ytterligare, men jag kan ha fel.
吉先生

Mr G

Noterar en mindre fulskyltning här. Var fanns trafikbefälet  ???
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 maj 2012, 19:25:32 PM
36:an fick väl också metropoler den sista tiden vill jag minnas. Tror inte att det fanns någon ytterligare, men jag kan ha fel.

Metropol förekom ofta på linje 96 iaf fr.o.m. våren-67.

/Gunnar

Mr G

Nu frågade ju Staffan explicit om innerstadslinjer med Metropol, och fram till dagen H  tror jag att 96:an räknades till de s k ytterstadslinjerna. Åtminstone säger 1966 års SS-karta det. Annars finns det kanske fler linjer att välja på.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 maj 2012, 21:10:11 PM
Nu frågade ju Staffan explicit om innerstadslinjer med Metropol, och fram till dagen H  tror jag att 96:an räknades till de s k ytterstadslinjerna. Åtminstone säger 1966 års SS-karta det. Annars finns det kanske fler linjer att välja på.

Märkligt. På min SS-karta från 1966 benämns linje 96 som "stadslinje" tillsammans med t.ex. linje 36.

/Gunnar

Mr G

Haa, det var intressant. Jag kollade just på 1966 års karta innan jag skrev det förra inlägget. Kanske finns det olika utgåvor av den då? 1967 utkom det väl ingen karta förrän vi bytte till högertrafik.

Som ytterstadslinjer anges på min karta linjerna 49, 69, 71, 73, 80, 90, 91, 96 och 97. På den här tiden gavs kartan ut varje vår, så på 1966 års karta finns inte busstrafiken över Essingeleden inritad. Kanske har du en utgåva där 49:an trafikerar Essingeleden, och utan linje 97?

Det kan ju ha varit så att begreppet ytterstadslinjer inte hängde med över till SL, och eftersom ny taxa infördes och Essingeöarna någon gång har flyttats till zon 1 i taxehänseende, kanske det gjordes när SL tog över. Fanns väl ingen praktisk betydelse av att ha ytterstadslinjer annars.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 27 maj 2012, 22:14:48 PM
Haa, det var intressant. Jag kollade just på 1966 års karta innan jag skrev det förra inlägget. Kanske finns det olika utgåvor av den då? 1967 utkom det väl ingen karta förrän vi bytte till högertrafik.

Min karta är godkänd 17/11 1965. Fanns det verkligen fler utgåvor av samma årgång? På SS-kartan 1962 är linje 96 också stadslinje.
Har du läst hela texten på 1966 års karta och inte bara sett på hur de små linjekartorna är grupperade?

/Gunnar

Mr G

Gunnar, du har förstås rätt som vanligt. Det var ju så att 96:an, och tidigare också 69:an, inte fick plats på innerstadskartan, och så hamnade de i linjesammanställningen på fel sida.

Nu minns jag.
吉先生

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 maj 2012, 18:47:24 PM

Mvh Gunnar

Härlig frontbild! De var kul att se att det åtminstone funnits en Metropol med en sådan backspegel i trafik! Jag bannade SSS när de satte på sådana här backspeglar på 5122, tyckte att det såg gräsligt ut även om man förstås får ta vissa smällar av trafiksäkerhetsskäl!!

Mr H

Nisse Bökelund

Hej. Kan det vara något slags prov med den nyare backspegeln,för visst sitter det väl den gamla typen på högersidan? Nisse.

Gunnar D

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 28 maj 2012, 10:21:22 AM
Hej. Kan det vara något slags prov med den nyare backspegeln,för visst sitter det väl den gamla typen på högersidan? Nisse.

Snarare att den gamla blivit skadad och att den äldre modellen var slut på lagret. Minns att även en Capitol hade ovanstående kombination av yttre backspeglar sommaren-67.

/Gunnar

Nisse Bökelund

Ja det stämmer nog bättre. Hade det varit något prov så hade dom säkert bytt båda speglarna.Nisse

Kaj

Linje 51 mellan Slussen och Frihamnen kördes väl med Metropol.

Kaj
Kaj