Utters bussar 1975

Startat av Mats Karlsson, 20 maj 2012, 12:26:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Utters Busstrafik med anor från 1927 fanns på sin tid i Dykällan i Frändefors, alldeles intill riksväg 45. Företaget hade några nya turistbussar för ren turist- och beställningstrafik, några äldre turisbussar för skolskjutsar vardagar och beställningstrafik övrig tid, samt ett gäng riktigt gamla linjevagnar för skolkjutsar. Gemensamt för bussarna var att de var lackerade enhetligt och riktigt rejält med tjocka lager!! 1998 såldes företaget till VL-Buss i Vänersborg och försvann därmed bort från den gamla busskartan.

Jag hittar inte några negativ som jag skulle ha viljat skanna just nu, så det får väl duga med följande två.

Ingen speciellt bra bild, men den visar en del av Utters brokiga vagnpark.
Från vänster nr 12 DCC917 Mercedes O302/12 år 1968 (nyligen inköpt från Erikstads Taxi söder om Mellerud)
nr 14 HPB481 Scania BR145/Ikarus år 1975
nr 8 AYU469 Scania-Vabis B66/SKV år 1964 (ursprungligen en Vaxholmsbuss)
nr 11 FLJ450 Büssing Präfekt 15 år 1968 (ursprungligen tillhörig Blekingebuss)
nr 1 GSK286 Mercedes O309D år 1973.

Büssing-bussen nr 11. Karossen byggdes av Nordisk Karosserifabrik i Danmark. På ålderns höst blev bussen turnébus för Ola Wortzelius, som senare bytte bana och blev bussförsäljare, först av BOVA och sedan av King Long.

bilomnibussen

Intressant! Inte var dag man ser en sådan Büssing på bild. Fanns det inte flera olika Utter-firmor i Dalsland?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 20 maj 2012, 13:02:54 PM
Intressant! Inte var dag man ser en sådan Büssing på bild. Fanns det inte flera olika Utter-firmor i Dalsland?
Mvh Jan G
Jodå, det fanns det. Martin Utter startade bilstation redan 1924. 1927 startade sonen Erik busstrafik och 1929 startade också sonen Karl egen busstrafik. 1932 startade slutligen sonen Sven busstrafik genom att ta över ett tillstånd från brodern Erik. På så sätt fanns det tre bussföreatg med namnet Utter. Efter kriget kom Karls son Anders att anvara för en del av faderns verksamhet, så att det på så sätt blev fyra olika företag Utter! Karl och Anders lät dock sälja sina verksamheter till SJ 1951 och Sven sålde sin verksamhet 1966 till bl.a. Grunds Busstrafik. Erik överlät sin verksamhet till sonen Tore med hustru Märta, där den senare som änka drev verksamheten fram till 1982 då två poliser övertog företaget och i sin tur sålde till VL-Buss 1998. Från 1966 till 1998 fanns det därför bara ett företag Utter kvar.

Greger Larsson

Büssingen måste ha känts som en ganska exklusiv buss 1968. Kör- och underhållsmässigt fanns det säkerligen mer att önska, men utseendet var helt klart modernt.

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 maj 2012, 18:43:13 PM
Büssingen måste ha känts som en ganska exklusiv buss 1968. Kör- och underhållsmässigt fanns det säkerligen mer att önska, men utseendet var helt klart modernt.
Den såg nog ännu modernare ut när den hade sina rektangulära strålkastare kvar.

yngrot

Utters buss hade ett tag en vagn stående i Borås vilket inte var så poppis bland föreagen där . Men köpte Utter några nya vagnar eller enbart beg.?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 20 maj 2012, 20:29:27 PM
Utters buss hade ett tag en vagn stående i Borås vilket inte var så poppis bland föreagen där . Men köpte Utter några nya vagnar eller enbart beg.?
Det var nog under den tiden som polserna ägde Utters som de hade en buss i Borås. De var ju därifrån.
Jodå, Utters köpte åtskilliga nya bussar, främst när det gällde turistbussar. I medel kom ungefär en ny buss varje år.

yngrot

Där ser man jag trodde de mest köpte beg med tanke på de vagnar jag sett från deras bolag.. Minns det var mycket prat om att Utters inte var seriösa ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 21 maj 2012, 09:06:03 AM
Där ser man jag trodde de mest köpte beg med tanke på de vagnar jag sett från deras bolag.. Minns det var mycket prat om att Utters inte var seriösa ..
Så länge Utters Busstrafik var i familjen Utters ägo var företgaet i högsta grad seriöst. Sedan kom två poliser och köpte företaget. Den ene är förresten VD för Uddevalla Omnibus idag. Poliserna hade väl lite andra idéer om hur ett bussföretag skulle drivas. Lite kontroverser var det nog, men hur det var med seriositeten vet jag inte. Poliser borde ju vara seriösa...