Bussen brinner hinner du ut??

Startat av Christer K, 22 maj 2012, 20:16:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Om någon vill läsa artikel om brand i bussar så finns det en länk till MSB en tidningen för samhällsskydd.

Innehåller hur chaufförerna har upplevt hela händelseförloppet.

http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Erfarenheter/Bussen-brinner---hinner-du-ut/

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Danne B.

Citat från: Christer K skrivet 22 maj 2012, 20:16:41 PM
Om någon vill läsa artikel om brand i bussar så finns det en länk till MSB en tidningen för samhällsskydd.

Innehåller hur chaufförerna har upplevt hela händelseförloppet.

http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Erfarenheter/Bussen-brinner---hinner-du-ut/

// Christer K

Väldigt intressant läsning. Speciellt chaufförernas skildringar!

//Danne

Ersa

Jag hoppas verkligen att inte en enda fullsatta dubbeldäckare tar eld på SL 676 eller UL 774. Aldrig någonsin.

yngrot

Ja du Ersa det kan man ju verkligen hoppas men men tyvärr lär det väl hända .. helst inga bränder alls på bussen men det lär aldrig hända
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjorn_k

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2012, 19:19:00 PM
Ja du Ersa det kan man ju verkligen hoppas men men tyvärr lär det väl hända .. helst inga bränder alls på bussen men det lär aldrig hända
Ordentliga serviceintervall, schemalagda motortvättar, inte "ful-reparera" sladdar eller exvis klamra med större avstånd än original...

Där minskar vi motorrumsbränderna stort...

På ajFån

Blue

Citat från: bjorn_k skrivet 28 maj 2012, 21:22:06 PM
Ordentliga serviceintervall, schemalagda motortvättar, inte "ful-reparera" sladdar eller exvis klamra med större avstånd än original...

Där minskar vi motorrumsbränderna stort...

På ajFån

Motortvätt tror jag inte är lika viktigt som till exempel ett helt avgassystem. Lite olja på motorn börjar inte brinna så lätt som man tror, isåfall skulle ju alla gamla scanior med V8 ha brunnit upp vid det här laget. Däremot så har mer än en avgasläcka smält returbränsleledningar med brand som resultat.

Att alla tjatar om motortvätt beror på att man kan kolla om det är gjort...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjorn_k

Jo. Men om det väl börjar gnistra och j***as därbak/under/på sidan så blir det knappast bättre av oljesöl, vägdamm etc...

Dessutom är det 1000 gånger lättare och trevligare att serva en ren buss, lättare att se slitage osv.

Jag röstar på att fortsätta motortvätta enligt schemalagda rutiner.

På ajFån

yngrot

Absolut att föredra motortvätt för då ser du lättare ev läckage och som sagt trevligare jobba när det är någorlunda rent.. Men visst även viktigt med hela avgasrör och dylikt som Blue skriver om
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina