Hägglundsvrak i Sundsvall

Startat av Fridgemaster, 18 maj 2012, 16:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

Idag var jag & besökte en gammal bekant ett par mil väster om S-vall.
Kunde konstatera att bussen säckat ihop rejält sen sist jag var där för 15 år sedan.
Det skall ha varit en gammal Byberg & Nordin buss, men destinationsrullen säger något annat.
Hittade ortsnamn som Stöde, Ljungverk & Ljunga IF.
Lyckades även hitta en mässingskylt där det stog Hägglund & söner Nr 5145. Går det att spåra bussen via den?
Originalfärgen på bussen verkar ha varit röd.

Lars-Håkan_E

Antar att detta är ch 521861, en ScV B66 från 1963, Biltrafik AB Södra Ljungaverk

Mats Karlsson

Karossnumret tyder på en buss från ca 1951. Byberg & Nordin hade en Scania B62 med reg.nr Y980. Kan det vara den?

Greger Larsson

"Håkan" har rätt på företaget, men är ute o seglar på årsmodellen.
Fd S Ljungaverk Y283 Sc-V B63 1950(dock inreg 510616)

Mats Karlsson

Då infinner sig givetvis den nyfikna frågan: vilket chassinr har bussen?

Greger Larsson

Fridgemaster

Vart sitter chassinr på denna typ utav buss? Räcker inte karossnr för att få fram chassinr? Finns det listor på nr (kaross & chassie) i Hägglunds arkiv?

Lars-Håkan_E

Jasså så gammal

då bör det vara 91884, bes 19510403

Åkarns Kalle

Intressant Intressant
Vart hittar du allt Fridgemaster?

Lite info hos Uffe någon som vill åtgärda det?
www.svenskbusshistoria.se/go?id=4107

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fridgemaster

Många telefonsamtal till äldre människor har det blivit. Sedan brukar jag fråga alla man träffar, även om dom inte är intresserad utav "gammalt skrot"
Ibland brukar jag fara ut på landet & ställa mig på en plats, sedan brukar jag få kännslan av att där bakom kullen eller nere i ravinen finns någonting spänande. Ganska ofta funkar det! Man blir glad även fast det bara är en gammal bytipp eller bränngrop.
:)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fridgemaster skrivet 19 maj 2012, 09:46:16 AM
Många telefonsamtal till äldre människor har det blivit. Sedan brukar jag fråga alla man träffar, även om dom inte är intresserad utav "gammalt skrot"
Ibland brukar jag fara ut på landet & ställa mig på en plats, sedan brukar jag få kännslan av att där bakom kullen eller nere i ravinen finns någonting spänande. Ganska ofta funkar det! Man blir glad även fast det bara är en gammal bytipp eller bränngrop.
:)

Jag visste att det finns människor som kan hitta ett kantarellställe bara genom att titta på ett skogsområde. Men att det finns de som kan hitta gamla kvarlämnade bussar också visste jag inte men det är ju mycket glädjande att det finns sådana.  Det är ett värdefullt arbete du gör.  :)

Med tanke på alla de bussar du hittar är i trakten av Sundsvall undrar man om det ser ut likadant i skogarna runt om andra svenska städer.