Huvudmeny

Gissa fordon

Startat av Mats Karlsson, 19 maj 2012, 14:33:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Vad är detta för fordonsekipage? Jag kan nämna att dragbilen har en sugmotor på 200 hk.




Mikey

Ser ut som någon form av kanon. Kan det vara något militärt för att skjuta ner stora objekt på långt håll, typ flygplan?

Mats Karlsson

Citat från: Mikey skrivet 19 maj 2012, 14:42:59 PM
Ser ut som någon form av kanon. Kan det vara något militärt för att skjuta ner stora objekt på långt håll, typ flygplan?
Helt riktigt! Det är en luftvärnskanon.

Kan någon gissa vad det är för dragbil?

Vem har tillverkat kanonen och vilken kaliber har den?

Lars-Håkan_E

Dragaren är väl en Scania Vabis och Luftvärnspjäsen en Bofors :-)

Mats Karlsson

Citat från: Håkan_E skrivet 19 maj 2012, 15:19:51 PM
Dragaren är väl en Scania Vabis och Luftvärnspjäsen en Bofors :-)
Helt rätt! Här finns det tydligen kunskaper.

Då har vi typbeteckningen på dragbilen och kalibern på kanonen kvar att gissa.

Lars-Håkan_E

Ja vad den hette i detta utförande är väl oklart, men Ltgb 957 kallades den i en annan modell.

Pjäsen är väl den "demokanon" på 12 cm som Bofors visade på -60 talet.

Fanns bilder på b.la gamla Lv5 på denna från någon visning, men på Lv5 eller på deras övningsområden var den nog aldrig.

Enstaka bilar av denna modell fanns kvar när jag gjorde lumpen första åren på -80 talet, fanns en i Sollefteå som användes för att montera hopfällbara broar.

Mats Karlsson

Du är helt rätt ute!
Detta är en av de två prototyperna till Lgtb 957 "Myrsloken", eller LA82 som den hette på Scania-språk. Det unika med dessa två prototyper, som kom 1956, var att de hade en rak 8:a i form av en förlängd Regent-motor. Den gav 200 hk. Det blev bara två sådana motorer byggda, just för dessa två Myrsloken-prototyper. När serie-Myrsloken kom 1960 satt i stället den nya sexcylindriga DS10 på 220 hk i dessa.

Kanonen är en Bofors 12 cm luftvärnskanon, den enda byggda. Ekipaget dockades ihop genom att den ena Myrsloken-prototypen byggdes om med vändskiva. Ända fram till 1981 fanns ekipaget förrådsställt efter en hel del provskjutningar på både 60- och 70-talet, bl.a. i Halmstad. Kanonen återgick till Bofors och dragbilen återfick sitt ursprungliga flak och ägs idag av muséet Arsenalen.

Fikman


En lite fundering bara, undra hur myket som fälldes oavsiktligt med kanonröret under transport
:P

Mats Karlsson

Citat från: Fikman skrivet 20 maj 2012, 19:34:08 PM
En lite fundering bara, undra hur myket som fälldes oavsiktligt med kanonröret under transport
:P
Ja Du, det vet jag inte. Har dock aldrig hört att det var några sådana problem. Tanken var väl knappast att man skulle vara ute i terrängen och köra, utan transportera sig på normala vägar till känsliga plater som behövde skyddas mot fientligt flyg.
När det gäller dagens artillerisystem ARCHER har man tänkt till och förlagt eldröret så att det inte skall sticka ut fälla träd och stolpar oavsiktligt. Dessa tankar hade man nog inte på 1950-talet.