Firda Billag i 3 Repstadbilder

Startat av Marc, 14 oktober 2007, 09:55:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Ytterligare 3 bilder från vackra Norge!

Har precis anlänt till Molde när jag såg denna på kajen. Instinktivt tänkte jag Ajokki Royal, men det var något som inte stämde. Det här är definitvit inget finskbygge, utan en av de sista BRKerna. Bygg nr 3072 lev som Firda 550.

Detta förklarade även vad jag hittat dagen före i Sande och ytterligare en likadan parkerad vid kajen i Lavik.

På gården hos Firda finns även en äldre upplaga, vars front jag mer förknippar med Repstad.

Staffan Sävenfjord

Mycket, mycket trevligt!
Firda Billag köpte med förkärlek Repstad, trots att det fanns en karosserifabrik i grannkommunen Stryn.
Brødrene Repstad hann faktiskt med en face-lift och försök till lansering på svensk marknad innan de gick i konkurs 1990.

Frippe Fribas

Trevligt att se dina Norgebilder som vanligt, ännu bättre när de visar sådana här intressanta motiv.
//Fredrik

Bergenga

Finnes det en facelift også etter den på bilde 1 og 2?
Mvh.
Øyvind Berg

Magne

Så gøy at du har fått bilder i fra Sande! Det tror jeg er første gangen i mitt liv jeg ser bussbilde i fra Sande på nett på denne måten :) Tanta mi bor bak bensinstasjonen og inn til høyre! hehe. Hva var anledningen som gjorde at du tusla av på Sande en tur? Det er flott at du tar masse bilder! Vestlandet er flott!

SvB

Sitat:Finnes det en facelift også etter den på bilde 1 og 2?

Firda Billag nr. 313 ble levert sent høsten 1989, og nr. 550 (kombi) ble levert tidlig på året 1990. Begge er eksempler på Repstads siste modell. 550 er Volvo B10M og har grill, og dessuten innvendig skiltkasse. Det gir et annet inntrykk.

550 og tvillingen 549 ble kjøpt nattekspressen Førde-Oslo (Nor-Way) som fram til 1995 gikk med kombinertbusser. Da ble det satt inn personbusser i stedet, for øvrig de første bussene på 15 meter på ekspressrutene i Norge, utenom E6-ekspressen. 550 hadde større passasjerdel som ny, men 550 fikk forkortet passasjerdelen og forlenget godsskapet senere. 549 ble ikke ombygd. Den ble vraket etter en utforkjøring i Jølster i rute mellom Sandane og Førde høsten 2001.

SvB

Jeg kan fortelle svenske venner at Firda Billag gjennom flere år er største teaterbussoperatør i Norge fordi de har kontrakt for Riksteateret. Det brukes hovedsakelig kombinertbusser (godsbusser) til denne trafikken. I alt fem busser kan være i aktivitet samtidig rundt om i Norge. I 2002 fikk selskapet en ny kombinertbuss lakkert i egen fargesetting for Riksteateret. Senere har flere fått denne fargesettingen, også et par personbusser. De skiller seg fra selskapets øvrige vogner ved at rødt er erstattet med en gråfarge.

Den første i denne fargesettingen var 566 TV66877 Volvo 9700 m/ boggi, 15 m., 2002-modell. Den fikk dessuten navnet "Oscar" etter en legendarisk tidligere sjåfør i Riksteateret. Også senere teatetbusser har fått teaternavn.

På det første bildet er 566 på Lillehammer i oppdrag for Riksteateret.

På neste bilde står 566 ved Firda Billags godsterminal i Førde. Rett bak bussen er selskapets hovedkontor.