Bussar i Stockholm i juni 1993, del 2 (av 16)

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 maj 2012, 16:01:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vi börjar med ett besök från Dorotea. NGA203 är fd Väsby Buss i Upplands Väsby.


Så förflyttar vi oss till Djurgården. Först ut OLP394 på den tiden svart var den dominerande färgen på Travellers bussar.


En gammal Wasatrafik, nu av allt att döma i privat ägo och pietetsfullt ombyggd till husbuss. CWH728, fd W378.


"Du tror de ser ut som Paul Newman
men du ser ut som en korv från Goman"
står det i en dikt som jag har i mina samlingar med okänd författare. Gomans anställda var i alla fall på utflykt till Skansen och anlitade Surahammars Trafik AB för detta. Detta bolag köptes på 1980-talet av GDG och kom därför till Swebus 1990 men behöll designen på många av bussarna. Fler sådana här dyker upp längre fram i bildsvepet. PFW569 är av 1992 års modell och köptes alltså av Swebus men fick ändå Surahammars design. Det var också Surahammars Trafik AB som redan på 1980-talet inregistrerade företaget Swebus.


MMS785 hade hunnit bli Swebus 1055 men någonstans finns det ett emotionellt motstånd hos mig att ange deras bussar med Swebus-numret. Bussen slutade sin aktiva Sverige-tjänst hos AK Busstrafik på Vikbolandet.


På samma sätt har MWL498 hunnit bli Swebus 1086. Några år senare kom den till JR Busstrafik i Sandviken.










Buss-Hasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2012, 16:01:47 PM
Vi börjar med ett besök från Dorotea. NGA203 är fd Väsby Buss i Upplands Väsby.


En av de snyggaste bussmodellerna genom tiderna och denna lacken passar väldigt bra. MEN varför har de bytt ut navkapslarna? :-(

mil

En rättesle MMS785 slutade inte sin aktiva tjänst hos AK busstrafik Utan den gick dels som bilskolebuss samt på beställnings resor hos NYA Teamo AB i Örebro den gick bland annat mycket till tyskland