Huvudmeny

NOB 2204...

Startat av Ulf Berlin, 27 maj 2012, 17:07:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...på en annan plats än i Norrtälje,nämligen vid Furusund på morgonen den 26 maj i år ;)

Morgonen började lite dåligt då Fridströmsföraren som körde NOB 7424 från THS 8.10 inte körde fram förrän
8.09 med följande försenad avgång till 8.20 och ihållande förseningar,vilket gjorde att denna tur(och 634an)
missade färjan från Furusund 10.00 och res+förare fick en stunds extra uppehåll här :(
(SL har fått en utförlig rapport om detta)/Ulf

Lars-Håkan_E

Har inte Nobinas trafikledare kontakt med färjepersonalen så färjan väntar in bussen? Så fungerade det ju tidigare.

Marc

Det verkar ha blivit sämre med detta efter övertagandet, däremot brukar Waxholmsbolaget få påringningar om att "hålla den gula bilfärjan...".

Bussmicke

Ju fler kockar desto sämre soppa..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Digital färdskrivare i kombination med behövlig rast på TEH för att klara av färden norrut utan att körtiden tar slut i höjd med Rösa? På 639:an har de digitala färdskrivarna lett till många tråkiga 30-45 minuter långa raster i Hallstavik innan tomkörning söderut, och på 677 har Rimboförare många gånger fått lånats in för att Norrtäljeförarens körtid tagit slut. Dessutom kan de bägge röda bussarna du nämnt inte bara kontakta TL, utan även färjepersonalen direkt via BussPC:n.

bjorn_k

Färjpersonal väntar in buss 3minuter efter ordinarie avgång. Som Erik nämner så kan man ringa både Furusund-Yxlan och Yxlan-Blidöfärjan via BussPC.

"Sen till båt"-meddelandet ska användas vid anslutningar till WÅAB eller passbåt. I varje fall är det så jag har förstått det...

På ajFån

bjorn_k

Jasså, Fridströms kör VDL? Måste vart av god vilja och servicekänsla... Vad jag vet så har Fridströms varken tjänster med 74xx eller utbildning för dessa vagnar?

F.ö. så kan det mycket väl vara körtidsbegränsning som gjort den sena framkörningen. Det har hänt att jag som kundvärd/buss-städ har fått köra fram buss till hpl samt ombesörjt pålastning för att pågående förare har "slut på tid".

På ajFån

Ulf Berlin

Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 21:53:53 PM
Jasså, Fridströms kör VDL? Måste vart av god vilja och servicekänsla... Vad jag vet så har Fridströms varken tjänster med 74xx eller utbildning för dessa vagnar?

F.ö. så kan det mycket väl vara körtidsbegränsning som gjort den sena framkörningen. Det har hänt att jag som kundvärd/buss-städ har fått köra fram buss till hpl samt ombesörjt pålastning för att pågående förare har "slut på tid".

På ajFån
Tja,jag tror inte att en NOB förare skulle ha en skjorta med Fridströmslogga på i a f ;)
Enl tidtabellen torde han ha kört 7.00 från NT med ank THS 8.04,men han kan ju ha haft fel
på bussen från garaget(eller snabbinkallad)som gjorde att ank till THS blev sen ???/Ulf

Ersa

Nu är jag inte alls insatt i detta upplägg, och vet inte vilka förarna var. Men det verkar som att Nobina har fått akut förarbrist (hastig sjukdom?), och CTL tar då hjälp från sin största underentreprenör, som lyckas hitta en förare som drar iväg för att köra en främmande bussmodell trots noll utbildning. Ankomsttiden till TEH sades vara 08:04, med avgång därifrån 08:10. Lastningstiden uppges till hela 11 minuter, vilket är anmärkningsvärt lång för att vara en SL-buss.

Men det kanske hade varit bättre att inte låna ut någon förare? Hade 676:an ställts in helt, så hade man ju iaf sluppit läsa otacksamma anspelningar riktade mot en extraarbetande kollega i denna tråd.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2012, 12:13:13 PM
Nu är jag inte alls insatt i detta upplägg, och vet inte vilka förarna var. Men det verkar som att Nobina har fått akut förarbrist (hastig sjukdom?), och CTL tar då hjälp från sin största underentreprenör, som lyckas hitta en förare som drar iväg för att köra en främmande bussmodell trots noll utbildning. Ankomsttiden till TEH sades vara 08:04, med avgång därifrån 08:10. Lastningstiden uppges till hela 11 minuter, vilket är anmärkningsvärt lång för att vara en SL-buss.

Men det kanske hade varit bättre att inte låna ut någon förare? Hade 676:an ställts in helt, så hade man ju iaf sluppit läsa otacksamma anspelningar riktade mot en extraarbetande kollega i denna tråd.
Ja du Erik,du får tolka inläggen hur du vill 8)
Jag skriver bara som jag sett/upplevt situationen och jag hade ju kunnat skriva"föraren"i allmäna ordalag,men jag blev så
förvånad att det inte var en NOB förare som körde en DD och tiden drog ut mycket beroende på att denna tur har ansl i NT till
632,634 och 636 med tillhörande frågor och bagage så.../Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 maj 2012, 13:21:39 PM
Ja du Erik,du får tolka inläggen hur du vill 8)

Du nämner ju ett företagsnamn i samband med klar kritik vad gäller miss av färjeanslutning, men inget om hur kommunikationen mellan 632 & 634 skedde till Trafikverket. På hur många olika sätt kan man tolka det?

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 maj 2012, 13:21:39 PM
Jag skriver bara som jag sett/upplevt situationen och jag hade ju kunnat skriva"föraren"i allmäna ordalag,men jag blev så
förvånad att det inte var en NOB förare som körde en DD och tiden drog ut mycket beroende på att denna tur har ansl i NT till
632,634 och 636 med tillhörande frågor och bagage så.../Ulf

Anslutning/byte på "Campus Roslagen", antar jag? Eller skedde bytet vid NOBS? I så fall tappar man ju en hel del tid bara på att åka in i stan, och sen samma färdväg tillbaka ut ur stan igen. Men att byta buss vid utkanten av ett samhälle (istället för på ett busstorg mitt i smeten) är något som varken operatörer, förarkåren, eller resenärerna har någon vidare vana av i Roslagen. Men den lilla bussterminalen "Campus Roslagen" kom ju till bl.a just för detta ändamål, vilket alla tre inblandade förare bör känna till.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2012, 05:44:56 AM
Digital färdskrivare i kombination med behövlig rast på TEH för att klara av färden norrut utan att körtiden tar slut i höjd med Rösa? På 639:an har de digitala färdskrivarna lett till många tråkiga 30-45 minuter långa raster i Hallstavik innan tomkörning söderut, och på 677 har Rimboförare många gånger fått lånats in för att Norrtäljeförarens körtid tagit slut. Dessutom kan de bägge röda bussarna du nämnt inte bara kontakta TL, utan även färjepersonalen direkt via BussPC:n.

Det är ju lika olagligt med analog skrivare :-)

Den digitala tekniken är knappast boven utan en för optimistisk planering, det är ju en sak om det spricker enstaka gånger, viljan att spara fordon och förartimmar har kanske gått lite för långt.

Håller med Ulf att det är dålig kundservice när man inte med så lång framförhållning kan lyckas informera färjeskepparen, enklast är ju att föraren på anslutande buss ringer redan när han/hon ser att Stockholmsbussen är sen.