Rullande text på destinationsskyltar?

Startat av Björn Lövdahl, 26 maj 2012, 21:00:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Lövdahl

Hej!
Jag vet att vi diskuterat om rullande text på destinationsskyltar på bussar och vad jag minns kommit fram till att man inte får köra med det? Är det någon som vet vad lagtexten säger formellt?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

jocke

Har för mig det ändrats nu. Inte säker dock.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Jag har för mig att lagtexten var/är mera inriktad på reklam och andra slags budskap, men att man sedermera tolkade in destinationsskyltars text i det hela.
Det var nåt i stil med att text/budskap/bilder inte fick ändras på ett rullande fordon, men att det gick bra medan fordonet stod stilla.

Det här med destinationsskyltar brukar ju annars huvudmannen ha egna regler för, och även om lagtexten ändrats är det fortfarande så att de allra flesta huvudmän inte tillåter växlande och/eller rullande texter. Detta för att sådant ofta förvirrar kunderna.

Björn Lövdahl

Nu gäller det trafik där något länstrafikbolag eller liknande inte är inblandat...
//Björn Lövdahl

Ersa

Trosabussen har ju kört med rullande text ända sedan trafikstarten. Jag som kund/resenär upplever det som otydligt och tycker heller inte att det ser särskilt professionellt ut.

homer

dem dubbeldäckare som rullar  i stockholm (hopp-on-hopp-off) har rullande text

Björn Lövdahl

På några av våra  bussar har vi två alternativ att skylta Uppsala!
Enbart "Uppsala"
Omväxlande med fast text "Uppsala" och rullande text "via Stockholm"
//Björn Lövdahl

Ersa

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 maj 2012, 00:40:35 AM
På några av våra  bussar har vi två alternativ att skylta Uppsala!
Enbart "Uppsala"
Omväxlande med fast text "Uppsala" och rullande text "via Stockholm"

Via-texter känns bra onödiga. Svensken i gemen får väl helt enkelt lära sig att Stockholm inte är en medelpunkt som solen snurrar omkring. Det tog ett tag, men efter ett tag lärde sig faktiskt en klar majoritet av Swebus kunder att företaget körde genomgående trafik. Dvs att Stockholm bara var ett stopp längs linjesträckningen. Snabbast lärde sig Uppsalabor som gärna ville resa söderut utan bussbyten.

Detta är för övrigt något som vissa Norrköpingsbor ännu inte lärt sig. Dvs att en inkommande buss kan stanna i, för att sedan passera ut ur deras stad. En linje som varken har Norrköping som start- eller ändhållplats. 8)

Ronald M. Jannesson

"Rullande text" på destinationsskylt är mig veterligen förbjudet enligt lag??.."Via-text" ska stå under destinationen på fast skylt. Har jag rätt??.. Lite osäker hur pass lagmässigt de här uttalanden från mig är men ändå, tror det är så??? ???

P.Ek

När SL:s linje 745 (Fridhemsplan-Söderby) var ny skyltade den först "Söderby" och efter några sekunder skiftade den till "Ej via Rönninge stn" och sen "Söderby" etc.

Det ändrades efter ett tag till "Söderby Ej via Rönninge stn" och nuförtiden skyltar den bara "Söderby". Kan det varit någon lag som satt stopp för den första skiftande skyltningen?

Carl Eric

Om man bortser från om det är bra eller dåligt med rullande text, varför i hela världen skulle det finnas anledning till att förbjuda det?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Citat från: Carl Eric skrivet 14 juni 2012, 09:54:30 AM
Om man bortser från om det är bra eller dåligt med rullande text, varför i hela världen skulle det finnas anledning till att förbjuda det?
För att rörliga och växlande bilder drar blickarna till sig, och för att man måste titta på bilden längre än bara ett litet ögonblick för att se hela meddelandet. Det kan locka andra trafikanter att titta bort från trafiken för länge.