Världens äldsta busslinje?

Startat av Mr G, 24 maj 2012, 10:33:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Jag läste någonstans att linje 24 i London i princip har haft samma linjesträckning i 200 år. Dvs redan på havremopparnas tid fanns det en hästbusslinje med samma linjesträckning som idag. Om detta stämmer eller inte vet inte jag, men kanske någon annan här känner till det.

Bild från 1980
吉先生

Omnilasse

Fin bild - men historien väl som alltid lite "förbättrad", som anges i wikipediaartikeln ovan refererad till.

Första omnibustrafiken med häst och vagn inom London (alltså med "busskonceptet")  verkar ju var startat med George Shillibeer 1829, då mellan Paddington och Bank. Men få linjer har ju å andra sidan varit intakta med linjer och allt överhuvudtaget från 1900-talets början, så denna kanske vinner i alla fall. Och som alltid förstås med problematiken vad som är viktigast; samma nummer, eller samma linjesträckning...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 24 maj 2012, 12:53:24 PMOch som alltid förstås med problematiken vad som är viktigast; samma nummer, eller samma linjesträckning...

Äldsta linjenumret och äldsta linjesträckningen är ju två olika saker. Å andra sidan kan man ju även dela in det hela mellan "äldsta linjesträckningen mellan två specifika ställen" och "äldsta helt intakta linjesträckningen". Många saker finns det att ha olika åsikter om. 8)

Personligen räknar jag SLO 5N, SJ 605 och SL 625 som "en och samma linje", precis som SLO 21, SJ/UL 807 och SL 677.