Bildsvep från Danderyds sjukhus - 23 maj 2012 (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 24 maj 2012, 07:18:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några vardagsbilder från Danderyd. Bussarna i bildsvepet kommer antingen att slopas eller gå över till Arriva i juni 2012 respektive januari 2013.

Först den sista Volvo 8500-ledvagnen (normalgolv) i Keolis 56xx-serie, vagn 5693 på linje 628 mot Margretelund. Bussen var ursprungligen stationerad i Handen (serien 5687-93). Bussen lär inte vara kvar i Norrort efter januari 2013 då Arriva tar över som entreprenör.



Keolis 5433 (f.d. SL H23), en av de äldsta ledvagnarna i Täby. Denna vagn lär slopas senast januari 2013.



Keolis 3242, med f.d. stationering i Örebro län, även den en av de äldre ledvagnarna i Norrort.



Råstavagn 4776, som enligt rykten på Bussnack ska övergå till Arriva i juni.



Keolis 5335, f.d. innerstadsvagn/stomlinjevagn, som tillsammans med några syskonvagnar sedan en tid tillbaka är stationerad i Råsta. Enligt uppgifter på Bussnack ska denna och övriga Omnicityledvagnar i Råsta slopas i juni.

Utvändigt ser bussen väldigt fräsch ut.



För omväxlings skull en profilbild. Det ser ut som att det är förberett för installation av en extra utgångsdörr bakom sista axeln.



Nobina Norrtäljes vagn 5142 (f.d. placering Blekinge och Halland) avgick på linje 625 mot Söderhall denna dag.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Trevligt med vardagsbilder, som snart inte längre går att ta! Dock, Arriva övertar Råsta den 20 augusti (inte juni som du skriver på ett par ställen).

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 24 maj 2012, 08:07:12 AM
Trevligt med vardagsbilder, som snart inte längre går att ta! Dock, Arriva övertar Råsta den 20 augusti (inte juni som du skriver på ett par ställen).

Roligt att du uppskattade bilderna!  :)
Aha, tack, då hade jag missförstått vilket datum det handlade om. Då finns det alltså möjlighet att fotografera Keolis Råstavagnar under större delen av sommaren.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jacob

Trevligt! Det finns alltså kvar några säffle2000 med rund front kvar :) hur är 5693 i förhållande till Keolis andra B12or, 12xx-vagnarna i Handen?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikael T Nilsson

Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 09:40:08 AM
Trevligt! Det finns alltså kvar några säffle2000 med rund front kvar :) hur är 5693 i förhållande till Keolis andra B12or, 12xx-vagnarna i Handen?

//Jacob

Tack! Om jag minns rätt finns följande Säffle 2000-ledvagnar med "rund front/lyktor" kvar i Täby/Norrort: 3242, 3253, 5427-5430 och 5433.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

DEB

Täbys B12or har träpanel, samt en lite enklare typ av säten som även finns i de äldre b10orna i samma serie(?).

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 maj 2012, 12:35:02 PM
Tack! Om jag minns rätt finns följande Säffle 2000-ledvagnar med "rund front/lyktor" kvar i Täby/Norrort: 3242, 3253, 5427-5430 och 5433.

Japp, om man bortser från 5428.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmupp

Får ta och åka upp dit någon dag och digga lite. Tack för bilderna, och för inspirationen.

Ersa

5142 är nog en av TO Norrtäljes allra äldsta vagnar, av 2000 års modell. Den och 2001:orna kommer förhoppningsvis att rulla fram till sina 16-årsdagar, med tanke på hur mycket mer driftsäkra och pålitliga de är, jämfört med B12:orna från 2002.

Extra utgångsdörr bakom sista axeln är inte alls välkommet i Norrtälje, då en sådan tar bort 3-4 stolar för långpendlarna, av vilka 90% ändå alltid använder mittdörren vid avstigning.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:27:59 PM
Extra utgångsdörr bakom sista axeln är inte alls välkommet i Norrtälje, då en sådan tar bort 3-4 stolar för långpendlarna, av vilka 90% ändå alltid använder mittdörren vid avstigning.

Kort fråga: sker det någonting i Norrtälje som inte är dåligt?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

sajola

Citat från: Carl Eric skrivet 24 maj 2012, 16:51:49 PM
Kort fråga: sker det någonting i Norrtälje som inte är dåligt?

Ja, Vegorna som är kvar.... och de "nya" B9s som kommer söderifrån, 2220 var väl numret tror jag....
Lite knepig vagnspark tycker jag, framför allt bussarna som är stationerade i rimbo.... Att bussar utan AC går på landsväg år 2012 är lite sådär...

Mikael T Nilsson

Citat från: DEB skrivet 24 maj 2012, 13:05:46 PM
Japp, om man bortser från 5428.

Tack för kompletteringen.

Citat från: Bussmupp skrivet 24 maj 2012, 14:04:26 PM
Får ta och åka upp dit någon dag och digga lite. Tack för bilderna, och för inspirationen.

Roligt att kunna inspirera  :)

Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2012, 16:27:59 PM
Extra utgångsdörr bakom sista axeln är inte alls välkommet i Norrtälje, då en sådan tar bort 3-4 stolar för långpendlarna, av vilka 90% ändå alltid använder mittdörren vid avstigning.

Ja, bussen gör sig bra i Norrtäljetrafiken, liksom Vegorna från Keolis.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 24 maj 2012, 16:51:49 PM
Kort fråga: sker det någonting i Norrtälje som inte är dåligt?

Jodå! De kvarvarande Vegorna och det mindre antalet Säfflebussar av 2000-2001 års modell är verkligen skräddarsydda för Norrtäljetrafiken. Av de nyare vagnarna fungerar 006x väldigt bra sedan man reparerat rattnaven för blinkersspakarna.

Sen lär det dyka upp en hel del positivt under avtalstiden, särskilt när den stora andelen 2002:or ersätts. Om fem-sex år.

Frippe Fribas

Citat från: Jacob skrivet 24 maj 2012, 09:40:08 AM
...hur är 5693 i förhållande till Keolis andra B12or, 12xx-vagnarna i Handen?

//Jacob

Nu var det ett tag sedan jag hade med B12:orna i Täby att göra, men jag minns att de åt bromsar och drack kylvätska med glupande aptit vilket gjorde dem svåra att ha i trafik på längre omlopp.
Efter en tid lyckades verkstaden i Täby få hyfsad ordning på törsten i "sina" bussar (5682-86) medan Handenbussarna strulade på samma sätt som Täbybussarna när de flyttades.

Ur resenärens synvinkel kan jag tänka mig att B12:orna i Handen är lite trevligare att åka med då de är nyare och byggda för landsvägstrafik (full-AC, trepunktsbälten, handikapphissar, m.m.)
Jag har dock ingen koll på om de är lika törstiga som sina äldre kollegor.
//Fredrik