Tusses Buss på SL [661]

Startat av Bussmicke, 17 maj 2012, 22:56:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Här ser vi en viktig del den regionala busshistorien. Tusse var en välkänd profil i Roslagen på smååkarnas tid, och körde väl de flesta små lokala skollinjerna runtom Vallentuna, både före och efter att de fått linjenumren i SL:s 66x-serie. Tusse gick dessvärre bort för några år sedan, men flera av dagens resenärer talar gott om honom än idag.

Bussfanatikern

Tusses Buss HWK 371 är fd. SL H1 5064.

Lars-Håkan_E

Össeby Trafik, Vallentuna Buss (Linjebuss), Tusses Buss och Kårsta Buss o Taxi var väl de åkare som funnits i Vallentunatrakten fram till mitten av -90 talet, samtliga startade i princip helt eller delvis med beg bussar från SL o SJ.
När bilderna togs delades väl lokallinjerna mellan Linjebuss, Tusses och Swebus (Wasatrafik), en kort tid senare var det bara Swebus och Kårsta Buss o Taxi (som väl körde på underentreprenad) kvar.

John

5064 första serien av H1 med ZF tvåstegs & med elektrisk högväxel = tvåväxlad bakaxel inte helt lätt att manövrera utan ljudligt skorrrr  :-\ en av dom hadde väl Allison den sista har jag för mig 5065?? Sen byggdes väl fler av dom om???

John.

Lars-Håkan_E

Citat från: John skrivet 18 maj 2012, 01:07:26 AM
5064 första serien av H1 med ZF tvåstegs & med elektrisk högväxel = tvåväxlad bakaxel inte helt lätt att manövrera utan ljudligt skorrrr  :-\ en av dom hadde väl Allison den sista har jag för mig 5065?? Sen byggdes väl fler av dom om???

John.

Samtliga fick väl Allisonlåda.

Uppväxling var ju inget problem, nedväxling krävde liknande känsla som med de bussar som hade Wilsonlåda o Norrlandsväxel.
Hastighetsanpassning och fullgas, snabbt uppsläpp och sedan plattan i mattan.

Hade man fel utgångsfart eller missade man att gasa fullt så fick man problem.

Uppväxling var ju bara att lätta lite så smög högen i fint o mjukt, men allt trubbel och underhållskostnader p.ga stor personalomsättning och problem att lära in hur man hanterade växlingen ledde till att allt fler bussar fick bakaxeln utbytt mot enkelväxel eller helt enkelt låst i lågläget, i o m att H1 :orna flyttades från Hornsberg blev ju den 2 stegade lådan ointressant och fick ge plats för samma MT 644 som efterföljaren hade fått.

bobo l

[/quote]

Jomenvisst är det farbror Ture som syns på dessa bilder? Jag tycker jag känner igen rattfattningen!   :-)

groenis

En H1:a gick som provvagn på Råsta den fick snabbt smeknamnet "spisknapp" dessutom mycket dumt placerad i nederkant på
instrumentbrädan framför knät troligen en ombyggd vagn med enkelväxel på bakaxeln och en topphastighet på 70.

/Lennart

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Ska se om jag hittar almanackan lovar inget just nu,annars kommer det som PM.

/Lennart