Huvudmeny

Ursprung Skellefteå

Startat av Ersa, 14 oktober 2007, 09:32:20 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Mer SL-rött skyltat med destination Västerbotten:

F.d. Skelleftebuss 109 och 115, närmare bestämt.

Skelleftetexter anno 1989. I Roslagen användes uteslutande "00" (helsvart fält) eller 13.
Nummer 14 är bland det mest störande man kan köra med.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Signvard

Vad är skillnaden mellan 79 jämfört med 9, 29, 49 och 69 ???

robbes

om 14 var bland det mest störande är 36, 58, 59 mindre störande

Ersa

Citat från: Signvard skrivet 14 oktober 2007, 12:03:08 PM
Vad är skillnaden mellan 79 jämfört med 9, 29, 49 och 69 ???

Inte mycket skillnad, men det är ju smidigt att låta "Skellefteå" och "Ej i trafik" upprepa sig så man inte behöver veva ihjäl sig eller bränna ut elmotorn i förtid. Dessutom tar det en hel del tid att ändra nr 01 till 81. Tänk på att det är rullband vi talar om  ;)
Men varför man satt in gula fält förstår jag inte.

Signvard

Tejpa dit lösa bokstäver, och spraya svart färg på bandet, låt det torka och ta bort de fasttejpade bokstäverna, du har en extra destinationstext utan att du behöver köpa en helt ny rulle...
Fungerar inte på svart tom.

Jona

HEJ

Erik, antar det är du som skyltat bussarna så lämligt?

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 14 oktober 2007, 14:55:31 PM
Erik, antar det är du som skyltat bussarna så lämligt?

Samt monterat både flaggfästen och flaggor. Vad gör man inte för en bra bild. 8)
Och efter fotografering återställt skyltar och låst in flaggorna igen.

Detta var dock innan baksidan på NPT755:s skolskylt målades röd. På bilden är den Skelleftebussgul.

Jo

Men inte hade du väl behövt skruva upp pappret?

Johan Hansson

Finns väl risk för att någon vill ta den ???
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 14 oktober 2007, 16:05:26 PM
Men inte hade du väl behövt skruva upp pappret?

Tja, så blir det när man sätter papperet ovanför skruvhålet. Då måste man ju skruva i skruven efteråt igen.
Men det är inte jag som gjorde detta, utan antagligen någon i Skellefteå 1989.

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 16 oktober 2007, 17:51:59 PM
Tja, så blir det när man sätter papperet ovanför skruvhålet. Då måste man ju skruva i skruven efteråt igen.
Men det är inte jag som gjorde detta, utan antagligen någon i Skellefteå 1989.

Du hittade inte den ursprungliga destinationstexten? Tror att den lappen satt innanför luckan. Texterna på bilden tillkom 1993 då nästan alla rullar byttes ut (efter upphandlingen året innan). 115/NPT755 hade kvar gamla rullen och där fanns endast ett tiotal destinationer.

/GL

homer

Jag tycker nummer 52 var ett mycket trevligt ord att lägga på tungan

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 oktober 2007, 22:54:36 PM
Du hittade inte den ursprungliga destinationstexten? Tror att den lappen satt innanför luckan. Texterna på bilden tillkom 1993 då nästan alla rullar byttes ut (efter upphandlingen året innan). 115/NPT755 hade kvar gamla rullen och där fanns endast ett tiotal destinationer.

Ja, tyvärr saknar NPT755 texten "Skolbuss" vilket jag störde mig mycket på, då den ju bara gått som skolbuss från 2004 till idag. Den hade heller inget helsvart fält som man kunde använda på linjekörningarna 2003-04 utan man fick ha det gula eller vita fältet framme  :(
Även VanHoolerna hade olika texter. MOZ665 hade en äldre rulle som såg ut att vara av papper, med vit text. Lappen med destinationer inne i den bussen tog jag ner och kopierade upp en kopia till mig själv. Eller satte upp kopian och behöll originalet. Jämngamla systern MOJ885 hade denna nya som du sa är från 1993.