Bussar i Stockholm i juni 1993, del 1 (av 16)

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 maj 2012, 17:36:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu följer ett långt svep av bilder från vandringar i Stockholm den 6 och 7 juni 1993. På den tiden var 6 juni inte helgdag även om det var nationaldag. Det förklarar flaggorna på SL-bussarna.

Vi börjar på Cityterminalen med Ermaresor, som inte har långt kvar nu till konkurs. PGT910 hamnade sedan hos Svärdsjö Falu Trafikförening och Sjöman Buss i Åsbro.

Werner Westin i Docksta var nere med en lite Neoplan. Företaget var då köpt av Svenska Neoplan som använde varumärket Westin Buss för sin verksamhet i Stockholm. Docksta-delen såldes sedan till Byberg & Nordin. AEE606 kom 2001 till Svanbergs Trafik i Härnösand.

KTJ177 gick på linje 47 till Waldemarsudde, som var hårt utnyttjad denna dag. Mest dock efter Sergels torg, varifrån många extrabussar sattes in.

DAD188 på linje 53 till Henriksdal. Var det också Kvarnholmen?

Häromdagen var jag förvånad över att Linjebuss körde Y-Buss. Ännu mer förvånad blir jag över att se att även Swebus körde den. JKC909.

Det ursprungliga Göteborgsföretaget Interbus hade blivit stora även i Stockholm genom att Fastighets AB Stockholm-Saltsjön köpte det och slog ihop det med Stockholms Turistbussar. Sedan köpte de även Wasatrafik och båda hamnade hos Swebus. När bilden togs var denna buss också Swebus 0660. Bussen hamnade så småningom hos Agape Konsult, som vad jag förstår mest använde den för uthyrning. PJW623.

Karsten

53 är och var Kvarnholmen-Roslagstull.

Trevligt med H11-bilder!

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2012, 17:36:22 PM
Häromdagen var jag förvånad över att Linjebuss körde Y-Buss. Ännu mer förvånad blir jag över att se att även Swebus körde den. JKC909.

Jodå, bussen kom från Swebus i Sollefteå, när 3003 utmönstrades ersattes den av en ny 2 axlig Carrus 502, 3687 som brukades på Y-Bussen